bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۰۴۵۵۶
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مطرح کرد

درخواست ورود دادستانی به پروژه واکسیناسیون

درخواست ورود دادستانی به پروژه واکسیناسیون

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: ضروری به نظر می‌رسد نهاد‌ها و متصدیان حوزه امنیتی و قضایی کشور به‌ویژه دادستان محترم به سیاسی‌کاری عده‌ای که در پی منازعه بر سر قدرت و ثروت باعث اخلال در نظام سلامت و تأخیر در واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور شدند را در ترازوی تحقیق و بازپرسی قرار دهد.

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تاکید بر ضرورت ورود دادستانی به پروژه واکسیناسیون اظهار داشت: تأخیر در واکسیناسیون یکی از مهمترین دلایل وضعیت بحرانی کرونا در کشور بوده است.

به گزارش فارس، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس آمار رسمی، طی ۷ ماه گذشته تاکنون ۴۹ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور شده که بیش از ۳۷ میلیون و نیم دز آن به واکسن چینی سینوفارم اختصاص دارد و مابقی هم از سبد کواکس و سایر واکسن‌های روسی و... هستند. هفته آینده هم ۱۵ میلیون دز دیگر وارد کشور می‌شود؛ همچنین بنا بر آنچه اعلام شده در مهرماه سال جاری نیز ۳۰ میلیون دز به واردات افزوده خواهد شد؛ علاوه بر این‌ها تا به امروز ۵ میلیون دز واکسن تولید داخل نیز به دست وزارت بهداشت رسیده است.

وی افزود: گرچه افزایش تأمین و واردات واکسن و سرعت در این امر به‌ویژه در یک ماه اخیر و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، رکورد واکسیناسیون روزانه را شکسته و نوید پیروزی در مقابله با ویروس منحوس کرونا را می‌دهد، اما همچنان آمار بالای مرگ‌ومیر‌های ناشی از کرونا جای بسی تأسف و تأثر است و این سؤال را متبادر ذهن می‌کند که چرا در دولت قبل واکسیناسیون همگانی به تأخیر افتاد و اساساً بانیان و مقصران وضعیت کنونی کرونا در کشور چه کسانی‌اند؟

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: قبل از پاسخ به این سؤالات بایستی دانسته شود که دولت قبل که صرفاً دولت وعده‌ها و مدعی بلد بودن زبان دنیا بود در تأمین واکسن مورد نیاز کشور به حدی بی‌رمق و ناکارآمد بود که تا چند وقت پیش، انبار‌های ما خالی از واکسن بود.

خضریان خاطرنشان کرد: همین دیروز بود که وزیر بهداشت کشور گفت: «وقتی دولت را تحویل گرفتیم اصلاً واکسن نداشتیم» آقای عین‌اللهی البته این را هم اضافه کرده که «از راه‌های مختلفی توانستیم واکسن وارد کنیم و «درحالی‌که ما به دنبال بارانی از واکسن بودیم به لطف خدا سیلی از واکسن به‌سوی کشور سرازیر شد؛ همگی بر این باوریم که سویه دلتای کروناویروس، عدم رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، تحریم‌های دارویی و ... از دلایل تشدید مرگ و میر‌ها می‌باشد؛ اما مساله تأخیر در واکسیناسیون یکی از مهمترین دلایل وضعیت بحرانی کرونا در کشور بوده است.

نماینده تهران در مجلس افزود: ما در برهه‌ای (از زمستان سال گذشته به بعد) می‌توانستیم از منابع مطمئن از روسیه و چین واکسن وارد کنیم، ولی متاسفانه به دلایلی که به آن اشاره می‌شود این فرصت طلایی را از دست دادیم.

وی گفت: اگرچه ممکن است گفته شود چین و روسیه در آن مقطع در ارسال واکسن به ایران بدقولی کردند، اما واقعیت آن است که به دو دلیل در موضوع تأمین واکسن مورد نیاز کشور اهمال و کم‌کاری شد؛ ۱. دیپلماسی منفعل دولت روحانی و ۲. سیاسی کردن واکسیناسیون از سوی برخی طیف‌های اصلاح‌طلب؛ نکته مهم ماجرا این است که مورد اول یعنی «دیپلماسی منفعل دولت روحانی» تابعی از «واکسیناسیون» و یا همان سیاسی کردن واکسن بود.

به بیان دیگر، واقعیاتی مانند سنگ‌اندازی و کارشکنی مسئولان دولت روحانی در واردات واکسن از سوی بخش خصوصی و بی‌عملی وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه و از دست دادن فرصت طلایی تأمین واکسن از چین و روسیه ماحصل سیاسی‌کاری جریان اصلاح‌طلب در داخل بود که امروز سعی می‌کنند دست پیش را بگیرند که پس نیفتند!

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب ۱۹ دی‌ماه ۹۹ در سخنرانی تلویزیونی فرمودند: «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است.» و «[البته]از جا‌های دیگر اگر بخواهند واکسن تهیه کنند ــ که جای مطمئنی باشد ــ هیچ اشکالی ندارد.»

خضریان خاطرنشان کرد: یکی از جا‌های مطمئنی که در آن برهه مطرح بود واکسن‌های تولیدی چین (سینوفارم) و روسیه (اسپوتنیک) بود که در چندین کشور مانند امارات و ترکیه تزریق گسترده‌ای انجام شد و کشور‌هایی مانند آرژانتین، بولیوی، مجارستان، هند، ازبکستان، ونزوئلا و ... هم همان واکسن‌ها را پیش‌خرید کردند.

وی گفت:، اما در ایران عده‌ای از سوی سازمان نظام پزشکی (که شبیه یک سازمان سیاسی و در رأس و هرم آن چهره‌های اصلاح‌طلب نقش اساسی دارند) به دلیل مخالفت‌های جناحی با چین و روسیه، واکسن را سیاسی کردند و با اخلال در نظام سلامت و تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری‌ها در وزارت بهداشت و همچنین فضاسازی علیه شریکان استراتژیک جمهوری اسلامی، باعث اخلال در روند تأمین واکسن از چین و روسیه و در نهایت از دست رفتن این فرصت طلایی شدند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: همزمان با نامه ۹۸ نفر از اعضای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور به روحانی (در بهمن ۹۹) مبنی بر مخالفت با خرید واکسن روسی، عده‌ای در داخل که پیش از آن قرارداد ایران و چین را کاپیتولاسیون عنوان می‌کردند، علیه واکسن چینی موضع‌گیری کردند و همین فضاسازی‌ها باعث تردید در وزارت بهداشت و تردید در طرف‌های روسی و چینی شد.

وی افزود: وقتی‌که فرصت طلایی تأمین واکسن از دست رفت، ایمن‌سازی همگانی به تأخیر افتاد و شد آنچه نباید می‌شد؛ فروردین‌ماه همین امسال بود که روحانی به این فضاسازی‌ها واکنش نشان داد و گفت: «ظاهراً حافظه برخی ضعیف شده است... زمانی که به دنبال خرید واکسن از روسیه و چین بودیم، کسانی پشت تریبون اعلام کردند که اگر از روسیه و یا چین واکسن بیاورید، این واکسن را نمی‌زنیم و حتی برخی تشکل‌های پزشکی نامه نوشتند که از روسیه و چین واکسن نیاورید، چرا که خطرناک است!»

وی خاطرنشان کرد: اگرچه واکسیناسیون سرعت یافته و بحمدلله کشور در مسیر رو به جلویی قرار گرفته است، اما مرگ هر روزه هم‌وطنانمان (حتی یک ایرانی) موضوعی نیست که به‌سادگی از کنار آن بتوان عبور کرد. ازاین‌رو ضروری به نظر می‌رسد نهاد‌ها و متصدیان حوزه امنیتی و قضایی کشور به‌ویژه دادستان محترم به سیاسی‌کاری عده‌ای که در پی منازعه بر سر قدرت و ثروت باعث اخلال در نظام سلامت و تأخیر در واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور شدند را در ترازوی تحقیق و بازپرسی قرار دهد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv