bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۹۶۰۵

وزارت خارجه پیگیر مسئله شهرام امیری

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۱۸ خرداد ۱۳۸۹


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: از مجاری قانونی مسئله شهرام امیری را پیگیری می کنیم.

خبرنگار شبکه تلویزیونی پرس تی وی در ادامه نشست خبری از مهمانپرست درباره اظهارات شهرام امیری در نواری ویدئویی پرسید.

مهمانپرست گفت: همه شما دیشب فیلم اظهارات آقای امیری را مشاهده کردید، آنچه از اظهارات وی برمی آید این بحث را که این تبعه کشورمان با همکاری سرویس های امنیتی آمریکا و عربستان ربوده شده است، تایید می کند.

وی افزود: به نظر می رسد آمریکایی ها برای این که به خواسته خودشان برسند دست به هر اقدامی می زنند و سندسازی می کنند.

مهمانپرست اضافه کرد: این اقدامات غیر انسانی و برخلاف مقررات بین المللی است و حتما با جدیت این موضوع از نظر حقوقی و سیاسی پیگیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اجازه نمی دهیم با اتباع ما این گونه برخورد کنند و از مجاری مختلف قانونی این مسئله را پیگیری می کنیم.

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره اظهارات شهرام امیری و احتمال مبادله وی با سه تبعه آمریکایی بازداشت شده در ایران گفت: اصولا مبادله افرادی که از نظر سیستم قضایی پرونده آنان در دست بررسی است کار صحیحی نیست و رویکردی در این زمینه نداریم.

وی اضافه کرد: پرونده سه تبعه آمریکایی به دلیل ورود غیرقانونی به ایران در منطقه ای حساس، در دست بررسی است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و هر گاه این تحقیقات به پایان برسد حکم قضایی صادر خواهد شد.

مهمانپرست گفت: شهرام امیری تبعه ایرانی ربوده شده است که جرمی ندارد و بر خلاف همه موازین و اصول انسانی مدت زیادی است که در حبس به سر می برد و هیچگونه دسترسی کنسولی برای بررسی وضعیت جسمانی وی وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: این کار را یک آدم ربایی تلقی می کنیم و حتما با آن برخورد می کنیم.

مهمانپرست افزود: سه تبعه آمریکایی که در بازداشت هستند از طریق سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکاست دسترسی کنسولی به آنان وجود دارد و امکان ملاقات با خانواده هایشان برای آنها فراهم شده است.

وی اضافه کرد: این افراد فراتر از استاندارد های بین المللی در بهترین شرایط در حبس هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این دو موضوع قابل مقایسه با هم نیستند و بحث مبادله را رویکرد درستی نمی دانیم.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین