bato-adv
کد خبر: ۳۳۶۵

آغاز كنگره بين‌المللي شمس تبريزي در خوي

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۰۶ آبان ۱۳۸۶
 
كنگره بين‌المللي شمس تبريزي عصر روز شنبه با حضور استاندار آذربايجان غربي و معاون اجتماعي و فرهنگي وزير كشور و جمعي از انديشمندان و علاقه مندان تاريخ و فرهنگ ايران اسلامي در شهرستان خوي آغاز شد. 

در اين كنگره كه با هدف معرفي شهرستان خوي به عنوان آرامگاه ابدي شمس تبريزي عارف نامي ايران زمين و تبيين جايگاه عرفان در فرهنگ و تمدن اسلامي برگزار شده است تعدادي از مولوي شناسان و شمس شناسان بين‌المللي سخنراني خواهند كرد.

استاندار آذربايجان غربي در مراسم گشايش اين كنگره باتجليل از برگزار كنندگان اين كنگره از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي بخاطر ساماندهي آبرومندانه مقبره شمس تبريزي قدرداني كرد.

رحيم قرباني برگزاري اين كنگره را به منزله طلوع مجدد شمس در مشرق زمين دانست و گفت: «اگر مولانا نيز به جاي شامات در مشرق زمين و خوي به دنبال شمس مي‌گشت مي‌توانست يكبار ديگر در خوي به ملاقات مراد خود موفق شود.»

وي ساماندهي و معرفي مقبره شمس تبريزي در خوي را يك واقعه تاريخي مهم براي آذربايجان غربي، شهرستان خوي و كشور دانست و اظهار داشت: «مسوولان خوي با با اين قدام شمس تبريزي را از مظلوميت و غربت بيرون آوردند.»

نماينده مردم خوي در مجلس شوراي اسلامي نيز برگزاري اين كنگره را براي خوي و كشور مغتنم دانست و اظهار اميداواري كرد: «طلوع مجدد شمس تبريزي در خوي همچنانكه عشق و عرفان را در جان مولانا شعله ور كرد، معنويت و اسلاميت را نيز در مردم اين مرز بوم شعله وركند.»

حجت‌الاسلام محمد حجازيفر در ادامه سخنان خود خواستار تاسيس بنياد شمس در خوي وهمچنين ثبت برج و آرامگاه اين عارف نامي در فهرست آثار جهاني شد.

وي همچنين خطاب به مسوولين لازمه احداث بارگاهي مجلل بر سر مزار شمس تبريزي را مورد تاكيد قرار داد. 

حجازيفر با تاكيد بر رفع مظلوميت از چهره اين عارف نامي يادآور شد: «با جهاني شدن بارگاه شمس نام خوي و كشور ما نيز جهاني خواهد شد.»

معاون وزير كشور نيز طي سخناني از مسوولين استان به دليل ساماندهي و مرمت محوطه برج شمس تبريزي و ساخت تنديس شمس تبريزي در مدتي كوتاه تقدير كرد .

دكتر حجت الله ايوبي افتتاح اين كنگره در خوي را روز تاريخي براي استان آذربايجان غربي و خوي دانست و افزود: «شمس بعد از قرنها امروز مجددا به خوي بازگشت .»

وي اضافه كرد: «هفته بزرگداشت شمس تبريزي مطلع هفته‌ها و دهه‌هاي بزرگ بزرگي است كه نام مردم خوي را مانند نام شمس و مولانا بلند آوازه خواهد كرد.»

اين مراسم با اجراي يك نمايشنامه عرفاني و موسيقي اصيل ايراني پايان يافت.

كنگره بزرگداشت شمش تبريزي روز جمعه اين هفته با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي و دانشمندان ايراني و خارجي پايان خواهد يافت.
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین