فرارو- ثانیهها دوباره ارزشمند شدهاند. دوباره به همان دوران برگشتیم که اگر چند ثانیه دیرتر در سایتهای فروش خودروهای سایپا و ایران خودرو کلیک کنید، به کلی از قافله عقب خواهید ماند. مدت زیادی بود که کسی سراغ طرحهای فروش این دو شرکت نمیرفت و سامانهها تا دست کم دو سه ساعت بعد از آغاز ثبت نام همچنان در دسترس بود. بعضا تا چند روز محصولات عرضه شده به اتمام نمیرسید، اما این روزها به همان دوران صف کشی پشت سیستمها برگشتهایم. موج افزایش قیمتها که دوباره بازار آزاد خودرو را تحت تاثیر قرار داده، باعث شده این روزها خیلیها شرایط عجیب و غریب طرحهای فروش ایران خودرو و سایپا را به جان بخرند و در آنها شرکت کنند. این مورد باعث شده این روزها شاهد اتمام ظرفیت فروش در همان دقایق اولیه باشیم.
بررسی قیمت روز بازار و قیمت مصوب کارخانه نشان میدهد اختلاف این دو نرخ افزایش چشمگیری پیدا کرده است. طوری که این روزها محصولات ایران خودرو در بازار تا ۴۱ میلیون تومان بالاتر از نرخ مصوب قیمتگذاری میشوند. در این گزارش قیمت محصولاتی که در طرحهای فروش فوری آذرماه توسط دو شرکت سایپا و ایران خودرو عرضه شدهاند را بررسی کردهایم که تنها محدود به چند مدل است. دیگر مدلها مثل پژو ۲۰۶، دنا پلاس، رانا، ساینا و تیبا صرفا در طرحهای پیش فروش عرضه میشوند که خرید آنها اصلا توجیهپذیر نیست. چراکه قیمت نهایی در طرحهای پیش فروش مشخص نیست و در زمان تحویل خودرو تعیین خواهد شد. با این حساب خریدار نمیداند برای خودرویی که ثبتنام کرده باید چقدر پول پرداخت کند.
فروش محصولات ایران خودرو تا ۴۰ میلیون ارزانتر از بازار
ایران خودرو تنها چند مورد از محصولات خود را در طرحهای فروش فوری عرضه میکند. طوری که در آذرماه صرفا پژو ۴۰۵ SLX و GLX بنزینی، پژو پارس سال، اتوماتیک و TU۵ و سمند EF۷ در طرحهای فروش فوری به مشتریان فروخته شدهاند. بررسی قیمت روز این خودروها در بازار آزاد و کارخانه نشان میدهد اختلاف این دو نرخ بعضا به ۴۱ میلیون تومان میرسد که باعث شده تقاضا برای شرکت در طرحهای فروش به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. باید توجه داشته باشید که در صورت خرید از طرحهای فروش، تا یک سال امکان فروش آن در بازار وجود ندارد. به این صورت که مبلغ کمی از قیمت خودرو در قالب یک فقره چک یک ساله است که تا زمان تسویه آن سند ماشین در رهن ایران خودرو باقی خواهد ماند.
پژو ۴۰۵ GLX بنزینی این روزها در بازار با قیمت ۷۸ میلیون تومان فروخته میشود، اما نرخ مصوب آن در طرحهای فروش فوری حدود ۶۳ میلیون تومان است که ۱۵ میلیون کمتر از نرخ روز بازار آزاد در نظر گرفته میشود. با این حساب شرکتکنندگان در طرحهای فروش ایران خودرو، پژو ۴۰۵ GLX بنزینی را حدود ۲۰ درصد ارزانتر میخرند.
قیمت مصوب کارخانه برای فروش پژو ۴۰۵ SLX معادل ۶۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در نظر گرفته میشود. با این وجود فعالان بازار پژو ۴۰۵ SLX را حدود ۹۰ میلیون تومان قیمتگذاری میکنند که تقریبا ۲۲ میلیون بالاتر از نرخ مصوب کارخانه است. این اختلاف ۲۵ درصدی یکی از دلایل اصلی افزایش تقاضا برای شرکت در طرحهای فروش فوری است.
پژو پارس سال را اگر از طرحهای فروش ایران خودرو بخرید، قیمت آن حدود ۷۸ میلیون تومان تمام میشود، اما بازاریها و نمایشگاهدارها پژو پارس سال را ۲۵ میلیون تومان گرانتر میفروشند. آنها این محصول را ۱۰۳ میلیون تومان قیمتگذاری میکنند که نشان دهنده اختلاف ۲۵ درصدی قیمت کارخانه و بازار آزاد است.
پژو پارس اتوماتیک بیشترین اختلاف قیمت را در طرحهای فروش و بازار به نام خود ثبت کرده. با اینکه این محصول را میتوان با قیمت ۹۹ میلیون تومان از ایران خودرو خریداری کرد، با این وجود پژو پارس اتوماتیک در بازار حدود ۴۱ میلیون گرانتر و معادل ۱۴۰ میلیون تومان فروخته میشود. نرخ مصوب کارخانه برای این محصول حدود ۳۰ درصد کمتر از قیمت بازار است.
خانواده پژو پارس بیشترین حضور را در طرحهای فروش فوری آذرماه به خود اختصاص داده. پژو پارس با موتور TU۵ که با کد ۱۹ هم شناخته میشود، در بازار ۱۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که قیمت مصوب این محصول در طرحهای فروش ایران خودرو حدود ۸۵ میلیون تومان قیمتگذاری میشود که ۳۷ میلیون کمتر از نرخ مصوب کارخانه است. با این حساب شرکتکنندگان در طرحهای فروش ایران خدرو، پژو پارس TU۵ را حدود ۳۰ درصد کمتر از نرخ بازار میخرند.
سمند EF۷ دیگر محصول ایران خودرو است که در طرحهای فروش آذرماه عرضه شده. نرخ مصوب کارخانه برای این محصول ۶۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. اگر بخواهید این محصول را از بازار آزاد بخرید، قیمت روز آن به حدود ۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده که تقریبا ۱۶ میلیون بالاتر از نرخ مصوب کارخانه است. با این حساب شرکت در طرحهای فروش ایران خودرو صرفهجویی ۲۷ درصدی را به دنبال دارد.
فروش خودروهای سایپا تا ۱۲ میلیون ارزانتر از بازار
سایپا طرحهای فروش را به طور چشمگیری محدود کرده است. طوری که دیگر خبری از تیبا و ساینا در طرحهای فروش فوری نیست و صرفا سایپا ۱۳۱ و کوییک دندهای در این طرحها به خریداران عرضه میشود. طوری که برای خرید دیگر خودروهای سایپا تنها راه چاره شرکت در طرحهای پیش فروش است که شرایط آنها اصلا مشخص نیست. چراکه قیمت نهایی در این طرحها همزمان با موعد تحویل تعیین خواهد شد.
پراید صندوقدار یا همان سایپا ۱۳۱ در بازار آزاد خودرو با قیمت ۴۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته میشود و این در حالی است که نرخ مصوب کارخانه برای این محصول ۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. با این حساب میتوان گفت: نمایشگاهدارها و فعالان بازار خودرو، پراید را حدود ۱۲ میلیون تومان گرانتر میفروشند. این مورد باعث شده شرکت در طرحهای فروش سایپا صرفهجویی ۲۴ درصدی به همراه داشته باشد.
کوییک دندهای دیگر محصول سایپا است که در طرحهای فروش فوری به مشتریان عرضه میشود. نرخ مصوب کارخانه برای این محصول ۶۱ میلیون تومان است و با این وجود اگر بخواهید آن را از بازار آزاد بخرید، باید ۷۱ میلیون تومان برایش هزینه کنید. اختلاف ۱۰ میلیونی قیمت بازار و کارخانه باعث شده تقاضا برای شرکت در طرحهای فروش سایپا بیشتر شود. چراکه با این کار خریداران واقعی ۱۴ درصد در هزینههایشان صرفهجویی میکنند.