فرارو- پژو ۲۰۶ ساخته شده تا قبل از سال ۹۲ سیستم الکترونیکی کاملا متفاوتی دارند که توسط دو کمپانی بزرگ Bosch و Simens آلمان ساخته شده است. این سیستم الکترونیکی درون خود رازهایی دارد که خیلی از رانندگان با وجود سالها نشتن پشت فرمان ۲۰۶ از آنها بیاطلاع هستند. حرفهایها از این خودروها با عنوان ۲۰۶ فرانسوی یاد میکنند که اتفاقا در بازار دستدومها کلی مشتری پایشان نشسته است. در این نوشته دلیل محبوبیت ۲۰۶ دست دوم فرانسوی و قیمت آن را بررسی میکنیم.
سیستم FOLLOW ME
این امکان را به سرنشینان خودرو میدهد که اگر در یک محیط تاریک پیاده شدند و به عنوان مثال قصد رفتن به خانه را داشتند، میتوانند در حدود ۳۰ ثانیه از چراغهای خودرو استفاده کند تا به مکان مناسبی برسند. برای اینکه از این سیستم استفاده کنید کافیاست اتومبیل را خاموش کنید و پس از بستن سوییچ یکبار نور بالا بدهید، چراغها روشن میمانند و حالا با خیال راحت پیاده شده و دربها راقفل کنید. چراغها پس از ۳۰ ثانیه به صورت اتوماتیک خاموش میشوند.
سیستم ECO MODE
اگر در زمانی که اتومبیل خاموش است از ضبط استفاده کنید، پس از ۳۰ دقیقه برای محافظت از باتری ضبط به صورت خودکار خاموش میشود و تا زمانی که اتومبیل روشن نشود نمیتوان از آن استفاده کرد. اگر اتومبیل را روشن و بلافاصله خاموش کنید، مجددا سیستم برای محافظت از باطری اجازه روشن شدن ضبط را نمیدهد و روی صفحه نمایشگر وسط علامت eco mode به معنای حالت اقتصادی ظاهر میشود.
برفپاکن
برفپاکنهای پژو ۲۰۶ به صورت خودکار و متناسب با سرعت اتومبیل، سرعت آنها نیز تغییر میکند. یعنی اگر به طور مثال در ترافیک باشید یا اتومبیل متوقف باشد، سیستم برای جلوگیری از آسیب دیدن تیغههای برف پاکن، سرعت آنها را کم میکند و فاصله بین هر بار حرکت کردن برف پاکنها را زیاد میکند.
صفحه نمایشگر چند منظوره کیلومتر شمار
صفحه نمایشگر ۲۰۶ علاوه بر نمایش مقدار مسافت طی شده، سطح روغنموتور و سرویسهای دورهای اتومبیل را نیز نشان میدهد. نکته مهم درباره آن هوشمند بودن اتومبیل در قبال سرویسهای دورهای است مثلا برای تعویض روغن موتور، سیستم فاکتورهایی نظیر چند بار روشن و خاموش کردن خودرو در روز و فاصله هر بار روشن و خاموش کردن اتومبیل را در نظر میگیرد و تشخیص میدهد که اتومبیل در مسیرهای کوتاه یا طولانی مورد استفاده قرار گرفته تا با توجه به آن میزان سرویسهای دورهای را زیاد یا کم کند.
آپشنهای غیر فعال
آپشنهایی هم در ECU اتومبیل تعریف شدهاند که غیر فعال هستند، اما میتوان بعضی از آنها را بدون هزینه و با استفاده از دستگاه دیاگ میتوان فعال کرد. آپشنهایی که میتوان روی ۲۰۶ نصب کرد عبارتند از: هشدار دهنده سرعت که با استفاده از دستگاه دیاگ میتوان آن را روی هر سرعتی تنظیم کرد، تمام سیمکشیهای کروز کنترل و لیمیتد سرعت هم در این خوردو انجام شدهاست. سیستم کنترل و پایداری ESP و سیستم ضدلغزش ASR هم در در ECU تعریف شده است. گرمکن صندلیهای جلو و سنسور عقب هم به صورت فابریک سیمکشی شده است. برای نصب هر کدام از این سیستمها مکانیک ماهر نیاز است.
قیمت پژو ۲۰۶ دست دوم مدل ۹۲ و قبل آن
پژو ۲۰۶ مدل سال ۹۱ به طور کلی الان باید حدود ۶۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد. خودتان بهتر میدانید که این رقم متوسط است و مسائل زیادی میتواند روی تعیین قیمت نهایی اثر بگذارد. اگر متوسط کارکرد یک خودرو در شرایط عادی را سالی ۱۱ هزار کیلومتر در نظر بگیریم، ۲۰۶ مورد نظر شما نباید بیشتر از ۷۰،۸۰ هزار کیلومتر راه رفته باشد. رنگ سفید براساس قوانین نانوشته بازار ایران، معمولا گرانتر است. مثلا در مورد ۲۰۶ مدل سال ۹۱ این اختلاف به حدود دو میلیون تومان میرسد. قیمت ۶۰ میلیون مال پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است که تصادف و رنگ نداشته باشد. هر تصادف و هر لکه رنگ طبیعتا از قیمت ماشین کم میکند. بهعنوان مثال اگر تصادفی منجر به عوض کردن کاپوت شده باشد، حدود دو میلیون توی سر قیمت میزند. عوض شدن گلگیرها حدود یک میلیون از قیمت ماشین کم میکند. همین بلا سر ۲۰۶ مدل سال ۹۱ میآید اگر گلگیرهایش را رنگ کرده باشند.
سقف قیمت کارشناسی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل قبل سال ۹۰ تا سال ۸۸ حدود ۵۹ میلیون تومان است، اما اگر فروشنده باشید، شاید بتوانید با گذاشتن قیمت ۵۶ میلیون تومان زودتر مشتری پیدا کنید.
حالا بیایید سری به آگهیهای خودرو بزنیم و ببینیم فروشندگان چطور با ۲۰۶ ساخته شده در سالهای قبل از ۹۲ رفتار کردهاند و برای فروش آن چقدر میخواهند. یک نفر که کاملا صادقانه اعتراف کرده دور تا دور ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۰ خود را رنگ کرده، آن را با ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میفروشد.
فروشندهای با آگاهی از اینکه ۲۰۶ فرانسوی در بازار خواهان زیادی دارد، آن را ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آگهی کرده است. این ماشین کلی هم لوازم جانبی اضافه دارد؛ چیزهایی مثل دزدگیر تصویری، بالابر خودکار چهار پنجره، سنسور پارک و... صفحه کلاچ و باتری و تسمه تایم را هم تازه عوض کردهاند.
اگر دنبال ماشین کمکارکرد بگردیم، باید به ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۰ اشاره کنیم که فقط ۹۲ هزار کیلومتر راه رفته است. به این ماشینها در اصطلاح بازار ماشین خانگی میگویند. روی آن سنسور پارک عقب و جلو و کروز کنترل هم نصب کردهاند و قیمت فروش ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
در بین رنگهای خاص یک ۲۰۶ تیپ ۵ سال ۹۰ داریم با ۱۸۰ هزار کیلومتر کارکرد که یک لکه رنگ روی گلگیر دارد و بههمین خاطر آن را ۵۵ میلیون تومان میفروشند. در عوض تا برج ۵ سال آینده بیمه دارد. یک نفر هم هست که ۲۰۶ صندوقدار مدل ۸۸ خود را با موتور فرانسوی به قیمت ۵۷ میلیون تومان میفروشد. این ماشین ۲۶۰ هزار کیلومتر راه رفته. یعنی تقریبا سالی ۲۶ هزار کیلومتر که یعنی با آن زیاد سفر رفتهاند. شاید هم در آژانسی، اسنپی چیزی کار کردهاند. بههرحال کیلومتر زیاد نشانه خیلی خوبی برای خریداران ماشینهای دستدوم نیست.
اگر واقعا قصد خرید داشته باشید، کمترین قیمت موجود در آگهیها برای چنین ماشینی ۴۵ تا ۵۶ میلیون تومان است. بیایید این ماشینها را از نظر فنی و کارکرد بررسی کنیم تا دلیل ارزان بودنشان را بفهمید. فروشندهای که ۲۰۶ تیپ ۵ مدل سال ۹۰ خود را با کارکرد ۲۳۳ هزار کیلومتر ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، خیلی صادقانه میگوید کل ماشین را رنگ کرده، اما قسم میخورد سالم است و فرمان در سرعتهای بالا نمیزند. آن یکی هم آدم صادقی است و همان اول اعتراف میکند ماشین چپ کرده و دور رنگ است.
یک نفر دیگر که ۲۰۶ مدل ۹۰ خود را ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آگهی کرده، میگوید دور رنگ است و ۱۴۳ هزار کیلومتر کارکرد دارد. اطمینان میدهد سقف و ستونها بدون رنگ هستند و موتور را بهشکل کامل تعمیر کرده است.
مرور آگهیهای نشان میدهد قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل سال ۸۸ حدود ۵۰ تا ۵۵ میلیون تومان است اگر چه صاحبان ماشینهایی که سرووضع تمیزی دارند و کمکارکرد هستند آنها را تا ۶۰ میلیون تومان قیمتگذاری میکنند.