حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی درباره به توقیف فیلم«خانه پدری»، معتقد است؛ در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری، باید اجازه دهیم سازمان تخصصی قانونی، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجعیت داشته باشد. در غیر این صورت، ناکارآمدی ایجاد میشود و مولدان حوزههای فرهنگی هنری بلاتکلیف میمانند.
به گزارش ایرنا، حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی، پس از حواشی ایجاد شده درباره فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری گفت: «بر اساس قانون، شورای پروانه ساخت و نمایش، مراجع قانونی برای تصمیمگیری درباره ساخت یا نمایش یک فیلم هستند.»
او با اشاره به سوابق اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش، ادامه داد: «مگر میشود اعضای شورایی که تک تک آنها افرادی صاحب نظر هستند و از سوی مقامات کشور مورد مشورت قرار میگیرند، ضد ایرانی، ضد خانواده، ضد دین باشند و بعضی از این نوع هجمهها را متوجه نشوند؟»
رییس سازمان سینمایی ادامه داد: «اعضای شورای پروانه نمایش، منتقدان و جامعهشناسان، «خانه پدری» را فیلمی در ترویج خشونت نمیدانند. هرگونه نمایش جرم، جنایت، خشونت و یا امثال آن، به معنای ترویج این موضوعات نیست؛ به ویژه وقتی با ردهبندی سنی ۱۵+ هشدارهای لازم به خانوادهها داده شده باشد.»
انتظامی همچنین با تاکید بر اصلاح شدن برخی از صحنههای «خانه پدری» گفت: «با مذاکره مسئولان سازمان سینمایی با کارگردان فیلم، بار تصویری خشن صحنههای ابتدایی آن، کاسته و با تمهیدات تصویری و صوتی، اصلاح شد. جای تعجب است که عدهای میگویند هیچ اصلاحی در این فیلم صورت نگرفته است. مصاحبههای مسئولان سازمان سینمایی و کارگردان فیلم هم مؤید انجام اصلاحات است.»
او درباره حکم توقیف «خانه پدری» هم گفت: «سازمان سینمایی، تهیهکننده، کارگردان و پخشکننده این فیلم، قانونمندی خود را با اجرای فوری حکم دادستانی تهران نشان دادند اما در عین حال از ریاست محترم قوه قضاییه که در چند ماه اخیر مسائل مختلف را با تدبیر حل کردهاند و تصویری مثبت از دستگاه قضا نزد مردم ساختهاند، تقاضا داریم به این موضوع وارد شوند تا موجبات دلگرمی و همدلی و انسجام اصحاب فرهنگ و هنر فراهم شود.»
انتظامی با یادآوری نظر منتقدان و کارشناسان درباره «خانه پدری» عنوان کرد: «نظر قاطبه مخاطبانی که این فیلم را در چهار روز نمایش آن دیدهاند، با برداشت بازپرس مربوط در دادستانی تهران متفاوت است. اکثر مخاطبان و کارشناسان، این فیلم را ترویج خشونت علیه زنان نمیدانند، بلکه متقابلا آن را روایتی در تخطئه تحجر و اثرگذار نسبت به قتلهای ناموسی یافتهاند. این فیلم وقتی با رفتار جامعه امروز تحلیل میشود، یکی از برکات انقلاب اسلامی را بیان میکند؛ چرا که بیننده، وضعیت امروز زنان در جامعه را با آن چیزی که در ابتدای قرن حاضر یعنی دوره پهلوی اول بوده است مقایسه میکند. حتی در اپیزود پایانی فیلم که در عصر جمهوری اسلامی میگذرد، چهرهای که از زن تصویر میشود بانویی فعال و تحصیلکرده است. اگر با ابتذال مخالف هستیم، راه آن استقبال از آثاری است که حرفی برای گفتن داشته باشند.»
او با ابراز امیدواری از حل مشکل «خانه پدری» گفت: «شرایط امروز کشور، همدلی بیشتر آحاد جامعه و بویژه قشرهای مرجع نظیر هنرمندان را میطلبد و وظیفه حکومت در این شرایط، سعه صدر بیشتر و عمل بر اساس مرتبهبندی ضرورتهاست تا بتوان بدون ایجاد دو قطبی و نارضایتی، انسجام ملی را افزایش داد.»
انتظامی در انتها خاطرنشان کرد:« فیلم «خانه پدری» قطعا فیلمی بدون اشکال نیست، اما هجمهای که علیه این فیلم به راه افتاد هم چندان منطقی نیست. سازمان سینمایی در تلاش است با مذاکره و تعامل با مراجع ذیصلاح، مشکل توقف اکران فیلم را حل کند.»