bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۱۳۲۹

برخی طرحهای مسکن مهر عرصه های طبیعی را تخریب کردند

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۱۴ تير ۱۳۸۹

 
مسئول ستاد فضای سبز استان تهران گفت: متاسفانه برخی از طرحهای مسکن مهر در عرصه های طبیعی ایجاد و تخریب فضای سبز و پوششهای جنگلی را به دنبال داشته است.
 
به گزارش مهر، مسئول ستاد فضای سبز استان تهران روز دوشنبه در حاشیه نشست فضای سبز شهرستان دماوند طی سخنانی خاطرنشان کرد: طرح مسکن مهر که از سوی رئیس جمهور پیشنهاد و هم اکنون در تمام کشور در حال اجراست تاثیر بسزایی در کاهش روزافزون قیمت مسکن و کمکی به خانه دار شدن اقشار کم درآمد جامعه داشته است.

ارسلان رویانیان با گلایه از تخریب برخی عرصه های طبیعی ملی جهت احداث خانه های مسکن مهر گفت: اما متاسفانه برخی از این طرحهای مسکونی در عرصه های طبیعی ایجاد و تخریب فضای سبز و پوششهای جنگلی را به دنبال داشته است.

48 هکتار زمین درختکاری شده دماوند تخریب شد

این مسئول با اشاره به تخریب 48 هکتاری زمینهای درختکاری شده سال گذشته شهرستان دماوند یادآور شد: مسکن و شهرسازی و یا بنیاد مسکن می بایست در تعیین زمینهای طرح مسکن مهر عرصه های طبیعی را نیز در نظر بگیرد تا اتفاق ناگوار سال گذشته ای که در شهرستان دماوند رخ داد تکرار نشود.

هزینه کاشت و نگهداری یک درخت در طول پنج سال 400 هزار تومان است

وی با تاکید بر هزینه های گزاف کاشت و نگهداری از درختان اظهار داشت: هزینه کاشت و نگهداری یک درخت در طول پنج سال نزدیک به 400 هزار تومان است و هزینه این یک درخت در مناطق انبوه جنگلکاری شده اعتبار هنگفتی را در بر می گیرد.

رویانیان ادامه داد: نه تنها طرح مسکن مهر بلکه در تمامی طرحهای عمرانی، رفاهی و خدماتی نیز باید تعیین زمینی به غیر از اراضی درختکاری شده مورد توجه مسئولان شهرستانی قرار بگیرد.

مسئول ستاد فضای سبز استان تهران در پایان افزود: در کشور سنگاپور برای فردی که درختی را قطع کند حکم 10 سال پرونده روانی و قرار گرفتن تحت نظر پزشکان رانکاو در نظر گرفته می شود حال آنکه در حوزه شهرستان کرج و طی 30 سال گذشته سه هزار و 600 هکتار از اراضی باغی از بین رفته است. 

به گزارش خبرنگار مهر در دماوند، حفظ فضای سبز از جمله کارکردهایی است که علاوه بر نسل امروز بشر سلامتی و نشاط آیندگان را نیز سبب می شود و بسیاری از کارشناسان امور بهداشتی، آلودگیهای ناشی از رفتار نادرست بشر از سویی و کاهش فضای سبز از طرفی دیگر را از اسباب گسترش بیماریهای مختلفی مانند عارضه های تنفسی، سکته و مشکلات قلبی - عروقی بیان می کنند.

70درصد مرگ و میرهای تهران ناشی از سکته و سرطان است

وی با اشاره به آمار مرگ و میرهای پایتخت خاطرنشان کرد: متاسفانه روزانه 150 نفر در استان تهران جان خود را از دست می دهند که 70 درصد این مرگ و میرها ناشی از عارضه هایی مانند سکته و سرطان است که این آمار بر وظیفه مسئولان جهت بالا بردن سطح کمی و کیفی فضای سبز استان می افزاید.

مسئول ستاد فضای سبز استان تهران خاطرنشان کرد: شهرستان دماوند جایگاه عرصه های ملی استان تهران بوده و بسیاری از زمینهای متعلق به عموم مردم در آن واقع است.

ارسلان رویانیان با بیان اینکه زمینهای ملی در شهرستان دماوند مورد تعارض سودجویان قرار گرفته است، عنوان کرد: شهرستان دماوند به دلیل برخورداری از آب و هوای بسیار مطبوع و دلنشین همواره مورد هجمه اشخاص سودجو بوده و هست که می بایست با تلاشی مضاعف در راه کوتاه نمودن دست فرصت طلبان کوشید.

تقاضای ایجاد مناطق مسکونی جدید با توجه به جمعیت تهران بدیهی است

این مسئول با اشاره به جمعیت استان تهران اظهار داشت: استان تهران یک، سوم از جمعیت کشور را در خود گنجانده که 20 درصد این جمعیت به طور شناور در سطح استان در حال تردد می باشند با توجه به این بار تراکم انسانی هر روز تقاضا جهت توسعه شهرهای جدید و ایجاد مناطق مسکونی افزونتر، بیش از پیش گسترش می یابد.

وی ادامه داد: همین گسترش روز افزون جمعیت باعث توسعه شهرها به سوی اراضی ملی، استقرار این زمینها در حریم شهرها، خارج شدن اراضی مذکور از اختیار اداره منابع طبیعی و قرار گرفتن در حیطه مسئولیتی مسکن و شهرسازی شده که می بایست امروز برخی اراضی در شهرستان دماوند نظیر آبسرد، رودهن و آبعلی که دچار کندی در تغییر و تحولات شده اند هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.

رویانیان هر گونه تعلل را موجب از دست رفتن بیشتر عرصه های طبیعی دانست و گفت: از هر سه هکتار زمین جنگلی 12 تن اکسیژن استحصال می شود و با از دست رفتن اراضی ملی و فضای سبز دیگر اکسیژنی برای تنفس باقی نمانده و بیماریهای مختلف بر انسان چیره خواهند گشت.

مسئول ستاد فضای سبز استان تهران با قیاسی بین اهمیت فضای سبز در ایران و سایر کشورهای جهان افزود: چندی پیش مسئولان کشوری مانند فنلاند با 68 درصد پوشش جنگلی به فکر افزایش فضای سبز در راستای بالا بردن سطح بهداشت شهروندان کرده و اخیرا آنرا به میزان 20 درصد افزایش داده اند.

این مسئول بیان داشت: اما در کشور ما ایران تنها 8.6 درصد اراضی دارای پوشش جنگلی است که این عارضه های سودمند طبیعی نیز به دلیل برخی سودجوییهای شخصی و کمبود منابع آبی در حال تخریب است.

وی با اشاره به آمار مرگ و میرهای پایتخت خاطرنشان کرد: متاسفانه روزانه 150 نفر در استان تهران جان خود را از دست می دهند که 70 درصد این مرگ و میرها ناشی از عارضه هایی مانند سکته و سرطان است که این آمار بر وظیفه مسئولان جهت بالا بردن سطح کمی و کیفی فضای سبز استان می افزاید.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو