مراسم دیدار مدیران ارشد سایپا با مشتریان بر اساس تاریخ اعلامی، روز گذشته در مجموعه سازه گستر سایپا (کفش ملی سابق) برگزار شد.
به گزارش تسنیم، در این دیدار عبدالله بابایی نماینده ویژه مدیرعامل گروه سایپا در فروش و خدمات پس از فروش، ناصر آقامحمدی مدیرعامل پارس خودرو، فریبرز شهباز مدیرعامل سایپا سیتروئن، حسین خضری مدیرعامل سایپادیزل، بهزاد پناهی مدیرعامل سایپا یدک، محمد زارعپور مدیرعامل زامیاد و تنی چند از مدیران خودروسازی سایپا به سؤالات مشتریان پاسخ گفتند.
در این مراسم بابایی نماینده ویژه مدیرعامل گروه سایپا در فروش و خدمات پس از فروش با اشاره به تحویل خودروهای ثبتنامی تا قبل از دی ماه بهقیمت قدیم به مشتریان گفت: ملاک قیمتگذاری زمان قیدشده تحویل خودرو در دعوتنامه مشتریان است و خودروهایی که موعد تحویل آنها قبل از دی ماه بوده با قیمت قدیم تحویل خواهند شد.
ایران خودرو نیز تکلیف خریداران محصولات خود را مشخص کرد
خانکرمی معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایرانخودرو ضمن عذرخواهی از مشتریان بابت تأخیر ناشی از شرایط تحمیلی افزود: براساس تصمیم وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت که امروز ابلاغ شده، دعوتنامههای ارسالی به مشتریان برای پیشفروشهای با موعد تحویل تا پایان دی ماه ابطال و دعوتنامهها براساس قیمتهای قبلی صادر خواهد شد.
وی در عین حال تأکید کرد: وجوه پرداختی اضافی مشتریانی که با موعد تحویل قبل از اول بهمن ماه تکمیل وجه کرده یا خودروی خود را تحویل گرفتهاند مسترد خواهد شد.
خانکرمی در توضیح خبری که بهنقل از وی درباره افزایش ۳۰ درصدی قیمتها منتشر شده نیز گفت: اطلاعاتی که در این مصاحبه بوده مربوط به هفته گذشته و قبل از ابلاغیه وزارت صنعت بوده است.
ایرانخودرو جریمه و خسارت دیرکرد را به مشتریان پرداخت و تمامی تعهدات ایجادشده برای محصولات ایرانخودرو را البته با تأخیر اجرا خواهد کرد.
مصطفی خان کرمی در تشریح وضعیت شرکت افزود: ایران خودرو برای تعهدات شهریور تا دی ماه محصولات پر تیراژ خود، با توجه به نوسانات و تغییرات شدید نرخ ارز و افزایش بهای نهادههای تولیدکه مطابق نظر کارشناسان تا ۱۰۰ درصدافزایش یافته بود، با وجود پذیرش خسارت و زیان بسیار صرفا برای خودروهای پر تیراژ خود تنها ۳۰ درصد افزایش قیمت لحاظ کرده است.
در سه ماه پایانی سال ۹۶ فشار اقتصادی افزایش یافت و در ابتدای سال ۹۷ این فشارها چند برابر شد به طوریکه در تمام شاخصهای اقتصادی در زندگی مردم اثر مستقیم گذاشت، ولی تولید خودرو همچنان با تحمل فشارهای ناشی از افزایش قیمت نهادههای تولیدی صورت میگرفت؛ بنابراین با در نظرگرفتن تمامی جوانب و اتفاقاتی که از اردیبهشت ۹۷ در کشور افتاد و در راستای تداوم تولید و ایفای تعهدات، افزایش قیمتها گریزناپذیر بود.
خان کرمی تصریح کرد: براساس آمارهای موجود خودروهای فروخته شده سال جاری و سال گذشته نشان میدهد که تا ۲۸ دی ماه سال ۹۶ تعداد ۵۷۳ هزار دستگاه از سوی شرکت ایران خودرو فاکتور و به بازار و مشتریان شرکت عرضه و تحویل شده است که این روند در سال ۹۷ و مدت مشابه با تمام دلایل مطرح شده در بالا به ۲۹۶ هزار دستگاه کاهش یافته است.
معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران خودرو اظهار داشت: با مقایسه دو عدد مذکور میتوان مشاهده کرد که توان تحویل شرکت ایران خودرو به تعداد ۲۷۶ هزار دستگاه کاهش یافته است و این در حالی است که تعداد تعهدات معوقه این شرکت در سال جاری در حدود ۱۰۶ هزار دستگاه است که کمتر از میزان افت تولید است.
خان کرمی به متقاضیان خودرو اطمینان داد، تمامی فرآیندها از قبیل: ثبت نام، صف انتظار، صدور فاکتور، تحویل خودرو و ... در شرکت ایران خودرو مکانیزه و سیستمی بوده تحویل خودروبه مشتریان مطابق نوبت انجام میشود.
معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اظهار داشت: از مشتریان ایران خودرو به علت درک شرایط موجود کمال تشکر و قدردانی را دارم و بابت تاخیر بوجود آمده در تحویل خودروها از آنان عذرخواهی میکنم.
وی درپایان افزود: امید است با تدابیری که وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار، نمایندگان مجلس و دستگاههای نظارتی از اواسط خرداد ماه اتخاذ کرده اند، با تامین به موقع قطعات مورد نیاز خصوصا در مورد خودروهای پر تیراژ و مورد نیاز مشتریان محترم شرکت، بتوانیم ظرفیت تولید را افزایش و طی مدت چند ماه از بحث خودروهای معوق و با تاخیرخارج شده و بازار این صنعت مهم که موتور محرک رشد اقتصادی کشور است را به تعادل برسانیم.