bato-adv
کد خبر: ۴۴۵۷۷۵

یک جفت لاستیک بنز هم قیمت پراید کارکرده

یک جفت لاستیک بنز هم قیمت پراید کارکرده
رضایی یکی از فعالان صنف فروش لاستیک با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: ۹۰ درصد اصناف ایران از این بابت ضربه خوردند، وقتی همه از ترس در خانه باشند و سفری صورت نگیرد طبیعی است استهلاک لاستیک هم وجود نخواهد داشت و بازار ما که همه ساله با شروع فصل تابستان و آغاز سفر‌ها رونق می‌گرفت الان از رونق افتاده به‌طوری‌که در بخش فروش لاستیک‌های ایرانی نسبت به سال گذشته همین موقع ۴۰ درصد فروش ما کاهش داشته ضمن آنکه با افزایش قیمت بنزین و خودرو، سفر‌ها و بیرون رفتن‌ها به حداقل رسیده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۱۴ تير ۱۳۹۹

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تولیدکنندگان لاستیک سبب شد که انجمن تولیدکنندگان این صنف رایزنی‌های خود را برای افزایش قیمت با وزارت صمت آغاز کند. رقم پیشنهادی ۶۰ درصد بود، اما در نهایت با ۳۰ درصد موافقت شد، اما هنوز بازار قیمت‌های جدید را اعمال نکرده است.

دنیای اقتصاد نوشت: بازار هم می‌داند مردم قدرت خرید ندارند و با این افزایش قیمت خریداران به حداقل خواهند رسید. خیابان امیرکبیر یا همان چراغ برق و چهارراه سرچشمه بورس فروش لاستیک خودرو‌های سبک و سنگین است. شهاب محمدی یکی از کاسبان این صنف درخصوص نحوه ارائه لاستیک دولتی گفت: هر خودرو در یک‌سال فقط می‌تواند یک جفت لاستیک دولتی بگیرد و برای دریافت آن برگ سبز، کارت ماشین و کارت ملی لازم است سپس با پرداخت مبلغ مورد نظر می‌تواند لاستیک ایرانی خود را دریافت کند.

تفاوت ۴۰۰ هزار تومانی

محمدی درخصوص قیمت‌های دولتی و آزاد گفت: لاستیک پرایدی جفتی ۳۴۷ هزار تومان، تیبایی ۳۹۰ هزار، پژویی ۴۶۰ هزار و سمندی ۴۹۰ هزار تومان است که این‌ها شامل برند‌های دنا، کویر و بارز می‌شوند. اگر همین لاستیک‌ها را به‌صورت آزاد بخواهید تهیه کنید به‌طور متوسط ۴۰۰ هزار تومان باید بیشتر هزینه کنید مثلا پرایدی ۷۰۰ هزار یا پژویی حدود ۸۰۰ هزار تومان برای مصرف‌کننده تمام می‌شود. البته این‌ها قیمت‌های قدیم است و هنوز مغازه‌ای قیمت‌های جدید را اعمال نکرده، چون اکثرا بار با قیمت قبل دارند و از طرفی هم می‌دانند با قیمت جدید فروش افت خواهد کرد.

مغازه دیگری که بیشتر لاستیک‌های آن وارداتی است درخصوص قیمت‌ها می‌گوید: با بالا رفتن قیمت ارز تفاوت قیمت لاستیک ایرانی و خارجی افزایش داشته و مشتریان آن هم کم شدند، لاستیک‌های خارجی عمدتا کره‌ای هستند و نمایندگی‌های آن‌ها نیز فعالند حتی نمایندگی برند ایتالیایی نیز در بازار هست که با گارانتی لاستیک خود را به مشتری می‌دهد، اما یک جفت لاستیک خارجی برای پراید بیش از یک میلیون تمام می‌شود یا برای پژو بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باید هزینه کنند که با این کاهش درآمد‌ها و وضعیت اقتصادی کمتر کسی حاضر به چنین هزینه‌هایی است.

رضایی یکی دیگر از فعالان این صنف با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: ۹۰ درصد اصناف ایران از این بابت ضربه خوردند، وقتی همه از ترس در خانه باشند و سفری صورت نگیرد طبیعی است استهلاک لاستیک هم وجود نخواهد داشت و بازار ما که همه ساله با شروع فصل تابستان و آغاز سفر‌ها رونق می‌گرفت الان از رونق افتاده به‌طوری‌که در بخش فروش لاستیک‌های ایرانی نسبت به سال گذشته همین موقع ۴۰ درصد فروش ما کاهش داشته ضمن آنکه با افزایش قیمت بنزین و خودرو، سفر‌ها و بیرون رفتن‌ها به حداقل رسیده است.

لاستیک تقلبی

خیابان مصطفی خمینی پایین‌تر از سرچشمه چند دهنه مغازه لاستیک‌فروشی کنار یکدیگر قرار دارند که معلوم است رکود بازار حسابی آن‌ها را کلافه کرده است. از آن‌ها در مورد لاستیک‌های تقلبی و امکان شناسایی آن‌ها می‌پرسم که جوان‌ترین آن‌ها اینگونه جوابم می‌دهد: شناسایی تقلبی از اصلی برای مشتری غیر ممکن است، حتی ما هم بعضی مواقع نمی‌توانیم تشخیص دهیم، برای همین فقط لاستیک از نمایندگی و با گارانتی می‌گیریم. تقلبی فروش‌ها خیلی حرفه‌ای شده‌اند و حسابی هزینه می‌کنند، چون عملا پولی بابت خرید نمی‌پردازند، این افراد به انبار‌های ضایعات دبی یا کشور‌های حوزه خلیج فارس می‌روند و لاستیک‌های تاریخ گذشته را مفت می‌خرند، زیرا آن‌ها می‌خواهند فقط انبار خالی شود، در نتیجه فقط پول حمل و نقل را پرداخت می‌کنند.

بعد از رسیدن کالا به ایران با دستگاه فرز دو رقم آخر را پاک می‌کنند و با دستگاه‌های حرارتی مخصوص تاریخ انقضای ۲۰۱۴ را تبدیل به ۲۰۲۲ می‌کنند و سود کلانی از این راه به دست می‌آورند. این درحالی است که عمر مفید یک حلقه لاستیک خارجی حداکثر ۵ سال است و الان هم با این وضعیت که مردم دنبال ارزان‌ترین هستند بازار لاستیک‌های تقلبی رونق دارد.

لاستیک ۳۰ میلیونی

کوچه زغالی‌ها چهار راه سرچشمه بورس رینگ و لاستیک‌های اسپرتی است که مشتریان آن‌ها علاوه بر مالکان خودرو، واردکنندگان خودرو نیز هستند که اکنون با ممنوعیت واردات مشتریان آن‌ها کم شده است. رضا یکی از مغازه‌داران این راسته می‌گوید: کسی که بی ام دبلیو یا بنز دارد اصلا سراغ لاستیک چینی یا کره‌ای نمی‌رود، این خودرو‌ها لاستیک‌های مخصوص به خود را دارند و اگر لاستیک خوبی برای آن‌ها گذاشته نشود به جلوبندی آسیب می‌زند، پس هیچ وقت مالکان چنین ریسکی نمی‌کنند ما حتی اینجا با دست و آچار لاستیک را باز نمی‌کنیم بلکه با تفنگ‌های مخصوص این کار را انجام می‌دهیم.

مشتریان ما به دنبال کیفیت هستند و اکثر آن‌ها تلفنی سفارش می‌دهند و ما برای تعویض به پارکینگ آن‌ها می‌رویم، زیرا این منطقه داخل طرح است و ترافیک زیادی دارد، ارزش ندارد به خاطر یک جفت لاستیک یک موتوری یا یک راننده ناشی روی سپر یا گلگیر خط بیندازد.

او در مورد قیمت‌ها گفت: با این قیمت‌های دلار نمی‌توانیم قیمت ثابت بدهیم، اما تقریبا یک جفت جلو و یک جفت عقب خودرویی مانند بی‌ام‌دبلیو X ۳، ۲۳ میلیون تومان قیمت دارد یا لاستیک بنز مدل S جفتی نزدیک به ۳۰‌میلیون است که معادل قیمت یک پراید کارکرده است. مالکان این خودرو‌ها اهل چانه زدن نیستند و ما هم سعی می‌کنیم قیمت حداقلی را بدهیم.
تفاوت قیمتی لاستیک ۳۰۰ هزار تومانی تا ۳۰‌میلیونی همان تفاوت دهک‌های جامعه است، فقط به زبان لاستیک‌فروش‌ها.

bato-adv
مجله خواندنی ها