bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۰۸۲۶۹

پاسخ ایران ایرتور به خبر "تخفیف 6 هزار میلیاردی"

در مطالب یاد شده تعداد ناوگان فعلی را ۸ فروند اعلام نموده و دقیقا مشخص نفرموده اند که در زمان واگذاری تعداد ناوگان چند فروند بوده است. به عرض می‌رساند که تعداد ناوگان در زمان واگذاری ۵ فروند بوده که ۲ فروند از آن‌ها غیرعملیاتی و زمین گیر بوده اند و صرفا ۳ فروند هواپیما سالم و قابل استفاده بوده که درست بعد از واگذاری طی چند ماه دو فروند دیگر زمین گیر شدند. تصور بفرمایید در زمان واگذاری ۷۵۲ نفر پرسنل در یک شرکت صرفا بایستی از محل درآمد ۱ فروند هواپیما حقوق و مزایای خود را دریافت می‌نمودند.

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸

پیرو درج مطالبی در پایگاه‌های متعدد خبری به تاریخ ۱۳/۵/۱۳۹۸ با عنوان "تخفیف ۶ هزار میلیاردی در واگذاری ایران ایرتور" و نیز پخش برنامه پایش مورخ ۱۴/۵/۱۳۸۹ در سازمان صدا و سیما ج. ا. ایران، شرکت هواپیمایی ایران ایرتور جهت تنویر افکار عمومی مواردی را به اطلاع عموم می‌رساند:

۱- متاسفانه طی چند ماه گذشته چندین بار شاهد اظهارات خلاف واقع و نادرست آقای پژمانفر نماینده محترم مجلس شورای اسلامی در رسانه‌های جمعی کشور بوده ایم. اگرچه شرکت هواپیمایی ایران ایرتور اذعان دارد که به موجب اصل ۷۶ قانون اساسی نمایندگان محترم مجلس دارای اختیارات نظارتی می‌باشند تا به تحقیق و تفحص و سوال در تمام امور کشور بپردازند؛ لکن اگر این اختیار قانونی بدرستی مورد استفاده قرار نگیرد قاعدتا هم از اعتبار مجلس محترم شورای اسلامی می‌کاهد و هم علاوه بر گشودن باب تهمت و افتراء به نوعی قصاص قبل از جنایت صورت می‌گیرد. ایران ایرتور تنها یک بار به اظهارات عجیب و غریب ایشان پاسخی مبنی بر دعوت از ایشان به ارایه مدارک و مستندات داده است. انتظار می‌رفت که جناب پژمانفر حسب قانون اساسی، شرع مقدس اسلام و اخلاق ابتدا مبادرت به انجام تحقیق و تفحص بر مبنای قانون بنماید و سپس نتیجه تحقیق خود را منتشر نماید. این امر نه تنها محقق نشد بلکه متاسفانه ایشان چندین بار دیگر فرضیات و اتهامات خود را در اختیار رسانه‌ها قرار داد و همین موجب شد تا جهت تنویر افکار عمومی و مقابله با نشر غیرمسئولانه این فرضیات و اتهامات، این شرکت پاسخی را به شرح ذیل ارایه نماید.

۲- آقای پژمانفر در موارد متعددی هم به نحوه واگذاری شرکت ایران ایرتور و هم به قیمت فروش سهام آن اعتراض نموده است. این اعتراض اخیرا هم بصورت خبر مکتوب و هم بصورت ویدئویی در چندین پایگاه خبری و تحلیلی منتشر شده است. در وهله اول، در متن این خبر‌ها و ویدئو‌ها به کرات تاکید شده است که یک شرکت به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان چگونه به مبلغ ۳۴ میلیارد واگذار شده است. نکته اول این است که آقای پژمانفر و رسانه‌های که این ادعا‌ها را مطرح می‌فرمایند بر مبنای کدام مدرک و مستند همچنین ادعای را با اعتماد به نفس فراوان مطرح می‌فرمایند؟ شگفت اینکه در تیتر خبر و ویدئوی منتشر شده در سایت ها‌ی خبری از طرفی صحبت از تخفیف ۶ هزار میلیاردی شده است و از سوی دیگر ارزش شرکت ایران ایرتور را ۱۰۰۰ میلیارد تومان بیان نموده اند؟

قضاوت را به افکار عمومی وا می‌گذاریم. اینکه معیار و متر این بزرگوار و رسانه‌های که بدون بررسی کافی این اظهارات را منتشر ساخته اند چیست حداقل برای هیچ ذهن عاقل و سنجشگری روشن نیست. لازم بذکر است که سازمان خصوصی سازی که زیر نظر وزارت اقتصاد فعالیت می‌کند و در چارچوب اصل ۴۴ قانون اساسی متولی امر خصوصی سازی در کشور بوده در جوابیه‌ای که در تاریخ ۱۴/۵/۱۳۹۸ منتشر نموده است روال انتقال قانونی این شرکت به مالک فعلی را بهمراه تعداد مزایده‌های برگزار شده بطور موجز و روشن توضیح داده است. اگر آقای پژمانفر و یا هر شخص دیگری به توضیحات سازمان خصوصی سازی ایرادی دارند قبل از اینکه بازهم به جوسازی‌های مطبوعاتی و مخدوش نمودن اعتبار تجاری این شرکت مبادرت ورزند حسب تکلیف قانونی و شرعی باید پاسخ متقن و مستند و مستدل خود را به جوابیه سازمان خصوصی سازی درخصوص نحوه واگذاری شرکت و قیمت آن ارایه فرمایند.

۳. ایشان در اظهارات متعدد خود که عمدتا در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در چندین نشریه منتشر شد ادعا نموده است که مالک فعلی ایران ایرتور مبلغ قرارداد را هنوز پرداخت نکرده اند. خوشبختانه در دنیای امروز به مدد علم حسابداری هرگونه پرداخت یا عدم پرداختی کاملا با تمامی جزییات ثبت و ضبط می‌شود. مالک فعلی تمامی مبلغ خرید سهام خود را پرداخت نموده است. جناب پژمانفر کاش به جهت حفظ شان نمایندگی مردم شریف مشهد مقدس ابتدا تحقیقات خود را با حوصله و نیت خیر بعمل می‌آوردند و سپس این اظهار خلاف واقع که تنها برآیندش تشویش اذهان عمومی و به نوعی آدرس غلط به مردم دادن است را مطرح می‌فرمودند. در شان هیچ انسان مسلمانی نیست که قبل از تحقیق و جستجوی کافی با آبروی دیگر مردم مسلمان بازی کند؛ بویژه که این شخص خود، در مقام وکیل مردم قرار داشته باشد.

۴. در بخش قابل توجهی از مطالب منتشره در سایت‌های مزبور که معمولا از گفته‌های و مصاحبه‌های آقای پژمانفر اخذ شده اند، جناب پژمانفر قیمت برند ایران ایرتور را ۵۰۰ میلیارد تومان ارزیابی نموده است. صحبت از قیمت برند یک کار کاملا کارشناسی و تخصصی است. اینکه جناب پژمانفر از کی تا به حال در کار ارزیابی و قیمت گذاری برند در صنعت کاملا پیچیده و تخصصی هواپیمایی بوده و با چنین اعتماد به نفس حیرت انگیزی اظهارنظر می‌فرمایند هنوز بر اهل نظر مکشوف نمی‌باشد. محض اطلاع مردم شریف، قیمت برند این شرکت در زمان واگذاری به مالک فعلی که بدهی انباشته‌ای بالغ بر ۵۴۰ میلیارد تومان داشته است توسط چند کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی شده و حسب مدارک و مستندات موجود متولی هرگونه قیمت گذاری "هیات واگذاری سازمان خصوصی سازی" مطابق با روال حقوقی آن سازمان است. اینکه جناب پژمانفر مرتب اعتراض خود را مطرح می‌سازد بهتر است ابتدا از سازمان مزبور تحقیقات خود را بعمل بیاورد.

۵. بخش دیگری از آدرس غلطی که در مطالب منتشره ذکر گردیده راجع به تعداد کارکنان ایران ایرتور و تعداد ناوگان این شرکت است. در مطالب منتشره توضیح داده نشده که این تعداد در زمان واگذاری چه رقمی بوده و در حال حاضر به چه رقمی رسیده است. محض اطلاع، در زمان واگذاری، ایران ایرتور در ورشکستگی کامل بوده و بعد از دو سال مزایده هیچ خریداری برای آن پیدا نشده است و تعداد کارکنان آن روزگار ۷۵۲ نفر بوده اند. به استحضار افکار محترم عمومی می‌رساند که حتی سازمان خصوصی سازی به خاطر اوضاع وخامت بار شرکت و زیان انباشته بیش از حد آن نگران تعدیل پرسنل بوده و در زمان فروش سهام اخلاقا و کتبا از مالک فعلی قول گرفته که اقدامی در جهت تعدیل نیرو انجام ندهد. مالک فعلی با مدیریت درست و با کمک پرسنل خبره این شرکت نه تنها تعدیل نیرویی انجام نداده بلکه شمار کارکنان را در اوضاع نابسامان اقتصادی ممکلت به ۱۰۰۹ نفر افزایش داده اند. ایجاد این رقم شغل در روزگاری که بیکاری در مملکت بیداد می‌کند می‌طلبید که حداقل اگر نه تمجید بلکه به نحوی درخور بدان اشاره می‌شد.

۶. همچنین در مطالب یاد شده تعداد ناوگان فعلی را ۸ فروند اعلام نموده و دقیقا مشخص نفرموده اند که در زمان واگذاری تعداد ناوگان چند فروند بوده است. به عرض می‌رساند که تعداد ناوگان در زمان واگذاری ۵ فروند بوده که ۲ فروند از آن‌ها غیرعملیاتی و زمین گیر بوده اند و صرفا ۳ فروند هواپیما سالم و قابل استفاده بوده که درست بعد از واگذاری طی چند ماه دو فروند دیگر زمین گیر شدند. تصور بفرمایید در زمان واگذاری ۷۵۲ نفر پرسنل در یک شرکت صرفا بایستی از محل درآمد ۱ فروند هواپیما حقوق و مزایای خود را دریافت می‌نمودند.

اولا، این حقوق و مزایا تا به حال به لطف خداوند و همت پرسنل خدوم هیچ وقت به تعویق نیفتاده و ثانیا ۴ فروند هواپیمای زمین گیر شده دیگر نیز عملیاتی و وارد ناوگان حمل و نقل هوایی شده اند. ثالثا، این شرکت سه فروند دیگر را به ناوگان عملیاتی خود اضافه نموده است. این اتفاقات بعد از فروش شرکت به مالک فعلی رخ داده اند. لازم به ذکر است در شرایط فعلی تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان ملت و دولت ایران انجام اقدامات یادشده مستلزم تدبیر، تلاش و عرق ریزی شبانه روزی پرسنل و مدیریت این شرکت بوده که اخلاق می‌طلبید جناب پژمانفر اشاره‌ای به آن‌ها می‌فرمودند.

۷. در بخش دیگری از مطالب منتشره در رسانه‌ها اشاره‌ای به پرواز‌های منظم این شرکت هواپیمایی شده است. دوستان اشاره نداشته اند که در زمان واگذاری صرفا یک فروند برای پرواز داخلی فعال بوده و در آن زمان ایران ایرتور یکی از پرتاخیرترین شرکت‌ها بوده که نامش بیشتر با حادثه سقوط خرم آباد و هواپیما‌های بی کیفیت توپولوف شناخته می‌شد. حال آنکه در حال حاضر تعداد هواپیما‌ها به ۸ فروند رسیده و روزانه ۸ هزار مسافر و صد‌ها تُن بار با تدبیر مدیریت فعلی این شرکت جا بجا می‌شوند. این شرکت چندین بار توسط سازمان هواپیمای کشوری در فهرست کم تاخیرترین و منظم‌ترین شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده است. البته شاید این هم از معایب باشد که ما بی خبریم! چونکه ایشان مدیریت فعلی ایرتور را به عدم اهلیت متهم نموده که مشخص نیست خود ایشان با چه نوع اهلیتی درباب عملکرد یک شرکت هواپیمایی اظهارنظر می‌فرمایند.

۸. در بخش‌های دیگری از مطالب منتشره به نقل از جناب پژمانفر ذکر شده که بعد از اینکه شرکت هسایار نتواست بدهی‌های خود را پرداخت نماید واگذاری شرکت ایران ایرتور به مالک فعلی در ۵ دی ۱۳۹۴ انجام شد. اخلاق و قانون حکم می‌کند که ایشان اولا تمامی فرایند واگذاری را ابتدا از سازمان خصوصی سازی به عنوان متولی دولتی این امر جویا می‌شدند و سپس تاریخ دقیق را که ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ بوده است به مردم اعلام می‌نمودند و چنین اظهارات ناقص و پرشائبه‌ای را در مطبوعات منتشر نمی‌ساختند. محض اطلاع این نماینده بزرگوار بعد از ناتوانی شرکت هسایار در پرداخت بدهی‌های خود، چهار نوبت قبل از واگذاری شرکت ایران ایرتور به مالک فعلی مزایده برگزار شد و به علت زیان انباشته فراوان و بدهی‌های سرسام آور این شرکت و زمین گیر شدن هواپیما‌های ملکی هیچکس تمایلی به خرید شرکت مزبور نداشته است (لطفا به "جوابیه" و همچنین "بیانیه" سازمان خصوصی سازی منتشره در پایگاه آن سازمان مراجعه فرمایند). بطوریکه در پنجمین مرحله برگزاری مزایده پیشنهاد خرید سهام ۹۵ درصدی مالک فعلی مورد قبول واقع می‌شود و شرکت طی فرایند قانونی با مبلغ ۳۴ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۴ به ایشان واگذار گردیده است.

۹. در مطالب منتشره در رسانه‌های متفاوت خبر از ۹۶۶ میلیارد دلار اختلاس داده ا. ند. خبری که مصداق واقعی قصاص قبل از جنایت است. اینکه این بزرگواران با چه فرمول مالی و حسابداری به چنین کشف شگفت انگیزی نایل آمده اند و از جرم اختلاس خبر می‌دهند بر ما که در داخل این شرکت با آمار و ارقام سرو کار داریم روشن نیست. قاعده مشهور فقهی و حقوقی " البینته علی المدعی" بار اثبات این ادعای سنگین و هولناک اخلاقی و قانونی را بر دوش مدعی می‌گذارد و شایسته است ایشان به جای جوسازی، ادله و شواهد خود را ارایه نمایند.

۱۰. در مطالب منتشره در سایت‌ها بیان شده که هنوز مشخص نیست که شرکت ایران ایرتور به چه کسی واگذار شده است. خوشبختانه به موجب قانون تجارت و قانون ثبت شرکت‌ها زمانیکه واگذاری انجام می‌گیرد نه تنها در اسناد و مدارک شرکت تمامی جزییات ذکر شده بلکه نام صاحبان امضای مجاز نیز در رونامه رسمی کشور انتشار می‌یابد. درضمن شما اگر خریدار واقعی ایران ایرتور را تاکنون برای مدعیان شناخته شده نمی‌باشد چگونه این همه اتهام را به وی نسبت می‌دهید. کسانیکه کماکان تردید دارند با یک جستجوی ساده اینترنتی به پاسخ قانونی خود می‌رسند. البته اگر دنبال پاسخ درست و قانونی باشند که ان شا الله هستند.

۱۱. البته هواپیمایی ایران ایرتور هرگز مواضع و اظهارات آقای پژمانفر را به حساب تمامی نمایندگان شریف ملت در مجلس شورای اسلامی نگذاشته و دامن آن‌ها را از این گونه اقدامات خلاف قانون و شرع بری می‌دارد. این هواپیمایی ابراز امیدواری می‌کند که انگیزه جناب آقای پژمانفر در سالی که انتخابات مجلس شورای برگزار خواهد شد انگیزه انتخاباتی نباشد؛ و من الله التوفیق

bato-adv
bato-adv
bato-adv