آنطور که از اطلاعات اولیه بر میآید، شاهین کراس یا سایپا آریا در عمل هیچ تفاوت فنی محسوسی با شاهین عادی ندارد و یک کراس اوور تک دیفرانسیل محسوب میشود که درست مانند شاهین سدان، نیروی خود را از موتور ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ توربو به قدرت ۱۰۸ اسب بخار میگیرد.
استقبال عجیب و غریب مشتریان در سراسر جهان از خودروهای کراس اوور باعث شده تا تقریبا تمامی خودروسازان چهارگوشه عالم، چنین محصولاتی را در سبد تولیدات خود بگنجانند، ظاهرا سرانجام خودروسازان ایرانی نیز تصمیم گرفته اند تا با تبعیت از همین الگو، خودروهای کراس اوور اصطلاحا ملی را عرضه کنند و در این میان، اولین نسخه چیزی نیست جز مدل کراس اوور شاهین که فعلا با نام سایپا آریا شناخته میشود و محصولی برپایه پلت فرم SP۱۰۰ سایپاست و تولید آزمایشی آن نیز به تازگی (بهمن ماه ۹۹) آغاز شده است.
به گزارش دیجیاتو، براساس اطلاعات رسمی سایپا آریا قرار بود در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به صورت تولید انبوه عرضه شود. این درحالی است که مدل اصلی این خودرو یعنی شاهین یا همان رهام، درواقع یک محصول باز طراحی شده براساس پلت فرم یکی از مدلهای قدیمی تویوتا یاریس است که براساس دانش تئوری مهندسان سایپا منطبق بر استانداردهای جدید یورو ان کپ، به روز رسانی شده است، اما تولید نسخه هاچ بک ارتفاع خورده یا همان کراس اوور از این خودرو را میتوان شایسته تشویق دانست.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در تازهترین سخنان خود در تیرماه ۱۴۰۰ گفت: «تولید انبوه خودرو آریا در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد.»
سید جواد سلیمانی، با اشاره به رشد ۱۵ درصدی تولید در گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد: «میزان تحویل خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته و تا پایان خردادماه، ۱۰۰ هزار خودرو تحویل مشتریان داده شده است.
او با بیان اینکه تولید انبوه خودروی آریا از نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: ۶۰ قطعه حساس خودرو تولید شده است که این امر منجر به صرفه جویی ۱۵۰ میلیون دلاری در مجموعه سایپا شده است.»
آنطور که از اطلاعات اولیه بر میآید، شاهین کراس یا سایپا آریا در عمل هیچ تفاوت فنی محسوسی با شاهین عادی ندارد و یک کراس اوور تک دیفرانسیل محسوب میشود که درست مانند شاهین سدان، نیروی خود را از موتور ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ توربو به قدرت ۱۰۸ اسب بخار میگیرد و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک جعبه دنده دستی یا اتوماتیک به چرخهای جلو تحویل میدهد.
این درحالیست که براساس اطلاعات اولیه قرار بود نسخه اصلی شاهین در ابتدا به موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس با قدرت ۱۱۴ اسب بخار مجهز شود، اما در پی بازگشت تحریمهای صنعت خودروسازی و عدم مشارکت برلیانس با سایپا، این موتور در نهایت جای خود را به پیشرانه توربو ۱.۵ لیتری تیبا داد که اخیرا توسط گروه مگا موتور توسعه یافته است.
از آنجا که این موتور و این پلت فرم به کلی در ایران جدید هستند، طبیعتا هنوز هیچ تجربه رانندگی با این خودرو وجود ندارد، اما بر روی کاغذ میتوان گفت که با توجه به طراحی ظاهری نسبتا متناسب و جذاب، در صورت قیمت گذاری رقابتی برای شاهین کراس، استقبال چشمگیر از این خودرو به هیچ عنوان دور از انتظار نخواهد بود.
مطابق با اطلاعات اولیه، SP۱۰۰ یا شاهین کراس یا همان سایپا آریا در تیپ فول مانند شاهین به امکاناتی نظیر تهویه اتوماتیک، تریم داخلی چرم، فرمان کمکی برقی، سانروف، مالتی مدیا و نمایشگر لمسی، رهیاب ماهوارهای، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، سامانه نمایش تعویض دنده GSI، سنسور پایش باد تایرها، رینگ آلومینیومی، دو کیسه هوا، ترمز ABS، EBD و BAS، ساختار BCM، استارت دکمهای، آینه برقی، سامانه ورود بدون کلید و... مجهز است.
این درحالی است که در اطلاعات اولیه صحبت از نصب آپشنهایی نظیر کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل شروع حرکت در سربالایی نیز مطرح شده بود که ظاهرا در نسخه نهایی حذف شده است، همچنین جای خالی وجود سامانه کنترل پایداری (esp) نیز در این خودرو احساس میشود.
براساس اخباری که چندی قبل منتشر شد، قیمت اولیه در نظر گرفته شده برای سایپا آریا یا شاهین سدان در حدود ۲۶۰ میلیون تومان خواهد بود، این در حالیست که براساس سنتی نانوشته، خودروهای هاچ بک و کراس در گروه سایپا، با قیمتهایی بالاتر نسبت به نسخه سدان عرضه میشوند و با توجه به تورم عمومی کشور، تعیین قیمتهای فراتر از ۳۰۰ میلیون تومان برای شاهین کراس به هیچ وجه دور از انتظار نیست.