bato-adv
bato-adv

هزینه نگهداری خودرو واقعا چقدر است؟

هزینه نگهداری خودرو واقعا چقدر است؟

سرویس دوره‌ای پراید، تیبا و بقیه مدل‌های اقتصادی بازار تا مرز یک میلیون آب می‌خورد

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۰ آبان ۱۴۰۳

فرارو- قیمت پراید ۲۰ سال قبل حدود هفت میلیون تومان بود، اما الان هزینه تعویض کامپیوتر پراید به‌همین اندازه خرج روی دست راننده می‌گذارد.

به گزارش فرارو؛ پراید کنار مدل‌هایی مثل تیبا، ساینا و کوییک جزو ارزان‌ترین سواری‌های بازار است و سرویس دوره‌ای این مدل‌ها تا مرز یک میلیون تومان هزینه‌تراشی می‌کند. آنطرف مدل‌هایی مثل دنا و تارا را گرانقیمت‌ترین سواری‌های داخلی می‌دانیم که صاحب آنها بابت سرویس دوره‌ای باید تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حساب باز کند. 

سرویس دوره‌ای پراید که معمولا سالی یک‌بار یا به‌ازای هر پنج، شش هزار کیلومتر توصیه می‌شود، الان با احتساب اجرت مکانیک بین ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون آب می‌خورد. راننده تیبا، ساینا و کوییک نیز بابت سرویس دوره‌ای خودرو معمولا به‌همین اندازه در خرج می‌افتند.

مکانیک‌ها توصیه می‌کنند بعد هر ۶۰ هزار کیلومتر سراغ تعویض تسمه تایم برویم. آیتمی که برای پراید می‌تواند در ارزان‌ترین حالت ممکن و رفتن سراغ اقتصادی‌ترین تسمه‌تایم‌های بازار قریب ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان هزینه داشته باشد.

قیمت شمع موتور پراید و خودرو‌های دیگری امثال تیبا، ساینا و کوییک دست‌کم ۷۰ هزار تومان است. مدل‌های چهار سیلندری که هر دفعه بابت تعویض می‌توانند ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای راننده هزینه‌تراشی کنند. 

قیمت جلوبندی پراید در بازار از حول‌وحوش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود؛ تازه این هزینه را کف قیمت بازار می‌دانیم و قاعدتا اضافه شدن هزینه اجرت می‌تواند هزینه‌های تعویض جلوبندی پراید و بقیه مدل‌های اقتصادی بازار را بالا ببرد. 

هزینه نگهداری خودرو واقعا چقدر استسرویس دوره‌ای خودرو معمولا سالی یک‌بار یا به‌ازای هر پنج تا شش هزار کیلومتر اهمیت پیدا می‌کند 

علائم خرابی‌ ای سی یو یا همان کامپیوتر خودرو، در مواقعی از جمله روشن نشدن موتور، روشن شدن چراغ چک و حتی کاهش عملکرد خودرو خودنمایی می‌کند. بدنیست بدانید همین یک قلم حدود هفت میلیون تومان خرج روی دست صاحب خودرو می‌گذارد. رقمی که با قیمت پراید اوایل دهه ۸۰ برابری می‌کند.

بیشتر بدانید| پراید، تیبا، ساینا و کوییک نسبت به بقیه مدل‌های موجود در بازار هزینه کمتری دارند. از این حیث امثال پژو پارس و سمند را می‌توانیم در دسته محصولاتی مثل دنا و تارا قرار بدهیم

پراید، تیبا، ساینا و کوییک جزو ارزان‌ترین خودرو‌های موجود در بازار به‌حساب می‌آیند و آنطرف باید مدل‌هایی مثل دنا و تارا را جزو گرانقیمت‌ترین سواری‌های داخلی بدانیم. 

سرویس دوره‌ای دنا و تارا به‌خاطر تفاوت هزینه‌های فیلتر هوا و ... کمی بیشتر از مدل‌های اقتصادی هزینه دارد. طوریکه ممکن است راننده دنا و تارا بابت سرویس دوره‌ای یعنی تعویض آیتم‌هایی مثل فیلتر هوا، فیلتر بنزین، فیلتر روغن و ... تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کند. 

خرید دیسک و صفحه کلاچ دنا دنده‌ای و تارا دنده‌ای در ارزان‌ترین حالت ممکن و دست گذاشتن روی نمونه‌های ایرانی بازار، دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. تسمه تایم پراید که گاهی کمتر از ۳۰۰ هزار تومان خرج روی دست مالک خودرو می‌گذارد، برای مدلی مثل دنا و تارا حداقل ۸۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. 

قیمت شمع موتور دنا حداقل ۴۰۰ هزار تومان است و با این اوصاف تغییر چهار شمع خودرو روی هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد. 

قیمت لنت ترمز عقب معمولا کمتر از لنت ترمز جلو است. همین الان با کمتر از ۳۰۰ هزار تومان می‌توانیم (بدون احتساب اجرت) سراغ تعویض لنت ترمز عقب دنا برویم. کاری که باید معمولا بعد هر ۷۰ هزار کیلومتر انجام شود. تعویض لنت ترمز جلو، اما ممکن است بعد هر ۳۰ هزار کیلومتر اهمیت داشته باشد. این یک قلم برای راننده دنا و تارا حداقل نیم‌میلیون تومان هزینه دارد.

قیمت لاستیک دنا و تارا حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. تازه با این پول باید سراغ لاستیک دولتی سایز ۱۵ برویم وگرنه قیمت لاستیک سایز ۱۵ دنا و تارا در بازار آزاد از حول‌وحوش دو میلیون تومان شروع می‌شود و تعویض هر چهار حلقه روی هم هشت میلیون تومان خرج برمی‌دارد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv