کوییک اتومات فول و کوییک اتومات فول پلاس از گیربکس اتوماتیک CVT بهره میبرند که اتفاقی کمسابقه در صنعت اتومبیلسازی کشور است. شتاب این دو کوییک هم ۱۳.۶ثانیه است. اما مهمترین اختلافها این کوییکها را باید در بخش آپشنها جستوجو کرد.
اسفند ماه ۹۵ بود که کوییک معرفی شد. از آن زمان تا الان این خودرو به تدریج پیشرفت کرد تا الان که پس از تیبا ۲، در رقابت تنگاتنگ با ساینا بر سر کسب مقام دوم پرتیراژترین محصول سایپا قرار دارد. البته این خودرو در تیپهای مختلف تولید میشود و اگر تمام آنها را در نظر بگیریم، کوییک دومین محصول سایپا از نظر تیراژ تولید است.
روزنامه هفت صبح در ادامه نوشت: حتی میتوان آن را نسبت به پژو ۲۰۶ نیز از این نظر برتر دانست. اگر ۲۰۶ فاتح بلامنازع کلاس هاچبک در دهه ۸۰ بود، این موقعیت با توجه به کاهش شدید کیفیت، قدیمیشدن پلتفرم و قیمتگذاری غیرمنطقی آن در دهه ۹۰ از دست رفت و در نهایت با پیشیگرفتن سایپا از ایرانخودرو سال ۹۸ از نظر تیراژ تولید، موقعیت ۲۰۶ به عنوان هاچبکی مطمئن و پرتیراژ از دست رفت. این روزها در بازار خودرو بیشتر خریداران به دنبال نمونههای کارکرده ۲۰۶ که مربوط به سالهای اول دهه ۸۰ هستند میباشند.
اما کوییکها در چند مدل وارد بازار شدهاند؟ تاکنون خیابانهای ایران با چهار نوع از این خودرو آشنا شدهاند: کوییک دندهای ساده، کوییک اتوماتیک فول، کوییک اتوماتیک فول پلاس و کوییک. R مهمترین نقط اشتراک چهار کوییک ارائه شده به بازار، وضعیت پیشرانه آنهاست. این اتومبیل در تمام نسخهها از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری بهره میبرد که توانایی تولید ۸۷ اسببخار قدرت و ۱۲۸ نیوتنمتر گشتاور را دارد.
حداکثر سرعت در نظر گرفته شده برای این اتومبیل هم ۱۶۰کیلومتر در ساعت است. مصرف همه کوییکها حدود ۷ لیتر در ۱۰۰کیلومتر بیان شده و باک این اتومبیل هم ۴۱لیتر ظرفیت سوخت دارد. یکی از مهمترین وجوه تمایز کوییک با پراید ۱۱۱ مجهزبودن آن به دو ایربگ راننده و سرنشین جلو است که این شاخصه نیز در تمام تیپهای کوییک مشترک است.
به غیر از آپشنهایی که میان همه کوییکها مشترک است، کوییک اتومات فول و اتومات فول پلاس دارای کروز کنترل، چراغ بدرقه، شیشه دودی عقب، فرمان برقی و دیلایت نیز هستند. باز هم نسخه اتومات فول پلاس چند آپشن بیشتر از مدل اتومات فول دارد که شامل دکمههای کنترلی روی فرمان، سنسور فشار باد تایر، نویگیشن، دوربین عقب، تنظیم برقی راننده (سفارشی)، ورود بدون کلید و استارت دکمهای میشود.
دیگر نقطه قوت کوییک مجهزبودن تمام تیپهای آن به آپشنهایی همچون سنسور عقب، چراغ مهشکن جلو و عقب، آینه جانبی با تنظیم برقی و ترمز ضدقفل است. قطعا مهمترین تفاوت فنی انواع کوییکها نسبتبه یکدیگر در گیربکس آنهاست که باعث ایجاد شتاب متفاوتی هم در آنها میشود. کوییک دندهای ساده و کوییک R دارای گیربکس ۵ دنده دستی هستند که با کمک موتور این اتومبیل، شتاب ۱۳ثانیه را به شما تقدیم میکنند.
اما کوییک اتومات فول و کوییک اتومات فول پلاس از گیربکس اتوماتیک CVT بهره میبرند که اتفاقی کمسابقه در صنعت اتومبیلسازی کشور است. شتاب این دو کوییک هم ۱۳.۶ثانیه است. اما مهمترین اختلافها این کوییکها را باید در بخش آپشنها جستوجو کرد.
اصلیترین تفاوت این دو هم در این است که کوییک R از دو رنگ در بدنه و داخل کابین استفاده کرده و به همین دلیل آن را کوییک دو رنگ هم مینامند. این تیپ که در کارخانهی پارسخودرو تولید میشود جزو زیباترین هاچبکهای داخلی است و سیتروئن C۳ را به ذهن تداعی میکند. درحالی که کوییک ساده در بازار ۱۳۰میلیون تومان است، کوییک R را میتوانید با ۱۴۸میلیون تومان خریداری کنید.