bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۶۳۶۱۲

عباس عبدی: نگران، ناامید و خسته‌ایم

از مردم پرسيده شده است كه مهم‌ترين موضوعي كه اين روزها موجب نگراني شما مي‌شود چيست؟ فقط ١,١ درصد اظهار داشته‌اند كه چيزي موجب نگراني آنان نمي‌شود. نكته مهم اين است كه اكثريت قاطع، مسائلي را موجب نگراني خود دانسته‌اند كه حل آنها خارج از اراده شخصي آنان است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: نگران، نااميد، خسته؛ توصيف اجمالي از وضعيت كنوني جامعه ايران است؛ توصيفي كه شايد برخي را خوش نيايد. در گذشته، هيچگاه نه نگران بودم، نه خسته و نه نااميد. دوست نداريم اين سخن‌ها را بگوييم، چون بيم آن داريم كه به افزايش نگراني و خستگي و نااميدي منجر شود. ولي چاره چيست؟ تا كي مي‌توان زبان در كام كشيد؟

اگر سكوت و نگفتن چاره‌ساز بود، تاكنون چاره كرده بود. نگرانيم. با هر‌كس كه سخن مي‌گوييم نسبت به آينده كشور و ايران نگران است. برخي از گذشته‌هاي دور نگران بوده‌اند، ولي بسياري نيز در سال‌هاي اخير به ويژه در يك سال گذشته نگران شده‌اند. نگراني به سرعت در روان و ذهن ما ريشه دوانده است. بحث اصلي نيز وجود توطئه و فشارهاي خارجي عليه كشور نيست، هرچند اين مورد مهم است، ولي ريشه نگراني در داخل است. جامعه ما زير فشارهاي مختلف ضعيف و ناتوان شده است. جامعه ما از وحدت و انسجام اوليه خود دور شده و شايد در تنها موضوعي كه وحدت نظر داريم، نگراني از آينده است.

اجازه دهيد پاسخ به دو پرسش يكي از آخرين نظرسنجي‌هايي كه در همين روزها در تهران انجام شده است را تقديم كنم. از مردم پرسيده شده است كه مهم‌ترين موضوعي كه اين روزها موجب نگراني شما مي‌شود چيست؟ فقط ١,١ درصد اظهار داشته‌اند كه چيزي موجب نگراني آنان نمي‌شود. نكته مهم اين است كه اكثريت قاطع، مسائلي را موجب نگراني خود دانسته‌اند كه حل آنها خارج از اراده شخصي آنان است.

در ادامه پرسيده شده كه آيا اين نگراني در آينده كمتر مي‌شود يا بيشتر يا همين طور مي‌ماند؟ فقط ٦ درصد اظهار داشته‌اند كه كمتر مي‌شود، ٨٥ درصد گفته‌اند بيشتر و ٩ درصد هم اظهار داشته‌اند همين طور مي‌ماند. متاسفانه بايد گفت كه اين پاسخ‌ها در نگراني‌هايي كه به امور شخصي برمي‌گردد خوشبينانه‌تر است و در اموري كه خارج از اراده فردي است بسيار بدبينانه‌تر. نااميدي رويه ديگر اين نگراني است كه بازتاب آن را در اين نحوه پاسخگويي شاهد هستيم. مردمي نااميد كه انتظار آينده‌اي خوب را ندارند. خسته‌ايم. اين خستگي پس از انتخابات سال گذشته نمود بيشتري يافت. آخرين بار كه مردم به پاي صندوق راي آمدند اميد بسيار داشتند كه تغييري جدي در رويه‌ها و سياست‌ها روي مي‌دهد ولي وقتي مي‌بينند كه چيزي تغيير نكرده خسته شده‌اند. آنها از اينكه هر بار تلاش مي‌كنند و در پاي صندوق خواست‌شان را بيان مي‌كنند ولي ناديده گرفته مي‌شود، خسته شده‌اند. حالا به هر بهانه بزرگ و كوچكي، موجه و غير‌موجه به خيابان‌ها مي‌آيند و اعتراض مي‌كنند. گويي صندوق راي را ديگر آخرين راه نمي‌دانند.

گويي كه حضور در اين انتخابات را به مثابه عبور از آخرين گردنه براي رسيدن به مقصد مي‌دانستند؛ تا تمام خستگي راه از تن خارج شود، ولي معلوم شد كه اين نه گردنه پاياني كه حركت روي دايره است و در روي دايره هرچه سريع‌تر حركت كنيم تا از نقطه موجود دور شويم، سريع‌تر به آن نزديك خواهيم شد. با وجود اين همچنان يك نقطه روشن هست. اتفاق نظر نسبي در وجود نگراني درباره آينده و اينكه ادامه مسير فعلي و گذشته ديگر ممكن نيست. واقعيت اين است كه به نظر بنده مساله امروز ايران، هيچ راه‌حل جزيي و فني ندارد. در سطح هيچ يك از قوا نيست و بايد در سطح ملي حل شود. بايد در نگاه به جامعه و رابطه قدرت و مردم اصلاح اساسي صورت گيرد. بايد ضمن به رسميت شناختن همه نگرش‌ها و گرايش‌هاي موجود در جامعه، به بازسازي قدرتِ مردم، همت گماشت و روح اميد را در اين كالبد خسته و نااميد دميد. به عنوان يك فعال رسانه‌اي معتقدم كه اولين جايي كه چنين اصلاحي بايد بازتاب پيدا كند، در رسانه است.

وضعيت امروز رسانه در ايران بسيار خطرناك و حتي تهديدي عليه امنيت ملي است. از يك سو با رسانه‌هاي رسمي مواجه هستيم كه فاقد استقلال و اثرگذاري هستند و از سوي ديگر با شبكه‌هاي اجتماعي مواجهيم كه هيچ حد و مرز اخلاقي و حرفه‌اي و قانوني بر آنها حاكم نيست؛ و اين دو وضعيت به ظاهر متناقض، در اصل دو روي يك سكه هستند. امروز فضاي رسانه‌اي از اركان دفاع از امنيت ملي است. اگر فضاي رسانه‌اي ملي به شكلي كه الان هست ادامه پيدا كند به رقابت بين‌المللي رسانه‌اي مي‌بازيم همچنان كه پيش از اين باخته‌ايم و اين باخت رسانه‌اي به زيان امنيت ملي است.

مقدمه لازم براي مبارزه با تبعيض و فساد در كشور كه متاسفانه نظام‌مند نيز شده است، در اصلاح نظام رسانه‌اي است. برخلاف تصور ساده‌انگارانه نزد برخي افراد؛ تفوق سياسي و رواني نظام‌هاي توسعه‌يافته، در درجه اول محصول قدرت اقتصادي و نظامي برتر آنها نيست، بلكه محصول قدرت و اثرگذاري نظام رسانه‌اي آنها است. نظام رسانه‌اي كارآمد در جهان امروز، هيچ تناسبي با نگرش موجود و «بوق‌واره» ما به رسانه ندارد. ٣٠ سال پيش در ابتداي مقدمه‌اي كه بر يك پژوهش درباره رسانه‌ها انجام شده بود، نوشتم كه در ايران هيچ پديده مدرني به اندازه رسانه، به صورت سنتي مورد بهره‌برداري قرار نمي‌گيرد. امروز تشت اين نحوه رفتار نابخردانه از بام رسانه، بر زمين جامعه افتاده است. با وجود همه اينها بايد اميد داشت، چرا كه محكوم به اميد هستيم، مبادا بعداً پشيمان شويم كه اگر اميدمان را از دست نمي‌داديم، به مقصد مي‌رسيديم. فرج بعد از شدت روزنه اميد ماست پنجره آن را بر خودمان نبنديم.

کوروش
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
نگران شما کدخدا پرست ها هستیم
که به زودی بعد از نابودی کد خدا
بی خدا میشوید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آقای عبدی همه که مثل شمادررفاه نیستن به خاطرهمین ناامیدوخسته هستن، شماهاخودتون را شریک غم مردم الکی نکنید،راستی تاحالاشما به کودکی که کنارخیابان برای یک لقمه نان کفش مردم را واکس میزنددیدی ویا جوانهایی که بیکارومعتادشدن وازسطل زباله ضایعات جمع میکنند،مطمئن هستم شمااصلابه زیرپاتون نگاه نمیکنند چون آدم سیرهرگزحال یک گرسنه رادرک نمیکند.!
ناشناس
Germany
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
خييييييييلي خسته ايم
ناشناس
United States of America
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اون وقت که هز دیوار سفارت رفتید بالا فکرش باید میکردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
منه دهه شصتی بیکار با دوتا فوق لیسانس، همه بدختی های خودم را از تو و همفکرات می دونم که ما را بیچاره و بدبخت کردید. شماها را چه به سیاست و مملکت داری. ملت را به روز سیاه نشاندید.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۹۵
ناشناس
United States of America
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
تمام بدبختی های این ملت با گروگانگیری سفارت امریکا شروع شد که عباس عبدی یکی از ان دانشجویان خط امام بود.
ناشناس
Germany
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
سفارت عربستان یادتونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
برادر من اینقدر درگذشته نمان حالا باید چکار کرد آقای عبدی نامه رسمی به شما بدند و عذرخواهی کنند رضایت میدید آخه ببینید طرف چی میگه ...امان از تعصب این مردم ذره ای گذشت ندارند آنوقت میخواهند کشور درست شود!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
همان هم حرکت مشکوکی به ریاست خویینی های اصلاح طلب بود
تاریخ فراموشکار نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
یک مشت آدم خام و نادان.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اره دقیقا. هنوزم این اقای عبدی این را نفهمیده است که مقصر اصلی این بدبختی ها خودشونند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اقای عبدی خودت یکی از عوامل این ناامیدی هستی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
دقیقا"
ناشناس
Germany
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ایشان با عمل و گفتارش نشون داده که بخش عوده ای از تفکر غلطش را اصلاح کرده ؟ من چطور ؟ تو چی ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
جالبه مقصران شدن طلبکار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
این یعنی همه ی مدیریت علط این اقایون رو پاک کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
«محکوم به امید هستیم!!!»
امید به که؟
امید به چه؟
آیا کورسویی گذاشته اید باقی بماند تا به آن امید داشته باشیم؟
تمام راه ها را با شما رفتیم اما همه به بیراهه بود
فقط یک راه باقی مانده و شما خود بهتر میدانید کدام راه!!
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
فقط اون نکته اش که گفت: امید در چند سال اخیر به خصوص همین یک سال بعد از انتخابات (یعنی بعد از انتخا روحانی) کاهش چشمگیر یافته...
این یعنی عوامل ایجاد نا امیدی در جامعه،‌خود به دنبال ایجاد عوامل امید بخش هستند... و این از تلخ ترین طنزهای تاریخ است....
آقا شما لیبرال ها احساس وظیفه نکنید، مردم آرام آرم بارقه امید را در خود احساس خواهند کرد...
ناشناس
Canada
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
خودشم ندوسته چی گفته! میگه که رسانه های باید به دروغ از گل و بلبل بگن!
کجای کاری آقای عبدی؟؟؟ مشکل اصلی ما در عدم ارتباط با دنیا و بالا رفتن از دیوار سفارتخانه هاست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
می دانید شبکه 60 میلیون نفره باید تشکیل داد تا از این همه مشکلات خارج شد
اتاق های فکر باید به شهر فکر و شبکه فکر تبدیل شوند یک عده 10 نفره حال با هر گرایشی برای 60 میلیون نفر تصمیم می گیرند و 60 میلیون را در گروتصمیم خود قرار می دهند بدون اینکه گرایش 60 میلیون را بدانند
اتاق های 10 نفره پچ پچ های 4 پنج نفره فایده ای ندارد اعتمادهای یک طرفه فایدهای ندارد یک عده در اتاق های فکر فکر می کنند اعتماد یک طرفه است باید دانست نظر مردم چیست بعد تصمیم گرفت
باید یک شبکه پیشنهاد یک روزنامه یا سایت یا کانال تلویزیونی پیشنهاد مثل شبکه تلگرام برای1- مقابله با مشکلات2- فراخوانی راه حل3- راه کارها و 4-روش های اقدام تهیه کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
متاسفانه شما حتی متوجه متن و مطلب نشدید و تفسیر برعکس کردید!
ناشناس
Germany
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
داره میگه رابطه قدرت و مردم باید اصلاح بشه . چرا نمی گیری ؟؟ باید چطوری بگه ؟؟
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
۱۰:۱۷ شما اصلا متن را میخوانید!؟ یعنی حتما باید یه چیزی بگید!
ناشناس
Germany
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
خودش تنهایی اینو فهمید یا کسی هم کمکش کرد؟
ناشناس
Germany
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
حالا تو هم فهمیدی ؟ یا هنوز نه ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
نگران،نااميد،خسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
و به شدت عصبانی و آماده انفجار
ناشناس
France
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
عباس جون یه سفارت پیدا کن بهش حمله کنیم و آتیش بزنیم .. سنگاپور چطوره؟ یا کره شمالی؟
ناشناس
Germany
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
سفارت عربستان و انگلیس رفتید بس نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
۱۳:۰۴
داره به نفس اين كار زشت طعنه ميزنه
در مثل مناقشه ميكنى آى كيو؟
شاهكار همين عباس آقا و دوستانش بود كه فتح باب شد براى بقيه اين خرابكاريها.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
درودبرشماخیلی خیلی قشنگ اومدی دمت گرم قربون فراروی عزیزهم برم که چاپش کرده
عرفان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
با سلام
وقتی تمام مشکلات حتی کمبود اب را به گردن دشمن میاندازندو مدام تکرار مکررات میکنند ایا امیدی هم میماند!
ناشناس
United States of America
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اي كاش اين آقاي عبدي جاش رو با اون اقاي عبدي عوض مي كرد.
ناشناس
Austria
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
برای درمان بیماری چه باید کرد ؟ مرض را بشناسیم و دارو تهیه کنیم بموقع بهیم مریض بخورد تا کمی جان بگیرد . حال اینجا که نصف مسئولین اصلا قائل به بیماری نیستند و نصف دیگر که اصلا دکتر نیستند . بر سر دارو هم بحث است . خب چگونه این جامعه اصلاح شود . جامعه هم عینا شبیه بدن ماست . پیچیده نکنیم بحث را . راه روشن است کافی است نصف ۵۱ درصدی مسیولان عزیز قائل بدان باشند . انصافا چه کسی قائل است !
ناشناس
Azerbaijan
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
بعد از مدتها یک مقاله خوب از آقای عبدی خواندیم. تمثیل گردنه و دایره بسیار عالی بود و همان حسی بود که در آخرین انتخابات داشتیم و الان درسرابی سرگردانیم.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
dore batel
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
متاسفانه مسئولان اثر گذار بجاي برنامه ريزي بر اساس علنم و واقعيت بر اساس آرزو برنامه مي ريزند و وقتي در عمل هم با بررسي هزينه و فايده ضرر هاي بسيار سنگيني وارد ميکند باز بر راه اشتباه اصرار ميکنند و صرفا با سرکوب رسانه صورت مسئله را پاک ميکنند که مسکني موقت است و بعد مشکلات با وسعت بيشتر نمايان ميشه.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
دقیقا نگران نا امید و خسته ایم. خیلی خسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
موافقم
فقط نمیدونم دفعه بعد یا چه بهونه ای میخوان ملتو بکشونن پای صندوق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
نگران نباش راهشو پیدا میکنند!!
ناشناس
United States of America
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آقای عبدی حرف از این هشدارها گذشته من بعنوان یک ایرانی که تازه مسکن و کار دارم به هیچ چیز امیدی ندارم مایوس از زندگی و عملکرد خلاف نامسئولین و سرخورده از جامعه ای که رو به فساد رفته و در حال نهادینه شدن میباشد. حرفهای به ظاهر زیبای شما نیز هیچ اثری نخواهد داشت چون رانت و خودی و ناخودی در بطن جامعه قرار گرفته و سردمداران قدرت و ثروت از تخت خود به هیچ وجه پایین نخواهند آمد و ذهن 80 ساله را نمیتوان تغییر داد مگر اینکه از نو با یک روش اصولی این روح دمیده شود که این مورد نیز از محالات خواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
من یکی ازاین مردمم واحساس می کنم برای مسئولین مملکت دردرجه دوم اهمیت هستم وهمه مردم این حس رادارندمگرنگفته اندالدارثم الجارولی این حدیث برای مردم مملکت من فقط یک رویاست انگاربرای مردم کره مریخ این حدیث آمده خیلی وقته مسئولین ماروی ما حساب نمی کنند واگرغیرازاین بود سرمایه گذاری تاسرحدفنای مردم خودمان برای خارج ازکشورچه معنایی دارد نا امیدی نه آقای عبدی دیگرازنا امیدی گذشته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آقا اين كه شما مشكل دارى خب بحثش چيز ديگرى است اما ديگر چرا در حديث دست ميبريد؟ اصل اين حديث، وارون چيزى است كه شما نوشته‌ايد.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
تو هم نا امید باش
چه می شود؟
معلم بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
وقتی سفارت امریکا را با دوستانتان اشغال می کردیداصلا فکر می کردید که یک ملت رادرباطلاقی ازنگرانی، نااميدی، خستگی فروخواهید برد
این محنتی که می کشی ازتنگی قفس
کفران نعمتی است که درباغ کرده ای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
معلم جان شما چه راهکاری پیشنهاد میکنید بجای سرکوفت زدن؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
جناب آقای معلم بسیار محترم
با نظر محترمتان کاملا موافقم
ولی جسارت نباشه باتلاق درسته
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
از مزایای تدبیر و امید است! اون روز که مردم رو تشویق می کردین که به این حسن روحانی رای بدن، بایستی فکر این نظرسنجی ها رو می کردین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
داداش همه سر ته یه کرباسن.سال 90 تا 92 رو به خاطر بیار که به فلاکت نشوندمون.این بدتر از اون و بلعکس
ناشناس
Germany
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آره باید رای میدادیم رییسی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
۱۴:۳۵
بفرماييد حسن آقا تپه آباد نشده‌اى باقى گذاشت كه رييسى آباد كنه؟
فف
Singapore
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
فعلا که دولت روحانی مترسکی بیش نیست و درعمل ،همان کاندیداهای شکست خورده در حال اداره ی کشور هستند.
ناشناس
Germany
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
عباس عبدی جز سیاه نمایی و بد نشان دادن وضعیت میهن اسلامی ما کار دیگری بلد نیست بحمدالله ما در همه زمینه ها موفق بوده ایم تیمی که شش تا گل میزنه یک گل هم بخوره اشکالی ندارد کشور اسلامی و عزیز ما اکنون شرایط همین تیم را دارد ما شاید مختصر مشکلاتی کوچکی در کشور داشته باشیم ولی بزرگ جلوه نشان دادن این مشکلات کوچک ریختن آب به آسیاب دشمنان اسلام و قران است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
شکمتون سیره دادا؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اگر شرط بندى حرام نبود شرط ميبستم اينها را نوشتى تا منفى بخورى!
ناشناس
Germany
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
کجایی عمو ؟ ایران تشریف داری ؟
حتما خودت سیری - خونه داری کار هم داری حقوقت هم خوبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
حاجی وی پی ان رو خاموش کن بیا یه دو دقیقه بشین رو نیمکت استراحت کن. بعد میری بقیه گل ها رو هم میزنی
دیگر تکرارنمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آقای عبدی!
شما اصلاح طلبان تهران نشین کل کشور را با فریب دادن ما مردم برای تکرار روحانی به چالش کشیدید
بجای اینهمه آه و زاری یک بار هم عذرخواهی کنید.
ضمنا با رفتن روحانی ، روان جامعه آرامش یافته و خودبخود بخشی از مشکلات حل میشود.
پس لطفا بروید زودتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
چرا منفی
حرف منطقی زده
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
منطقی!؟
کاملا حرف بیخود میزنه
اصلا انگار تو یه کره دیگه زندگی میکنه
والله حرف نزنیم کسی نمیگه لالیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
عزیز این مشکلات سال 90 تا 92 هم بیداد می‌کرد. نمیخوای بگی که اون موقع هم روحانی بود
بختگان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آقای عبدی لطفا از سهم خودتان و دوستان تان(اصغر زاده،ابتکار،موسوی خوِیینی ها.......)در بوجود آوردن این وضعیت کمی صحبت کنید.ساده لوحانه است که فکر کنیم این نگرانی ها و ناامیدی ها یک شبه ایجاد شده باشد!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ملاک را حال افراد در نظر بگیریم
گفته های نیک را نظر کنیم ، از هرکس که بیان دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
۱۴:۰۰
دوصد گفته چون نيم كردار نيست
هزار سال هم اين حرفها را بزند كردار زشتش جبران نميشود
کارگر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
این اصلاح طلب عزیز نیز درد ملت را فهمید مردم از اصول گرا و اصلاح طلب خسته شده اند مردم گرسنه اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ايشون نه اصلاح‌طلبه نه عزيزه
ايشون يه استمرارطلبه
همين
مهدی
Sweden
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
این نوشته واقعی ، میدانی ،
عقلایی و روشنگرانه است. تا تغییر از خارج نیومده باید اینها تغییر بدن سیستم رو. مردم عاصی و روانی شدند. من امیدوار به تغییر از داخل نیستم. باید احزاب سیاسی داشته باشیم و مردم به سیاست ها و برنامه های انها رای بدهند. در ایران شخص مهم تر از حزب است. ولایت فقیه هم باید نظارت کنه نه حکومت. جمهوری دموکراتیک سکولار چاره است.
ناشناس
Germany
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
البته خود ولایت هم باید به نظارت قانونی پاسخ پس بده .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آقا مهدى حرف شما را تاييد يا تكذيب نميكنم فقط ميگم سخنان شما با هم تضاد دارند: ولایت فقیه هم باید نظارت کنه نه حکومت. جمهوری دموکراتیک سکولار چاره است.
خب به نظر شما ولايت فقيه با جمهورى دموكراتيك سكولار قابل جمع هستند؟ اصلا اولى براى جلوگيرى از شكل‌گيرى دومى پديد آمده.
سینا
United States of America
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ما در اسلام نومیدی و یاس نداریم هر هست پویایی و کوشش و امید و سازندگی است.عیب اقای عبدی اینست که اسلام را نشناخته است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اسلام یک باور دینی است، نه قانون و کشور داری!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
به اشتباه خودت اعتراف کن از مردم عذرخواهی کن چون این وضعیت شماها بوجود آورده اید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
ببين كار به كجا كشيده كه صداى اين گروگانگير هم درآمده. به قول قديميها كه ميگفتند عزا چه عزايى است كه مرده شور هم گريه ميكنه
عباس عبدى گروگانگير! خود تو و همدستانت از عوامل اصلى اين نگرانى، ناامیدى و خستگى هستيد. حالا هم از يه طرف نق ميزنى و از طرف ديگه خودت را گرم ميكنى تا انتخابات بعدى كدام زاغ و زغنى را رنگ كنيد و به جاى قنارى به ملت هميشه در صحنه قالب كنيد و به ريش همگى بخنديد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
مقصر اصلی تو و همفکران سفارت خراب کن هستید اقای عبدی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
بهت پول میدن که این حرف ها را بنگاری تا مثلا حرف دل برخی از مردم و جوانان را زده باشی. تو هم یک اصولگرای اصولگرا هستی ملبس به اصلاح.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
تو و همفکرات یه زمانی از درو دیوار سفارت مردم بالا می رفتید و یه زمانی هم ملت و مردم را فریب دادید.
الانم خسته شده ای دیگه!
بله باید اون روزی که این کارا را انجام میدادی به اینجاش هم فکر می کردی که بلاخره روزی خسته خواهی شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آقاى عبدى شما غلط كرديد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
تو الان یه پیرمرد هستی که بخشی از این ناامیدی و نگرانی را برای این ملت به ارمغان اورده ای!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
همه اینا از تو و امثال تو به ما رسیده ای مردک بیچاره!
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
عباس تو حرف نزن که کلی نفرین پشت تو و نیلوفر و گروهتونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آن روز ی که عین میمون از سفارت آمریکا بالا میرفتی باید فکر این روزها را هم می کردی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اینا همش از سفارت است سفارت.
ناشناس
United States of America
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آره درکت میکنم. میدونم‌حوصله ات سر رفته. با برو و بچه ها برین یه سفارت پیدا کنین و از دیوارش برین بالا، بلکه روحیه ات بهتر بشه.
خانوم گل
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
نگران، ناامید، خسته و خشمگینیم
این مورد آخری بیشتر شماها رو مجبور کرده به اعتراف حقیقت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
این نا امیدی از دروغ ها و امید های واهی و در دورنگی و چند رنگی اصلاح طلبان دولتی ناشی شده است .فساد و تبعیض و اشرافیت حاکم بر دولت به اصطلاخ امید موجب نا امیدی شده است.
ناشناس
Moldova (Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آدم از دیوار سفارت کشور دیگر بالا برود خسته می‌شود دلاور!

ما هم چوب تو و امثال تو را می‌خوریم جناب اصلاح طلب
منتقد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
آقای عبدی لطفا از خوبی‌های مملکت هم چیزی بگویید. چرا همش سیاه‌نمایی می‌ کیند. خوب نیست اینطوری. ملت ناامید میشن واقعا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
خب خود شما بگو
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
يه بار ديگه يه سفارت انتخاب كن و از ديوارش برو بالا حالت خوب ميشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
عباس عبدى!
اگر سر سوزنى صداقت در وجودت هست (كه بعيد ميدانم باشد) تا فرصت باقى است از بابت اشتباهاتت از مردم عذرخواهى كن. نه براى اينكه به حرفهايت گوش بدهند، بلكه براى اينكه در روز مبادا تأمين داشته باشى.
ناشناس
United States of America
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
میگویند معنی سفاهت، تکرار پشت هم یک عمل، با انتظار نتیجه متفاوت است ـ حکایت رای دادن ما ایرانیان است!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
کشوری که سیاست مدار و اصلاح طلبش سابقه از دیوار بالا رفتن سفارت را داشته باشه آخر عاقبتش بهتر از این نمیشه شما دیگه کارتون تمومه کاسه کوزتونو جمع کنید
ناشناسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
کامنتها را میخوانم میخواهم بگم خوب طرف اون آدم سابق نیست سخت نگیرید بهش بعد میبینم خودش میاد وسط باقی جری میشوند... یاد میلان کوندرا میافتم که تمثیل میکرد اگه مثل ادیپ چشماتون را در نمیاورید حداقل باید خون گریه کنید به حال آنچه کردید ...
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
در ایران یک دولت سایه وجود دارد که حاکم بر دولت منتخب میباشد ( نشانه ان خود سر ها )لذا خواسته های مردم به نتیحه مطلوب نمیرسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
اینکه شد دلواپس
مجله فرارو