فرارو- به نظر میرسد داستان جایگزینی پراید با محصولی دیگر همچنان ادامه دارد و به این زودیها تکلیف این موضوع مشخص نخواهد شد، چرا که به گفته کارشناسان در حال حاضر با توجه به وضعیت آشفته بازار خودرو، امکان حذف پراید از چرخه تولید وجود ندارد و حداقل این خودرو تا یک سال آینده به تولید خواهد رسید.
به گزارش فرارو، هرچند که سردار
هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا، حرف از توقف تولید پراید به میان آورده و اعلام کرده است: «ما گزارشاتی را به شکل مکتوب و همراه با مستندات به وزیر صنعت معدن و تجارت ارسال کردیم و به حضوری هم جلسهای داشتیم. با مدیرعامل شرکت سایپا هم جلسه داشتیم و این موارد را منتقل کردهایم و قرار شد با توجه به تعهدی که این شرکت در سال ۹۸ برای فروش داشته از سال ۹۹ اراده بر این شود تا تولید پراید متوقف شود و ما این خودرو را شماره گذاری نمیکنیم تا خودرویی ایمنتر جایگزین شود.» و رضا
رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در خصوص احتمال توقف تولید پراید و عدم شمارهگذاری این خودرو در سال آینده به اظهار نظر پرداخته، اما به نظر میرسد در حال حاضر شرایط برای حذف پراید از خطوط تولید محیا نیست.
در این راستا محمدرضا نجفیمنش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو با اشاره به اینکه هر خودرو را باید بین ۵ تا ۱۰ سال از خط تولید خارج کرد، به فراروگفت: «اما بهدلیل اینکه شرایط کشور عادی نیست و صنعت خودروسازی نیز با تحریمهای آمریکا روبرو است، امکان طراحی و تولید خودروی جدید وجود ندارد و باید خودروهای موجود کماکان به تولید برسند.»
فربد زاوه معتقد است که در حال حاضر شرایط برای حذف پراید از خط تولید محیا نیست
حذف پراید از خط تولید تا پایان سال نشدنی است
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه جایگزینی پراید تا پایان سال شدنی نیست، گفت: «با توجه به وضعیت آشفته بازار خودرو حداقل یک سال طول میکشد که جایگزین پراید به تولید برسد.»
وی افزود: «سایپا تا به حال غیر از تیبا جایگزینی برای پراید درنظر نگرفته و اگر بخواهد روی همین پلتفرم ایکس ۱۰۰، خودرویی مشابه پراید، ولی با کیفیتتر و ایمنی بیشتر، را به تولید برساند، اگر همین امروز استارت کار را بزنند، حداقل یک سال و نیم زمان نیاز است.»
زاوه ادامه داد: «اما این کار با توجه به اینکه سایپا عمده تمرکز خود را بر روی پلتفرم ایکس ۲۰۰ گذاشته برای تولید خودرویی نظیر رهام گذاشته است، قدری بعید است اتفاق بیفتد، از سویی رهام با توجه به هزینه تولید آن نمیتواند جایگزین پراید باشد.»
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به دیگر مشکلاتی که سایپا برای خارج کردن پراید از خط تولید با آن مواجه است، بیان داشت: «در حال حاضر عمده تولید خود شرکت سایپا پراید است با تیراژ بالا و امکان اینکه، این میزان تیراژ در کوتاه مدت بتواند با خودرویی دیگر تامین شود، به هیچ عنوان امکان آن وجود ندارد، بنابراین پراید حداقل تا پایان سال ۹۹ به تولید خواهد رسید.»
بیشتر بخوانید:
فروش نقدی خودرو، روشی منسوخ است
زاوه با تاکید بر اینکه، اما طی دو سال آینده باید پراید از خط تولید خارج شود، گفت: «این بحث که جایگزین پراید گرانتر در خواهد آمد و مردم توان خرید آن خودرو را ندارند، به اعتقاد بنده بحث اشتباهی است، در این رابطه باید گفت: «در هیچ کجای دنیای دیگر خودرو را به صورت نقدی به فروش نمیرسانند و به طور کلی این روش فروش خودرو در دنیا منسوخ شده است.»
وی ادامه داد: «برای حل این مشکل خودروسازان باید به سمت فروش خودروها به صورت اقساط بلند مدت، لیزینگی و موارد مشابه بروند، این در حالی است که در برخی از کشورها خودروها را به صورت روزانه یا بر اساس کارکرد بر حسب کیلومتر اجاره میدهند، بنابراین شرکتهای خودروساز برای جذب مشتری باید شیوههای فروش خود را متحول ساخته و از روشهای سنتی در این حوزه فاصله بگیرند.»
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه برای حذف خودروهای قدیمی از خط تولید باید سرمایهگذاری برای طراحی و تولید خودروهای جدید صورت بگیرد، اظهار داشت: «متاسفانه بحثی که در این وجود دارد این است که دست خودروساز برای هزینه و سرمایهگذاری بسته است و با محدودیت روبرو است، این در حالی است که قطعه سازان نیز تمایلی برای سرمایهگذاری به منظور توسعه فعالیت خود و طراحی قطعات جدید، ندارند.»
وی افزود: «در چنین حالتی قطعه ساز، خودروساز را تحت فشار قرار میدهد که از تولید خودروی جدید به دلیل هزینه و بار مالی زیادی که دارد، صرفنظر کند و به تولید خودروهای قدیمی همچنان ادامه دهد.»
به نظر می رسد همان اتفاقاتی که در مورد جایگزینی پیکان رخ داد، در مورد پراید نیز روی خواهد داد
پراید چگونه جایگزین پیکان شد؟
زاوه در ادامه با اشاره به مسائلی که در مورد حذف پیکان در دهه ۸۰ وجود داشت، الان نیز در مورد حذف پراید از خط تولید وجود دارد، گفت: «زمانی که قرار بود پراید جایگزین پیکان شود، عدهای معتقد بودند با توجه به فاصله قیمتی مردم از پراید استقبالی نمیکنند، این در حالی است که در آن زمان قیمت پیکان در حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت پراید در حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود، اما زمانی که پراید به صورت انبوه به تولید رسید، هزینه تولید آن کم شد و در نتیجه فاصله قیمتی آن با پیکان نیز جبران شد.»
اینکارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: «این موضوع در مورد خودروهای گرانتر نیز صادق بود، در همان ایام پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ قیمتی در حدود ۱۱ میلیون ۹۰۰ هزار تومان داشتند، اما با افزایش تولیدی که صورت گرفت، حدود ۲ میلیون تومان از قیمت آنها در بازار کاسته شد.»
وی گفت: «با افزایش تولیدی که صورت گرفت، هزینه تمام شده خودرو نیز کاهش یافت و خودرو ارزانتر از گذشته به دست مشتری رسید، به بیان دیگر در آن زمان علیرغم تورمی که در کل اقتصاد کشور وجود داشت، اما تورمی بخش صنعت خودرو از بین رفت و منفی شد، همین الان نیز در مورد جایگزین پراید، اگر افزایش تولید به میزان کافی صورت بگیرد، میتوان محصول را با قیمتی پائینتر از گذشته در اختیار مصرف کننده قرار داد، امری که تجربه آن در گذشته وجود داشته و شدنی است.»
زاوه تاکید کرد: «بنابراین اگر برنامهریزی جدی برای حذف پراید صورت گیرد و محصول جایگزین در تیراژ اقتصادی به تولید برسد، قیمت تمام شده کاهش مییابد و قیمت نهایی جایگزین پراید تعدیل خواهد شد.»