پیشرانه هیبریدی «آی-فورس مکس» (i-FORCE MAX) تویوتا توندرا از پیشرانه ۳.۵ لیتری شش سیلندر خورجینی یکسان با مدل استاندارد در ترکیب با یک موتور-ژنراتور الکتریکی استفاده میکند که این موتور الکتریکی کلاچ مخصوص خود را داشته که بین پیشرانه و جعبه دنده ۱۰ سرعته قرار میگیرد.
پس از ماهها شایعه، نشت اطلاعات، پخش تیزر و عکسهای جاسوسی، تویوتا سرانجام از وانت پیکاپ توندرا برای سال ۲۰۲۲ رونمایی کرد.
یه گزارش عصر ایران، جدا از طراحی ظاهری عضلانی، شاهد بزرگترین تغییر در زیر درپوش پیشرانه این خودرو هستیم. پیشرانه تنفس طبیعی هشت سیلندر خورجینی در مدل پیشین با یک پیشرانه توربو دوقلو شش سیلندر خورجینی در مدل استاندارد جدید جایگزین شده است. همچنین، استفاده از سیستم تعلیق مستقل در عقب و جلو و یک پیشرانه هیبریدی که توانایی تولید ۵۸۳ پوند-فوت گشتاور را دارد از دیگر موارد قابل توجهی است که میتوان به آنها اشاره کرد.
تویوتا پیشرانه استاندارد ۳.۵ لیتری توربو دوقلو شش سیلندر خورجینی وانت پیکاپ توندرا را «بسیار کارآمد» معرفی کرده است که دارای ۲۴ سوپاپ با سامانههای VVTI دوگانه است. این پیشرانه توانایی تولید ۳۸۹ اسب بخار نیرو و ۴۷۹ پوند-فوت گشتاور را دارد که هشت اسب بخار نیرو و ۷۸ پوند-فوت گشتاور بیشتر از پیشرانه هشت سیلندر خورجینی پیشین را ارائه میکند. وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به هر چهار چرخ خودرو بر عهده یک جعبه دنده اتوماتیک ۱۰ سرعته دارای حالت تعویض مرحلهای (سکوئنشال) و حالت رانندگی tow/haul است.
پیشرانه هیبریدی «آی-فورس مکس» (i-FORCE MAX) تویوتا توندرا از پیشرانه ۳.۵ لیتری شش سیلندر خورجینی یکسان با مدل استاندارد در ترکیب با یک موتور-ژنراتور الکتریکی استفاده میکند که این موتور الکتریکی کلاچ مخصوص خود را داشته که بین پیشرانه و جعبه دنده ۱۰ سرعته قرار میگیرد.
این موتور-ژنراتور الکتریکی به یک بسته باتری نیکل-متال هیدرید ۲۸۸ ولتی متصل است که زیر صندلیهای عقب خودرو قرار دارد و میتواند تجربه سواری تمام الکتریکی در سرعتهای کم را فراهم کرده و همچنین در زمان بکسل کردن، نیرو و گشتاور اضافه در اختیار راننده قرار میدهد. نمونه هیبریدی وانت تویوتا توندرا توانایی تولید ۴۳۷ اسب بخار نیرو و ۵۸۳ پوند-فوت گشتاور را دارد.
تغییر بزرگ دیگر در تویوتا توندرا ۲۰۲۲ در سیستم تعلیق آن نهفته است. دیگر خبری از سامانه تعلیق فنر شمشی در عقب خودرو نیست و تویوتا با سامانه فنربندی جدید در ترکیب با سامانه تعلیق دوجناقی جلو راحتی بیشتر سواری توندرا و ثبات بیشتر در خط مستقیم را وعده داده است.
به گفته تویوتا، این ترکیب جدید ظرفیت بکسل حداکثری ۱۲ هزار پوند (۵.۴۴۳ کیلوگرم) را برای وانت پیکاپ توندرا ۲۰۲۲ به ارمغان میآورد که افزایش ۱۷.۶ درصدی نسبت به مدل نسل قبل را نشان میدهد. ضربه گیرهای دو لولهای و مفصلهای آلومینیومی ریختهگری شده در مدل استاندارد در جلو و عقب بکار گرفته شدهاند و سامانه تعلیق هوایی در مدلهای بالاتر بکار گرفته میشود. تویوتا توندرا مجهز به بسته آفرود TRD به ضربه گیرهای تک لوله Bilstein مجهز میشود. میراگرهای تطبیقی نیز برای این خودرو در دسترس هستند.
توندرا TRD Pro همچنین به رینگهای ۲۰ اینچی TRD، میله تثبیت کننده جلو، قطعات سیستم تعلیق با رنگآمیزی قرمز، تایرهای همه جا رو ساخت شرکت فالکن، و محافظ زیر بدنه اضافی شامل یک صفحه آلومینیومی با برند TRD در جلو مجهز شده است.
در داخل، تویوتا توندرا ۲۰۲۲ از کابینی با طراحی کاملا جدید برخوردار شده است. یک نمایشگر لمسی ۱۴ اینچی در قسمت میانی داشبورد جلب توجه میکند و یک نمایشگر هشت اینچی میزان سرعت، دور موتور و اطلاعات پشت آمپر را در اختیار راننده قرار میدهد.
توندرا ۲۰۲۲ در دو مدل چهار درب دابل کب (Double Cab) و کرومکس (CrewMax) در دسترس خواهد بود. مدل دابل کب با بستر بار ۶.۵ فوتی (۱.۹۸ متر) یا ۸.۱ فوتی (۲.۴۶ متر) و مدل کرومکس با بستر بار ۵.۵ فوتی (۱.۶۷ متر) یا ۶.۵ فوتی (۱.۹۸ متر) در دسترس خواهند بود. تویوتا توندرا در پنج تریم SR، SR۵، Limited، Platinum، ۱۹۷۴ و TRD Pro عرضه میشود. پیشرانه هیبریدی به عنوان آپشن در تریمهای Limited، Platinum، و ۱۹۷۴ قابل سفارش است. توندرا TRD Pro به صورت استاندارد به این قلب تپنده مجهز است.
عرضه وانت پیکاپ تویوتا توندرا ۲۰۲۲ از اواخر سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده است.