مثل بیشتر اتفاقات این روزها، این ماجرای تازه هم از توییتر جرقه خورد. جایی که یکی از کاربران روزنامهنگار برای مدیرکل ارتباطات همراه اول نوشت: «زنگ زدم همراه اول اعتراض و اعلام کنم که وقتی بسته اینترنتم تموم میشه بهم اطلاع داده نمیشه. پس از بررسی، اپراتور داشت توجیهم میکرد که ایراد از ما نیست و برای اثبات، لیست تمام پیامکهای گوشی و محتویاتش رو برام خوند. کلا فراموش کردم برای چی تماس گرفته بودم! من هیچ، من فقط سکوت!»
به گزارش شهروند، شاهین آرپناهی (که همه ما به اجرای برنامههای مذهبی تلویزیونی میشناسیمش، ولی ١٠ ماهی است که از رایتل به همراه اول کوچ کرده) پاسخ داد: «از گذاشتن این پیام نادرست و تخریبی احساس خوبی دارید واقعا؟!ای کاش موقع نقد انصافمون رو کنار نگذاریم. به هیچ عنوان دسترسی به پیامهای شخصی برای هیچکدوم از همکاران وجود نداره و تنها پیامهای سیستمی برای ارایه خدمات بهتر در یک پنل جداگانه در اختیار همکاران مرکز تماس است. در بین تمام پیامهایی که این روزها احساس امنیت و آرامش شما رو بهم میزنه، این پیام اطمینانبخش رو از بنده بپذیرید که هیچ شخصی در سیستم ما مطلقا به پیامهای شخصی شما نمیتونه دسترسی داشته باشه.»
همکار روزنامهنگار ما خواست که مکالمهاش با همراه اول شنیده شود و مدیر محترم بشنود که برداشتش از بانک پاسارگاد برای او خوانده شده و آرپناهی نوشت: «همانطور که عرض کردم با هدف ارایه خدمات بهتر، یک پنل تنها برای دیدن پیامهای سیستمی وجود داره. ولی در همون پیام بانک هم امکان دیدن ارقام و اطلاعات بانکی شما وجود نداره. اطمینان خاطر میدم که در اپراتور از اطلاعات شخصی شما به دقت حفاظت میشه. هیچگونه دسترسی به پیامهای شخصی در هیچ سطحی وجود ندارد. پیامهایی که از طرف سیستم ارسال شدهاند (مانند پیامک فعالسازی بسته، هشدار اتمام بسته و پیامکهای سرویسها) در سطح دسترسی تعریفشده قابل رصد هستند. امکان مشاهده اطلاعات حساب، مبالغ، موجودی و... وجود ندارد.»
حرفهایی که در همین گفتوگوی پرنکته ردوبدل شد، زمینه توییت حافظ حکمی، رئیس دبیرخانه فرصتهای تجاری ایران و مالزی را فراهم ساخت که از عنوان «اساماسگیت» رونمایی کند: «مدیر روابط عمومی همراه اول به صراحت دسترسی اپراتورها به پیغامهای سیستمی رو تایید میکنه. پیغامهایی نظیر موجودی حساب بانکی که دامنهش میتونه تا پیامک تایید
دو مرحلهای حسابهای کاربری برسه....» این ماجرا به دلیل دستور بانکمرکزی برای ارسال رمز یکبار مصرف بهجای رمز دوم از سال آینده، اهمیت فوقالعادهای دارد.
آرپناهی هم برای رفع نگرانیها توضیح کاملتری داد که «برای رسیدگی به برخی از شکایات مشترکان لازم است پیامکهای ارسالی توسط سیستم و دریافت آنها توسط مشترک بررسی شود، به همین دلیل در سطحی خاص دسترسی لازم تعریف شده است. تاکید میشود که این پیامها حاوی اطلاعات بانکی مشترکان یا هر اطلاع فردی دیگری نیستند.» و دوباره تاکید کرد: «پیامهای سیستمی، پیامهایی هستند که از طرف سیستم ارسال میشوند، شامل اطلاعات خرید، اتمام یا هشدار اتمام بستهها، پیامک سرویسها و نظایر آن. اطلاعات افراد شامل اطلاعات حساب، موجودی و ... قابل مشاهده نیست. دسترسی به این پیامها در لایهای خاص و تعریفشده از خدمات مشتریان وجود دارد.»
هرچند هنوز سطح این دسترسی برای افراد و چگونگی نظارت بر نقضنشدن حریم خصوصی معلوم نشده، ولی همه امیدواریم شفافیت اینجا هم رخ نشان دهد تا SMSگیت را نیامده بایگانی کنیم.