فرارو- درحالیکه گسترس ویروس کرونا در ایران و جهان خسارات و تبعات اقتصادی بسیار زیادی را به دنبال داشت و بسیاری از کسب و کارها و مشاغل متحمل ضرر و زیان فراوانی شدند، اما در سوی مقابل برخی از کسب و کارها در اثر کرونا با رشد همراه شدند و میزان تقاضا برای آنها افزایش یافته است.
به گزارش فرارو، مشاغل مرتبط با لوازم بهداشتی، خرده فروشیها و فروشگاههای زنجیرهای، و کسب و کارهای آنلاین بخصوص، فروش کالا و سایتهای مرتبط با سرگرمی و هنر از جمله کسب و کارهایی بودند که در اثر همهگیری کرونا اوضاعشان دگرگون شد و با تقاضایی روبرو شدند که تا قبل از آن چنین مسئلهای را تجربه نکرده بودند.
کسب و کارهای آنلاین و مرتبط با بهداشت از کرونا نفع بردندمجید شاکری کارشناس مسائل اقتصادی در
گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه واقعیت این است که از ابتدای شیوع کرونا مشخص بود چه کسب و کارهایی با مشکل روبرو میشوند، گفت: مشاغل خدماتی نظیر رستورانها، گردشگری و... از شوک کرونا با صفر شدن تقاضا روبرو شدند و در مقابل کسب وکارهای مرتبط با لوازم بهداشتی و سلامت، سرگرمی و فرهنگی و خدمات آنلاین بعد از گسترش کرونا با اقزایش تقاضا روبرو شدند، و تا زمانیکه کرونا ادامه داشته باشد، این کسب و کارها و مشاغل روند نزولی و یا صعودی خود را ادامه خواهند داد.
وی با تاکید بر اینکه سایتها و اپلیکیشنهای آنلان به خصوص در بخش خدمات با رشد تقاضا روبرو شدند، اظهار داشت: به عنوان مثال سایت فروش آمازون با رشد فروش چند برابری روبرو بوده که تاکنون این امر برای این خرده فروشی آنلاین رخ نداده بود، از سوی دیگر آمار و ارقامی که در این دو ماهه منتشر شده، همگی نشان از رشد فروش در بستر آنلاین داشته است.
شاکری با بیان اینکه در داخل کشور آماری از رشد فروش آنلاین در دست نیست، افزود: با توجه به کمبودهایی که در این حوزه وجود دارد، نمیتوان برآورد دقیقی از میزان فروش سایتهای اینترنتی داشت، اما چیزی که مشخص است، این است که این امر با رشد روبرو بوده، اما اینکه تا چه زمانی این امر ادامه داشته باشد، به وضعیت کنترل و مهار ویروس کرونا بستگی دارد، اما نکته مهم این است که اگر کرونا کمرنگ شود، کسب و کارهایی که در سایه این بیماری با رشد همراه بودند، به طور قطع با افت مواجه خواهند شد.
بیشتر بخوانید:
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه کرونا تاثیرات خود را حتی بعد از مهار شدن نیز میگذارد، بیان داشت: توجه به مسائل بهداشتی از جمله مواردی که به طور قطع افراد آن را رعایت خواهند کرد و این امر برای مشاغل و کسب و کارهای مرتبط با این موضوع میتواند همچنان سودآور باشد و اوضاع آنها همچنان با رشد همراه باشد، از سوی دیگر مشاغل آنلاین نیز به طور حتم همچنان پر تقاضا خواهد بود، از سویی کرونا فرصتی را در اختیار این گونه از کسب و کارها قرار داد که به نوعی میتوان گفت، آنها شکوفا شدند.
وی اضافه کرد: در سطح کلان به نظر نمیرسد برنامه خاصی برای بهره برداری از فرصتی که کرونا ایجاد کرد برای رونق و رشد برخی از کسب و کارها، وجود داشته باشد، بنابراین این خود افراد صاحب مشاغل هستند که میتوانند با برنامهریزی که انجام میدهند، همچنان کار خود را پر رونق نگه دارند و از سوی دیگر بتوانند افراد بیشتری را شاغل کنند، امری که با توجه به رونق این روزهای آنها بسیار شدنی است.
کسب و کارهای آنلاین این روزها با افزایش تقاضا روبرو هستند
تغییرات کسب و کارهای آنلاین در اثر شیوع کرونا
مهدی رزمی کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا تغییرات بسیار زیادی را در حوزه کسب و کارهای آنلاین بخصوص فروشگاههای آنلاین ایجاد کرد، اظهار داشت: حتی کسانیکه قصد داشتند، در آینده وارد این حوزه شوند، خیلی زود کسب و کار خود را راهاندازی کردند، بسیاری از هایپرمارکتها و فروشگاههای زنجیرهای نیز شروع به فروش آنلاین کردند، اما به صورت کلی دو هدف عمده در این حوزه وجود دارد که اول اینکه از فضای کرونا کسب و کارهای آنلاین بتوانند استفاده کنند برای توسعه خود و دوم هم اینکه خرید برخط جایگزین مراجعه حضوری شود.
وی افزود: به طور قطع بعد از فروکش کردن کرونا این کسب و کارها با افول روبرو خواهند شد، چراکه برخی از مردم ممکن است باز هم خرید حضور را ترجیح دهند، اما سمت و سوی استقبال از این مشاغل بسته به عملکرد خود این کسب و کارها دارد، متاسفانه شاهد هستیم که کیفیت خدمات آنها مطلوب نیست، به عنوان مثال کمبود موجودی کالا برای آنها در این شرایط چیز عجیبی نیست، اما سرعت جایگزینی محصول، اطلاع رسانی و برگرداندن وجه به هیچ وجه مورد رضایت کاربران قرار ندارد.
رزمی با تاکید بر اینکه متاسفانه کسب و کارهای آنلاین در کشور به تجربه مشتری توجهی ندارند، گفت: به دلیل اینکه آنها به رضایت مشتری اهمیت نمیدهند، ممکن است که بعد از کرونا از میزان اقبال به آنها کاسته شود، از سوی دیگر کسب و کارهای آنلاین که قدیمی هستند، به رقبای تازه ورود که اتفاقا قدر و کاربلد هستند، نگاهی نمیاندازند، اما آنها میتوانند در آینده با درک شرایط و فضا، سهم بازار را به خود اختصاص دهند.
این کارشناس آیتی بیان داشت: در حال حاضر توجه به مشتری در اولویت سوم کسب و کارهای آنلاین است، در وهله اول مسئله تامین کالا برای آنها اهمیت دارد، اینکه بتوانند به اندازه کافی کالا موجود داشته باشند تا به نیاز مشتری پاسخ دهند، در وهله دوم نیز ارائه قیمت مناسب و رقابتی مهم است و در وهله سوم اگر دو مورد اول فراهم بود، به تجربه مثبت از نگاه مشتری نگاه دارند، در صورتیکه امروز در دنیا مشتری مداری اصل اول است و بسیاری از کسب و کارهای آنلاین خدماتی این امر را در صدر برنامههای کاری خود قرار میدهند.
وی ادامه داد: کسب و کارهای آنلاین باید از فرصت کرونا استفاده کرده و بتوانند از شرایط موجود برای بهبود عملکرد خود استفاده کنند، زیرا که چنین فرصتی شاید دیگر نصیب آنها نشود، بدین معنی که مردم خیلی بیشتر از گذشته بخواهند از فضای آنلاین برای رفع نیاز خود استفاده کنند، بنابراین آنها برای ماندگاری باید یک تجربه خوب را برای کاربران خود رقم بزنند.