رنو فرانسه در حالی بنا دارد از سال آینده وارد فاز اجرایی قرارداد خود با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) شود که با توجه به اظهارات دیروز مدیرعامل سایپا، احتمال میرود مشارکتی جدید نیز میان این دو خودروساز شکل بگیرد.
رنو فرانسه در حالی بنا دارد از سال آینده وارد فاز اجرایی قرارداد خود با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) شود که با توجه به اظهارات دیروز مدیرعامل سایپا، احتمال میرود مشارکتی جدید نیز میان این دو خودروساز شکل بگیرد.
به گزارش دنیای اقتصاد، آنطور که جهرودی، مدیرعامل سایپا دیروز در حاشیه مراسم تحویل ۲۰۰دستگاه محصول تجاری سایپادیزل عنوان کرد، «کوئید» (محصول ارزان رنو) با قیمتی نسبتا پایین جایگزین پراید خواهد شد. وی از انجام توافقهایی با گروه خودروسازی رنو برای تولید خودروی کوئید بهعنوان جانشین پراید خبر داد و در جمع خبرنگاران تاکید کرد: این خودرو در محدوده قیمتی ۳۰ میلیون تومان و حتی کمتر به مشتریان عرضه خواهد شد.
جهرودی اما در واکنش به این پرسش نیز که آیا شرط سایپا برای واگذاری سایت بنرو به رنو، تولید کوئید در سایپا است، گفت: هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، مگر اینکه شرکت رنو، کوئید را در همکاری مستقیم با سایپا تولید کند و اصلا شرط همکاری ما با این خودروساز فرانسوی، در اختیار گرفتن پلتفرم کوئید است.
ورود محصول ارزان رنو به ایران
اظهارات مدیرعامل سایپا در شرایطی است که طبق قرارداد رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سایت بنرو (متعلق به سایپا) باید در عوض بدهیهای سایپا به ایدرو و بهعنوان آورده این سازمان در قرارداد با رنو، در اختیار خودروساز فرانسوی قرار گیرد. هرچند قرار بود این اتفاق (واگذاری بنرو به رنو) در تابستان امسال رخ بدهد، با این حال بهدلیل مخالفت مهدی جمالی، مدیرعامل پیشین سایپا، این انتقال انجام نشد. در نهایت جمالی از سایپا رفت حال آنکه تصور میشد قاسم جهرودی جانشین وی پرونده واگذاری بنرو را مختومه و سایت موردنظر در اختیار طرف فرانسوی قرار گیرد.
این در حالی است که جهرودی نیز ظاهرا برای این واگذاری شروطی گذاشته است. آنطور که پیداست شرط مدیرعامل سایپا همکاری مستقیم با شرکت رنو و تولید خودروی کوئید است. در این مورد، «دنیایاقتصاد» چند هفته پیش و بر اساس گفته منابع آگاه، از شرط سایپا برای واگذاری بنرو به رنو خبر داد. در آن گزارش، عنوان شد که سایپاییها تنها به شرط در اختیار گرفتن تولید دو محصول آینده رنو در ایران یعنی نیو سیمبول و کوئید، حاضر به واگذاری سایت بنرو خواهند بود.
همچنین چندی بعد، منصور معظمی مدیرعامل سازمان گسترش در گفت و گویی اختصاصی با «دنیایاقتصاد» تاکید کرد که پرونده بنرو بسته شده و این سایت طبق قرارداد، در اختیار رنو گذاشته خواهد شد. در همان مقطع البته مدیرعامل سایپا نیز تاکید کرد که همکاری مشترک با رنو تنها راه واگذاری بنرو به این خودروساز است و در غیر این صورت، بنرو کماکان در اختیار سایپا باقی خواهد ماند. حالا مدیرعامل سایپا با صراحتی بیشتر از گذشته، از شرط خود برای واگذاری بنرو به رنو گفته و تاکید دارد که فقط در صورت همکاری مشترک میان دو طرف، سایت موردنظر به خودروساز فرانسوی واگذار میشود.
بنا به گفته وی، مذاکراتی نیز میان سایپا و رنو بر سر تولید کوئید (و البته نیوسیمبول) در سایپا انجام شده و این احتمال وجود دارد که کوئید با قیمتی حدود ۳۰ میلیون تومان جایگزین پراید در دومین خودروساز بزرگ ایران شود. هرچند رنو هنوز پاسخی رسمی و رسانهای به ماجرای مذاکره با سایپا نداده، با این حال اگر در نهایت با این خواسته نارنجیهای جاده مخصوص موافقت کند، باید به فکر محصولاتی دیگر به جز نیو سیمبول و کوئید، برای تولید مستقل در ایران باشد.
هدف رنو از مشارکت با ایدرو این است که بهصورت مستقل در خودروسازی ایران فعالیت کند و بر این اساس گفته شد سه محصول شامل نیو داستر و نیو سیمبول و کوئید تحت این قرارداد به تولید خواهند رسید. حالا اگر آنطور که مدیرعامل سایپا عنوان کرده، مشارکتی جدید میان این شرکت و رنو شکل بگیرد، رنوییها چارهای ندارند جز اینکه محصولات جدیدی را برای تولید مستقل در خودروسازی ایران معرفی کنند.
اما با تولید احتمالی کوئید در سایپا، این خودروساز بزرگ داخلی صاحب پلتفرمی برای تولید محصولات نسبتا ارزان و با سطح کیفی قابلقبولی خواهد شد. این اتفاق برای سایپا که بهدنبال حذف پراید است، میتواند بسیار خوشیمن باشد، زیرا محصولی باکیفیتتر و بهروزتر را جایگزین پراید کرده و به احتمال فراوان با استقبال مشتریان روبهرو خواهد شد. این موضوع البته چندان برای ایرانخودرو خوشایند نیست زیرا این شرکت به احتمال فراوان باید با پژو ۴۰۵ خداحافظی کند و با توجه به اینکه هنوز جایگزینی برای آن تعریف نکرده، حضور کوئید در سایپا میتواند بخشی از بازار این شرکت را تحتتاثیر قرار دهد.
ایرانخودروییها پیشتر بهدنبال تولید کوئید بودند و حتی اولینبار نام و مشخصات این محصول را هاشم یکهزارع مدیرعامل این شرکت بر سر زبانها انداخت. با این حال چون رنو به سمت ایدرو متمایل و با این شرکت قرارداد بست، دست ایرانخودرو از کوئید کوتاه ماند و این سایپا بود که توانست به واسطه برگ برندهاش یعنی «سایت بنرو»، تا حد زیادی به تولید این محصول نزدیک شود.
تولید کوئید در سایپا علاوه بر این اینکه تبعات منفی حذف پراید را کاهش خواهد داد، این شرکت را مالک محصولی خواهد کرد که سالها به واسطه پلتفرم آن میتواند محصولات جدید روانه بازار کشور کند. هرچه هست باید منتظر ماند و دید واکنش رنو به این ماجرا چیست و آیا این خودروساز حاضر میشود در کنار قرارداد با ایدرو، مشارکتی جدید را با سایپا نیز آغاز کند، یا اینکه کلا قید بنرو را خواهد زد و فعالیت مستقل خود در ایران را پیگیر خواهد شد.