تا قبل از فراگیری فناوریهای ابری، استفاده از سرور اختصاصی متداولترین روش برای تأمین زیرساختهای IT موردنیاز کسبوکارها بود. در این روش، هر کسبوکاری برای آنکه بستر لازم برای میزبانی سرویسها، پردازش و ذخیرهسازی دادهها را فراهم کند، با خرید تجهیزات سختافزاری، یک سرور اختصاصی در محل شرکت ایجاد میکرد. با آنکه با استفاده از سرور اختصاصی، منابع پردازشی قابلملاحظهای در اختیار کسبوکارها قرار میگیرد، اما معایب این روش بهاندازهای است که لزوم استفاده از روشی جایگزین را بسیار ملموس کرده است.
سرور اختصاصی یا سرور مجازی؟
سرور مجازی در واقع سرور اختصاصی بسیار مجهزی است که در محل شرکتهای ارائهدهنده خدمات زیرساخت ایجاد میشود و منابع آن با استفاده از ابزارهای مجازیسازی تقسیم شده و در اختیار کسبوکارهای مختلف قرار میگیرند. با استفاده از سرور مجازی، هزینههای کسبوکار به میزان قابلتوجهی کاهش مییابد و کاربران تنها به میزان مصرف خود از هر سرویس، هزینه پرداخت میکنند. انعطافپذیری و مقیاسپذیری سرور مجازی را میتوان یکی دیگر از مهمترین ویژگیهای این روش تأمین زیرساخت بهحساب آورد. در این روش، چنانچه به هر دلیلی کسبوکار به منابع پیشرفته و یا متفاوتتری نیاز داشته باشد، احتیاجی به تعویض و یا خرید تجهیزات سختافزاری نیست و بهسرعت و با چند کلیک میتوان سرویس را به میزان موردنظر ارتقا داد. در ادامه مهمترین چالشهای استفاده از سرور اختصاصی و مزیت بهکارگیری سرور مجازی بهجای آن را نام میبریم.
معایب بهکارگیری سرور اختصاصی برای تأمین زیرساخت
- هزینه بالای راهاندازی و مدیریت سرور اختصاصی
- ضرورت استخدام و بهکارگیری نیروهای متخصص
- زمان طولانی راهاندازی و ایجاد وقفه در آغاز کار
- مقیاسپذیری پایین سرور اختصاصی
- اتلاف منابع
- محدودیت دسترسی
- انعطافپذیری کمتر نسبت به سرورهای ابری
- ریسک ازبینرفتن دادههای مهم در صورت بروز بحرانی مانند آتشسوزی یا ... در شرکت
- نگهداری دشوار تجهیزات سختافزاری سرور
چگونه سرور مناسبی انتخاب کنیم؟
با وجود تمام برتریهایی که برای استفاده از سرور مجازی بهجای سرور اختصاصی ذکر شد، انتخاب شرکت سرویسدهنده، نقش بسزایی در کیفیت سرویس دریافتی دارد. یکی از مهمترین فاکتورهایی که بر کیفیت زیرساختهای ارائه شده توسط این شرکتها تأثیر دارد، بهکارگیری سختافزارهای باکیفیت و نیروهای متخصص و باتجربه توسط آن شرکت است.
شرکت ابرآمد یکی از شرکتهای تأمینکننده زیرساختهای IT و ارائهدهنده سرویسهای ابری است که با شناخت و درک مناسبی که از کسبوکارها دارد، تلاش کرده است تا با تأمین مجموعهای از نیازهای فناوری اطلاعات کسبوکارها، سرویسهایی کامل، پایدار و قابلاتکا به بازار ارائه کند. این شرکت که باتکیهبر دانش و تخصص دو شرکت افزار پرداز رمیس و همکارانسیستم فعالیت میکند که با بهرهمندی از سختافزارهای باکیفیت و متخصصان حرفهای، به یکی از بهترین ارائهدهندگان زیرساختهای فناوری اطلاعات شامل سرور مجازی، شبکه و امنیت بر بستر ابر تبدیل شده است.
مهمترین مزایای بهکارگیری سرویسهای ابرآمد
ابرآمد با بررسیهای دقیقی که از نیازهای زیرساختی و پردازشی کسبوکارها انجام داده، در تلاش است تا سرویسهایی کاربردی و بهصرفه برای سازمانها طراحی کند. یکی از گامهای این شرکت برای تسهیل تأمین زیرساختهای پردازشی کسبوکارها، ارائه سرویسهای مدیریت شده است. در ادامه شماری از دیگر مزیتهای بهکارگیری سرویسهای ابرآمد را شرح میدهیم.
- حفظ امنیت اطلاعات کاربران: دادهها یکی از مهمترین داراییهای هر کسبوکارند، در نتیجه حفظ امنیت این دادهها یکی از اولویتهای شرکتهاست. شرکت ابرآمد در ارائه سرویسهای زیرساختی خود سعی کرده سطح امنیتی بالایی برای حفاظت از دادههای کاربران فراهم کند. ابرآمد ضمن برخورداری از لایههای حفاظتی چندلایه، با بهرهمندی از تیمی متخصص، تمامی رخدادهای امنیتی را به طور مداوم پایش کرده و بهینهسازیهای متناسب با این رخدادها را بر سیستمها اعمال میکند. این شرکت با فراهمآوردن سرویس disaster recovery به طور مداوم از دادههای کاربران نسخههای پشتیبان تهیه میکند تا در صورت بروز هرگونه حادثه اعم از آتشسوزی، بلایای طبیعی، خطای انسانی و ... بتوان بهسرعت اطلاعات را بازیابی کرد.
- کمک به بهینهسازی منابع سازمان: معمولاً مدیران آیتی شرکتها برای آنکه از کفایت منابع برای انجام کارهای شرکت خاطرجمع باشند، ظرفیت سرورها را متناسب با نیاز زمان اوج مصرف انتخاب میکنند. در نتیجه بسیاری اوقات بخش زیادی از منابع سرور بلااستفاده باقی میماند. درحالیکه با استفاده از سرویسهای ابرآمد، تنها با چند کلیک میتوان ظرفیت سرور را بهسرعت افزایش داد و پس از انجام کار مجدداً به ظرفیت پایه برگشت. با استفاده از چنین سرویسی، تعداد سرورهای بلااستفاده و هزینه شرکتها کاهش مییابد.
- رفع محدودیتهای دسترسی: به کمک سرویسهای ابرآمد، کاربران میتواند از طریق اینترنت و در هر ساعت از شبانهروز، به دادههای موجود بر روی سرور دسترسی داشته باشند.
- مقیاسپذیری: با گذشت زمان، نیاز کسبوکارها به افزایش یا کاهش ظرفیت سرور امری اجتنابناپذیر است. زمان استفاده از سرور اختصاصی، ایجاد تغییر در میزان RAM یا CPU یا هارد و... زمانبر است و گاهی کسبوکار را متحمل هزینههای زیادی میکند. درحالیکه با استفاده از سرویسهای ابرآمد، میتوان بهراحتی منابع جدید موردنیاز را سفارش داد و در کمترین زمان به آنها دسترسی یافت. مزیت این روش آن است که مدیران میتوانند تنها بهاندازه همان چند روز هزینه منابع اضافه شده را پرداخت کنند و نیازی به رزرو آن منابع برای مدت طولانی و صرف هزینه اضافی نیست.
- تداوم کسب و کار در شرایط قرنطینه: به لطف میسر بودن دسترسی بهتمامی دادهها و ابزارهای موجود در سرورهای ابری از طریق اینترنت، کسبوکارها میتوانند در هر شرایطی اعم از قرنطینه، دورکاری، سفر و ... کارهای خود را انجام دهند. بر اساس مطالعات انجام شده، اجرای دورکاری کارکنان با استفاده از سرویسهای ابری، نهتنها بازده عملکردی آنها را کاهش نمیدهد، بلکه باعث بهبود در عملکرد نیز میشود.
- پشتیبانی فنی 24 × 7: با توجه به حساسیت سرویسهایی که برخی از کسبوکارها به مشتریانشان ارائه میکنند، دسترسی داشتن به پشتیبانی فنی تماموقت یکی از ضرورتهای اجتنابناپذیر است. ابرآمد با بهکارگیری افراد مجرب و متخصص، امکان ارائه پشتیبانی 24 ساعته در تمامی روزهای هفته را برای مشترکان فراهم کرده است. تیم پشتیبانی ابرآمد بهصورت مداوم عملکرد سرویسهای مشترکان را پایش کرده و در صورت بروز کوچکترین اختلال، بهسرعت وارد عمل میشوند. کارشناسان ابرآمد حتی در روزهای تعطیل، آماده پاسخدهی به سؤالات و حل مشکلات کاربران هستند.
- تأمین سطح کیفی بالا: بر اساس پایشهای انجام شده، ابرآمد توانسته است خدمات باثبات و با کیفیت مناسبی به مشترکان ارائه کند.
- افزونگی مناسب در لایههای مختلف زیرساختی: ابرآمد با استفاده از افزونگی در لایه های مختلف این امکان را در اختیار مشترکان قرار میدهد که حتی در صورت خرابی چند سرور بهصورت همزمان، دچار اختلال در سرویسدهی به مشتریان نشوند. همین موضوع در لایههای شبکه، امنیت و ذخیرهسازی نیز صادق است و خرابی یک دستگاه الکترونیکی که همیشه محتمل است، باعث قطع شدن کل سرویس نخواهد شد. افزونگی زیرساخت در ابرآمد صرفاً به تجهیزات پردازشی محدود نمیشود و حتی در تأمین برق، اینترنت، تجهیزات خنککننده و دیگر لایههای زیرساختی نیز به طور کامل رعایت میگردد.
- امکان ارائه خدمات بر اساس نیاز و تمایل مشتری: ارائه سرویسهای مدیریت شده، برای کسبوکارهای کوچکی که نیروی IT متخصص در این زمینه در اختیار ندارند، میتواند بسیار راهگشا باشد. در حالت ارائه سرویسهای مدیریت شده، کلیه خدمات زیرساختی شبکه، ذخیرهسازی، امنیت و پشتیبانی و مدیریت زیرساخت توسط تیم متخصص ابرآمد انجام میگردد و نیاز چندانی به داشتن دانش فنی و تخصص در زمینه زیرساختهای IT نیست.
چگونگی کسب اطلاعات بیشتر درباره سرویسهای ابرآمد
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوان به وبسایت این شرکت به آدرس www.abramad.com مراجعه کرده و فرم درخواست مشاوره را تکمیل کنید تا کارشناسان شرکت با شما تماس بگیرند. همچنین امکان تماس مستقیم با واحد فروش با شماره 83382900-021 نیز برای کاربران فراهم است.