تا دیروز در گوشه و کنار شهر بساط اعتراض رانندههای سنتی علم شده بود و حالا رانندههای تاکسیهای اینترنتی این غائله را به پا کردهاند. حرف همهشان هم یکی است: «اعتراض به کرایه پایین» ... رانندههای سنتی معتقد بودند تاکسیهای آنلاین آمدهاند تا با قیمتشکنی زندگی آنها را فلج کنند و البته هیچکدام حریف تاکسیهای اینترنتی نشدند و تاکسیهای آنلاین به سرعت جایگاهشان را در اقتصاد ایران به دست آوردند و حالا رانندههای تاکسیهای آنلاین هرروز راهپیمایی اعتراضی به راه میاندازند.
به گزارش شهروند، رانندگان تپسی اصفهان جلوی ساختمان مرکزیشان تجمع کردند و اسنپیها هم در تدارک اعتراض جدید هستند. آنها میگویند کرایهها بسیار پایین است و کفاف مخارجشان را نمیدهد. بعضیها هم میگویند بیمه نبودن رانندگان تاکسیهای اینترنتی بزرگترین دغدغهشان است. با این حال مالکان آژانسهای اینترنتی هم با درآمد کلانی که به جیب میزنند، نه مالیات میپردازند و نه حاضرند زیر بار بیمه کردن رانندگانشان بروند.
زیر بار مخارج ماندهایم
۱۲۰هزار راننده آنلاین در تهران مشغول به کار هستند. این آخرین آماری است که وزارت ارتباطات اعلام کرده و اسنپ مدعی است که ۸۰درصد بازار تاکسیهای آنلاین در تهران و سایر شهرهای ایران را در اختیار دارد، اما بزرگ شدن این کسبوکار و جا افتادن تاکسیهای آنلاین مساوی بوده است با اعتراضهای گاه و بیگاه رانندگان آژانسهای آنلاین. حالا اعتراض رانندگان اسنپ و تپسی دامنهدار و این اعتراضها به روزهای اخیر کشیده شده است.
یکی از رانندگان اسنپ که تمایل به درج نامش ندارد به «شهروند» میگوید درآمد بیشتر در تاکسیهای آنلاین به معنی جابهجایی بیشتر مسافر و در نتیجه استهلاک بیشتر خودرو است آن هم در شرایطی که دلار ۶هزار تومانی هزینه لوازم یدکی و دستمزد مکانیکها را چند برابر کرده است.
او ادامه میدهد: درآمد رانندگان اسنپ تا امروز تغییر محسوسی نداشته، درحالیکه هزینههای زندگی چند برابر شده است.
رانندهها ریاضی بلدند!
یکی دیگر از رانندگان که خود را محمدی معرفی میکند، به «شهروند» میگوید: به مالکان اسنپ بگویید رانندگان بیسواد نیستند و ریاضی بلدند!
او ادامه میدهد: سهمی که اسنپ از درآمد رانندگان به خود اختصاص میدهد، رقم بالایی است. آنها میگویند ۱۳درصد از درآمد رانندگان را برمیدارند، اما در عمل رقم بیشتری برداشت میکنند، بهعنوان مثال اگر در مسیری کرایه ۸هزار تومان باشد، آنها ۶هزار تومان را به راننده میدهند و ۲هزار تومان را برمیدارند. یکچهارم کرایه مگر ۲۵درصد نمیشود؟
بیمه نیستیم
راننده دیگری که در تاکسی آنلاین تپسی مشغول به کار است، از بیمهنبودن رانندگان تاکسیهای آنلاین شکایت میکند. او که خود را یک مرد ۵۵ ساله معرفی میکند، به «شهروند» میگوید: رانندگان تاکسی همیشه مشکل بیمه داشتند و دارند. چه آن زمان که سنتی کار میکردند چه حالا که به روز شدهاند.
او ادامه میدهد: من راننده تاکسی در مملکتی که رکورددار تصادف است، بیشترین ریسک جانی را دارم؛ اما بیمه نیستم و نگران معیشت خانواده پس از خودم و در ایام پیری و از کارافتادگی هستم.
بیرویه راننده استخدام میکنند
راننده دیگری هم میگوید درآمد اسنپ و تپسی زمانی خوب بود که دست روی دست زیاد نشده بود؛ اما در حال حاضر آژانسهای موبایلی به صورت بیرویه و توقفناپذیر راننده استخدام میکنند و این سهم ما را از درآمد کاهش داده است و میزان تماسهایی که برای رزرو سرویس داریم، بسیار کمتر از گذشته است.
رانندگان اسنپ و تپسی مشمول بیمه نمیشوند
شهرام شاهکار، مدیرعامل اسنپ حاضر به پاسخگویی به رسانهها نمیشود و منشیپور، مدیرعامل تپسی هم با گفتن اینکه در جلسات فشرده کاری حضور دارد، از رمضانی، مدیر روابطعمومی این تاکسی آنلاین درخواست میکند که به پرسشهای «شهروند» پاسخ دهد. رمضانی، اما در پاسخ به اینکه چرا رانندگان تپسی بیمه نیستند، به «شهروند» توضیح میدهد که آنها رابطه استخدامی با تاکسیهای آنلاین ندارند و ساعت کاریشان به اختیار خودشان تنظیم شده است و تنها به صورت مشارکتی با تاکسیهای آنلاین همکاری دارند؛ بنابراین مشمول بیمه نمیشوند.
کرایهها را گران نمیکنیم
رمضانی میزان سهم تپسی از کرایه رانندگان را تنها ۱۳ تا ۱۵درصد میداند و ادعاهای رانندگان در اینباره را رد میکند. او همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا کرایهها تغییر نمیکند؟ به مطالعاتشان درباره بازار اشاره میکند و قدرت خرید مردم را پایین میداند. او معتقد است افزایش کرایهها به نفع رانندگان نیست و تقاضاها را پایین میآورد. البته رمضانی تأکید میکند که کرایهها اندکی افزایش داشته است، اما شاید انتظارات بیش از حد رانندهها را تأمین نمیکند.
او همچنین میگوید که استخدام رانندهها بیرویه نیست؛ زیرا جمعیت رانندههای ایران ثابت است و استارتآپهایی مانند اسنپ و تپسی آنها را زیر پوشش خود میگیرند؛ وگرنه مسافرکشهای شخصی و تاکسیها در صورت جذبنشدن در اسنپ و تپسی هم همچنان در بازار حضور دارند. درخواست افزایش قیمت خدمات و کالا البته منحصر به رانندگان اسنپ و تپسی نمیشود.
در شرایط اقتصاد نابسامان ایران که ثبات شرایط وجود ندارد، تمامی کسبوکارها با ترازکردن درآمد و هزینههایشان دچار مشکل شدهاند. این موضوع در حالی رخ میدهد که قدرت خرید مصرفکنندگان هم ضلع سوم این ماجراست که سقف افزایش قیمتها را محدود میکند و صاحبان کسبوکار را با یک معادله پیچیده روبهرو میکند. از آن سو در اقتصاد غیرشفاف ایران درآمد اسنپ و تپسی شفاف نیست و آنها به دلیل نامعلومی از پرداخت مالیات معافند.