bato-adv
کد خبر: ۴۹۵۴۱۱

(عکس) ماجرای عجیب نماد بازی‌های آسیایی و کله قند!

(عکس) ماجرای عجیب نماد بازی‌های آسیایی و کله قند!
نمادی از بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران ۴۷ سال خاک قند خورد و از آن به عنوان ابزاری برای شکستن کله قند در خانه استفاده می‌شد!
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۴ تير ۱۴۰۰
 

یادبود برنزی که به عنوان نمادی از بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران به یکی از کارمندان شهربابکی مجموعه ورزشی آزادی (آریا مهر سابق) هدیه داده شده بود، ۴۷ سال خاک قند خورد و از آن به عنوان ابزاری برای شکستن «کله قند» در خانه استفاده می‌شد!

فرزند خانواده‌ای که این مدال در منزل‌شان بوده می‌گوید: «از بچگی این شی فلزی را می‌دیدیم که توسط مادر برای شکستن قند استفاده می‌شد و اکنون پس از گذشت ۴۷ سال از بازی‌های آسیایی تهران متوجه شدیم پدرمان که کارمند اداره تربیت بدنی آن زمان بود و در مجموعه ورزشی آزادی مشغول به کار بوده، این یادبود را از آن زمان به عنوان هدیه دریافت کرده است.»

وی افزود: «اکنون این یادبود برنز ارزش زیادی برایمان پیدا کرده و قصد داریم به شکل ویژه‌ای از آن مراقبت و نگهداری کنیم.»

در یک طرف این یابود نوشته: (Seventh Asian games - Tehran 1974) نگارش شده که به معنی: (هفتمین دوره بازی های آسیایی. تهران ۱۹۷۴) است. در وسط این نوشته نیز به فارسی نام «تهران» دیده می‌شود. در سوی دیگر این یادبود برنزی نوشته: (Ever Onward) به معنای (همیشه رو به جلو) دیده می‌شود که شعار بازی‌ها بود.

هفتمین دوره بازی‌های آسیایی تهران در سال ۱۳۵۳ با حضور ۳۰۱۰ ورزشکار از ۲۵ کشور آسیایی برای نخستین بار در خاورمیانه برگزار شد. در آن دوره ژاپن با کسب ۷۵ مدال طلا مقام قهرمانی را کسب کرد، ایران با ۳۶ طلا دوم شد و چین با ۳۲ طلا مقام سوم را به دست آورد.

برچسب ها: بازی های آسیایی
مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین