فرارو- آنچه میخوانید تجربههای یک راننده پس از دو سال همراهی با خودروی تیبا صندوقدار است: وقتی میخواستم برای ثبتنام به نمایندگی بروم، خیلیها تا لحظه آخر تلاش کردند نظرم را عوض کنند. همهشان میگفتند میتوانیم پول بیشتری بدهیم و یک ماشین بهتر بخریم. من اما پایم را کردم داخل یک کفش و گفتم فقط و فقط «تیبا» میخریم آن هم مدل صندوقدار! تیبای ما تا همین دیروز ۲۵ هزار کیلومتر راه رفته و به نظرم وقتش رسیده تا تجربههایم را از این همراهی دو ساله با شما به اشتراک بگذارم.
۱ اولین چیزی که درباره تیبا باعث شگفتی میشود، مصرف پایین سوخت آن است. ما هر روز از این ماشین استفاده میکنیم. اگر بخواهم بر اساس کیلومتر بگویم، میشود حدود ۱۷ تا ۱۸ کیلومتر در روز. با این حجم از پیمایش هفتهای یک بار گذرمان به پمپ بنزین میافتد. عید امسال هم به یک مسافرت ۴۰۰ کیلومتری رفتیم. در مقصد بنزین زدیم و وقتی به تهران برگشتیم متوجه شدم به خاطر رانندگی اصولی و درست هنوز نصف باکمان پر است.
۲ در نقد و بررسیهای اینترنتی، زیاد درباره پلاستیکی بودن داشبورد تیبا نوشته شده است. توقع دارید داشبورد یک ماشین ارزانقیمت را با چی بسازند؟ از سنگ مرمر و دانههای درشت الماس؟ اگر زیاد سوار بنز و ب. ام دبلیو میشوید، بله؛ حق با منتقدان است، چون در این صورت داشبورد تیبا حس خوبی به راننده نمیدهد. ولی بگذارید از حس خوب نشستن روی صندلی راننده تیبا دفاع کنم؛ این صندلی شما را در ارتفاعی برابر با نصف رانندههای SUVهای شهری قرار میدهد. با این حال فقط یکی دو ماه اول این تجربه بینظیر را خواهید داشت و خیلی زود به آن عادت میکنید.
۳ بدنه تیبا کاملا تخم مرغی شکل است. برای همین در چند ماه اول موقع پارک کردن با اینکه خیال میکنید در منتها علیه معبر قرار دارید هنوز حداقل نیممتر فاصله بین شما و دیوار یا جدول باقی مانده است. احتمالا طراحان تیبا پیش خودشان فکر کردهاند با این کار در برخی تصادفات میتوانند از جان راننده و سرنشین بیشتر حمایت کنند.
۴ درهای عقب تیبا خوب بسته نمیشود. این مشکل از روز اول وجود داشته و شرکت سازنده هنوز نتوانسته برای رفع آن اقدام کند. حتی اگر با تیبا مسافرکشی نمیکنید بهتر است یک کاغذ بزرگ روی در عقب بچسبانید و از سرنشینان بخواهید موقت پیاده شدن زور بزنند. حتی بهتر است بخواهید زیاد زور بزنند. مطمئن باشید بدون اعمال فشار و زور نمیتوان درهای عقب را به درستی بست.
۵ مخزن آب شیشه شور تیبا گنجایشی باورنکردنی دارد. به عنوان مثال خودم توانستم چهار لیتر آب داخل آن جا بدهم. شاید تولیدکنندگان در زمان طراحی پیش خودشان فکر کردهاند مخزن بزرگ به نفع راننده است اما باید بگویم این مقدار آب در روزهای گرم تابستان داخل آن مخزن پلاستیکی بوی وحشتناکی میگیرد. خیلی وحشتناک و این یکی از نقطه ضعفهای بزرگ تیبا است.
۶ گیربکس تیبای ما بعد از حدود پنج هزار کیلومتر راه رفتن به صدا افتاد. آن را به نمایندگی بردیم و متوجه شدیم این موضوع برای خودشان کاملا عادی است، چون گزارشهای مشابه زیادی در تیباهای تولید شده رویت کردهاند. راه چاره؟ هیچی. مگر اینکه بخواهید به خاطر یک بولبورینگ شفت ساده، کل مجموعه دیسک و صفحه کلاچ را عوض کنید. این کار در حال حاضر با خرید مدلهای ارزانقیمت تولید داخل با قیمتی در حدود ۵۰۰ هزار تومان امکانپذیر است اگر من ترجیح میدهم سر کیسه را شل کنم، دیسک و صفحه چینی (اگر چه در بازار آنها را با اسم تولید کره میفروشند) با برند سکو یا دایکن بخرم. قیمت اولی حدود ۸۰۰ هزار تومان است و دومی را حدود ۶۰۰ هزار تومان میفروشند. مالکان تیباهای جدید ساخته شده بعد از سال ۹۶ باید خیلی مراقب دیسک و صفحه کلاچشان باشند چون قیمت مجموعه کامل آن حدود ۹۰۰ هزار تومان است.
۷ پشت سر خودروهای ایرانی همیشه بد میگویند، اما بدترین چیز در مورد آنها دستگاه پخش خودرو است. یک قطعه پلاستیکی ساده و که با چند تا دکمه بیکیفت فقط میتواند از خودش صدایی کم تولید کند. با این حال، چون یکی از طرفداران پروپاقرص موسیقی سنتی ایرانی هستم، تصمیم داشتم آن را عوض نکنم. تا اینکه یک روز خود به خود دستگاه وا رفت. دکمهها فرو رفتند و دکمه خاموش و روشن از کار افتاد. قبل از آن هم عملکرد رضایتبخشی نداشت. به خاطر ناتوانی در نمایش اطلاعات نام فایل و فولدر، در حین رانندگی باید انتخاب آلبوم موسیقی را به شکل غریضی انجام دهید.
۸ همیشه تلاش کنید خودتان را روی صندلی جلو تیبا جا بدهید. مگر اینکه دوست داشته باشید یاد و خاطره نشستن روی میز و نیمکتهای چوبی دهه ۶۰، ۷۰ برایتان تازه شود. آن عقب روی صندلیهای پشتی اوضاع اصلا خوب نیست!
۹ صندوق عقب تیبا برخلاف آنچه ظاهرش نشان میدهد، فوقالعاده جادار است. به پشتوانه این دست و دلبازی کارخانه سازنده میتوانید با این خودرو در عملیات آدمربایی شرکت کنید و علاوه بر خود سوژه بقیه اعضای خانوادهاش را هم داخل صندوق بگذارید. فقط حواستان باشد دست آخر خودتان مجبور نشوید برای آزادی گروگانها از جیبتان پول بدهید!
۱۰ تولیدکننده حجم باک بنزین تیبا را ۳۷ لیتر عنوان کرده است، اما معمولا در خود پمپ بنزینها نمیتوانید بیشتر از ۳۲ لیتر سوختگیری کنید. یک مرتبه ۲۰کیلومتر پس از روشن شدن چراغ هشداردهنده به جایگاه سوخت رفتیم، اما باز هم نتوانستیم بیشتر از ۳۲ لیتر بنزین بزنیم.
۱۱ تیبا در سال ۱۳۸۸ رونمایی شده است. از آن زمان تا الان اگرچه یکی دو تا تغییر کوچک در صفحهکیلومتر آن رخ داده اما وضعیت بنزین هنوز با کمک آمپری از نوع آنالوگ نمایش داده میشود. در حالی که طراحی صفحهکیلومتر پراید از اوایل دهه ۹۰ تغییر کرده و وضعیت بنزین توسط نمایشگر دیجیتالی انجام میشود.
۱۲ تیبا فوقالعاده کم خرج است. هنوز میتوانید سرویسهای دورهای این خودرو را با کمتر از ۱۵۰ هزار تومان پول انجام دهید. لنت ترمزها در مقایسه با بقیه خودروها (البته نه به اندازه پراید) ارزانتر هستند. در کارواشها میتوانید پول کمتری بپردازید. حتی پشت چراغ قرمزها متکدیان ترجیح میدهند به جای رو انداختن به شما و تیبا بروند سراغ ماشینهای شاسیبلند و شیک!