فرارو- پس از اینکه رئیس پلیس راهور اعلام کرد که قطعاً پراید در سال آینده پلاک نمیشود و پلیس با جدیت این موضوع را دنبال میکند، این نکته مورد توجه مردم قرار گرفت که چه خودرویی و با چه قیمتی جایگزین پراید خواهد شد. با این حال آرش محبی نژاد دبیرانجمن تخصصی صنایع همگن در مصاحبه ای صبح امروز گفت که تیبا یا یک خودروی تلفیقی جایگزین می شود. چند ساعت بعد سایپا نیوز این خبر را تکذیب کرد و گفت که محصولات جدید این گروه خودروسازی از چند پلتفرم متفاوت تولید خواهد شد که پلتفرم گروه خانواده پراید در آن قرار ندارد.
به گزارش فرارو، سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا، ۲۴ شهریور ماه ۹۸ در حاشیه نشست خبری، حرف از توقف تولید پراید به میان آورد و گفت: گرچه خودروها نسبت به گذشته ایمنتر شده، ولی این مطلوب و کافی نیست و باید خودروسازان به هشدارهای پلیس اهمیت دهند. صبح امروز محبی نژاد در گفت وگو با تجارت نیوز مدعی شد که سایپا، تیبا یا یک خودروی تلفیقی از پراید-تیبا را برای جایگزینی پراید مد نظر دارد. اما سایپا این ادعا را رد کرد و گفت که محصولات جدید از چند پلتفرم متفاوت تولید خواهد شد.
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن وتجارت نیز درخصوص احتمال توقف تولید پراید و عدم شمارهگذاری این خودرو در سال آینده گفته است: «هم ایران خودرو و هم
سایپا به زودی باید کیفیت و کمیت محصولات خود را اصلاح و به استاندارهای مورد نظر نزدیک کنند، همچنین باید تنوع تولید خودرو را نیز مد نظر قرار داده و در این باره با خودروسازهای بزرگ همکاری خواهیم داشت.»
وضعیت بازار خودرو پس از توقف پراید
آرش محبی نژاد دبیرانجمن تخصصی صنایع همگن در گفتگو با تجارت نیوز با اشاره با اینکه توقف پراید در حال حاضر امکان پذیر نیست، میگوید: اگر خودرو جدید از راه نرسد و خط تولید پراید متوقف شود قطعا قیمت خودرو گران خواهد شد؛ این در حالی است که با معرفی محصول جدید یکی از گروههای خودروسازی قیمت این خودرو نه تنها گران نمیشود بلکه ارزانتر هم خواهد شد.
وی ادامه داد: پس از معرفی پراید و جایگزینی این خودرو به جای پیکان قیمت این خودرو نهتنها گران نشد، بلکه به مرور زمان قیمت این خودرو قدیمی روند ارزانی را به خود گرفت.
محبی نژاد در پاسخ این سوال که کدام خودروهای تولید داخل جایگزین پراید میشوند، گفت: خودرویی همچون تیبا و یک خودرو جدید که مراحل ساخت آن تمام شده، قرار است به زودی به مرحله تجاریسازی برسد.
وی افزود: پس از معرفی این خودرو جدید به بازار، این خودرو (که تلفیقی از پراید و تیبا است) جایگزین پراید میشود. البته بخشی از قطعات این خودرو جدید نیز همانند پراید و تیبا از کشورهای خارجی تامین میشود.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن تصریح کرد: ما معتقدیم که توقف خودرو پراید تا سال آینده امکانپذیر نیست. یعنی تا زمانی که خودرو جایگزین برای پراید از سوی گروههای خودروسازی رسماً معرفی نشود این خودرو نیز متوقف نخواهد شد.
تکذیب جایگزینی پراید با تیبا یا یک خودروی تلفیقی
سخنان دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن اما توسط سایپا تکذیب شد. براساس اعلام گروه خودروسازی سایپا، از نظر فنی و تخصصی تولید یک خودرو از تلفیق دو محصول با دو پلتفرم متفاوت امکانپذیر و یا دستِکم منطقی نیست.
مرکز ارتباطات و امور بینالملل گروه خودروسازی سایپا همچنین اعلام کرد که دبیر محترم انجمن تخصصی صنایع همگن نیز که این خبر از وی نقل قول شده، آن را تکذیب کرده و طبق اطلاعیه انجمن، برداشت و استنباط خبرنگار رسانه منتشرکننده از این موضوع اشتباه بوده است.
سایپا افزود: لازم به ذکر است گروه خودروسازی سایپا پس از تغییرات مدیریتی و براساس رویکردها و راهبردهای جدید خود از ابتدای سال ۹۸ طراحی و تولید محصولات جدید را در دستور کار قرار داده که بهزودی معرفی خواهند شد. این محصولات کاملاً جدید بوده و ترکیب یا تلفیقی از خودروهای قبلی گروه خودروسازی سایپا نخواهند بود.
آیا جایگزینی پراید امکان پذیر است؟
نارنجیهای جاده مخصوص در نیم سال اول سال ۹۸ تعداد ۱۳۸ هزار و ۱۲۲ خودروی پراید تولید کرده اند که نشانگر رشد ۱۶ درصدی تولید نسبت به سال گذشته است.
مردم همچنان نسبت به پراید خوش بین هستند چرا که تنها خودروی سواری در بازه ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان است که با ذائقه کم درآمدها قدری سازگار است.
امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفتگویی که در مورد امکان جایگزینی پراید با
فرارو داشته، میگوید: «از چند سال گذشته این توانایی وجود داشت که خودروهایی مانند تیبا و تیب ۲ پژو ۲۰۶ جایگزین پراید شوند، اما مسئلهای که وجود دارد، موضوع قدرت خرید مردم است.»
وی ادامه داد: «اگر قرار باشد پراید از خطوط تولید کنار برود، قدر مسلم جایگزین آن هم قیمتش بیشتر میشود و با توجه به این وضع اقتصادی که بر کشور حاکم است که از یک طرف قیمتها با افزایش سه برابری روبرو بوده و از آن طرف نیز قدرت خرید مردم به یک سوم کاهش پیدا کرده، این بین مردم قشر متوسط رو به پائینی که قصد خرید خودرویی ارزان قیمت داشته باشند، دیگر توانایی انجام این کار را ندارند.»
کاکایی افزود: «قشر متوسط جامعه که توان خرید خودروهای جدید را ندارند به دنبال پراید دست دوم و ۲۰۶ دست دوم میروند ویا موتور سیکلت تهیه میکنند؛ که این نیز بدتر است، چرا که آمار کشتههای موتور سیکلت از پراید خیلی بیشتر است.»
دلیل توقف تولید پراید چیست؟
موضوع توقف تولید پراید برای اولین بار از زبان سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور اعلام شد.
هادیانفر با بیان اینکه ۲۴ درصد جانباختههای تصادفات مربوط به پراید است، گفته است: «اجرای قانون در اولویت ماست، اما باید به نفع مردم اجرایی شود، پلیس ایستاده تا خط تولید پراید از سال ۹۹ متوقف شود.»
آمارهای پلیس نشان میدهد، در سال ۹۷ حدود ۱۷ هزار نفر جان خود را در جادههای ایران از دست دادهاند که ۲۴ درصد آن حدود ۴ هزار و ۱۱۳ نفر میشود.
به گفته هادیانفر «اغلب تصادفات بر اثر آن است که به دلیل نبود قطعه، مشکلات خودرو بهصورت مستمر ادامه پیدا میکند.»
محمدرضا نجفیمنش، عضو انجمن قطعهسازان ایران میگوید: «درحالحاضر نزدیک به ۱۶۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ شرکتهای خودروسازی وجود دارد؛ یعنی عملا بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان دارایی جمعی قطعهسازان، خودروسازان و مردم راکد و بلوکه مانده است.»
چرا پراید همچنان تولید میشود؟
گزارش تیرماه شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران میگوید که پراید همچنان پایینترین سطح کیفی تولیدات خودروسازی داخلی را در اختیار دارد و آمارهای پلیس هم از سهم ۲۴ درصدی آن در تصادفات مرگبار جادهای خبر میدهد، اما کاهش قدرت خرید مردم یکی از مهمترین دلایل تولید پراید است.
تمام جانشینان پراید در طول پنج سال اخیر؛ از تیبا تا کوییک
تقریباً هشت سال از تولید اولین تیبا میگذرد. این خودرو که روی پلتفرم ارتقا یافته پراید سوار شده، تا حدی مشکلات ایمنی پراید را مرتفع ساخته است.
تنها مشکلی که موجب شده به عنوان جایگزین پراید شانس کمتری داشته باشد قیمت نسبتاً بالای تیبا نسبت به پراید بوده که حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است. اما با این وجود همچنان در لیست مدیران سایپا برای جایگزینی پراید قرار دارد.
ساینا
شرکت سایپا چند سال پس از تولید تیبا، از ساینا که نسخه ارتقایافتهای نسبت به تیبا بود رونمایی کرد که با استقبال مواجه نشد. ساینا یکی از خودروهایی ست که برای جایگزینی پراید مد نظر مدیران این شرکت قرار داشت. اما بالا بودن قیمت ساینا این گزینه را هم از لیست کنار زد. قیمت ساینا در نمایندگی و بازار در حال حاضر بین ۵۳ تا ۵۶ میلیون تومان در نوسان است.
رنو کوئید
سال ۹۲ با ورود مجدد
شرکت رنو به ایران بحث جایگزینی پراید با رنو کوئید بالا گرفت. کوئید که توسط شرکت رنو برای کشور هند و برزیل و خاصه برای قشر متوسط جامعه با قیمت پایین طراحی شده بود یک جایگزین ایده آل برای پراید به حساب می آمد.
شرکت رنو با سایپا به نتایج خوبی برای تولید این خودرو به عنوان جایگزین پراید رسید، اما با خروج آمریکا از برجام و خروج رنو از ایران تقریبا این جایگزینی به امری محال بدل شد.
سایپا کوییک
اواخر سال ۹۵ بود که شرکت سایپا از جدیدترین محصول خود به نام کوییک رونمایی کرد. سایپا کوییک که اولین خودروی تمام اتوماتیک ایرانی به شمار میآمد انتظار میرفت نبض بازار را در دست بگیرد، اما با اعمال تحریمها امکان تهیه گیربکس اتوماتیک امکان پذیر نبود.
پس از این اتفاقات سایپا تصمیم گرفت تا تولید کوییک دندهای را در پیش بگیرد. قیمت کوییک در حال حاضر حدودا ۶۰ میلیون تومان است که گزینهای مناسبی برای جایگزینی پراید به حساب نمیآید.
حالا باید دید محصولات جدیدی که گروه خودرو سازی سایپا برای جایگزینی پراید در نظر گرفته، می تواند انتظار کم درآمد ها را برآورده کند یا خیر!