bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۱۴۸۷

"ملاقات" کلید خورد

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۱۶ تير ۱۳۸۹


شاپور قريب كارگردان پيشكسوت سينما، پس از هشت سال به سينما بازگشت و يكي از اپيزودهاي فيلم«ملاقات» را كليد زد.

اين كارگردان روز گذشته ـ سه‌شنبه 15 تيرماه ـ در لوكيشن فيلم‌اش با بيان اين‌كه اي‌كاش زماني برسد تا فاصله‌اي بين ما و شما نباشد و صميمانه درباره‌ي سينما حرف بزنيم، گفت: سينما دسته‌بندي است اما زندگي من سينماست و حتي در خواب هم سينما مي‌بينم، اما متأسفانه من را راحت كنار مي‌گذارند.

وي افزود: كسي كه پول اندكي دارد، جلو مي‌آيد و تهيه‌كننده و بعد همه‌كاره مي‌شود و افرادي مانند من كه عشق‌شان سينما است بايد پشت در بمانند. ايراد من اين است كه با تهيه‌كننده و كارگردان‌ها جور نمي‌شوم.

اين كارگردان پيشكسوت ادامه داد: تمام فيلم‌هايي كه در تاريخ سينما ساختم به نوعي حمايت از زن است. اما كسي نبود كه از من حمايت كند. بارها در سينما كانديد جايزه بودم اما هيچ‌وقت نگرفتم و برايم اهميت هم نداشت. امروز خوشحالم كه رافعي مرا به سينما دعوت كرده و بعد از سال‌ها در جيبم كمي پول آمده است.

وي دليل حضورش در اين پروژه را فيلمنامه زيباي آن دانست و گفت: بعد از خواندن فيلمنامه اسير اين كار شدم و اميدوارم نتيجه هم خوب بشود. 

به گزارش تصویری از آغاز پروژه ملاقات توجه فرمائید.


عباس رافعي تهيه‌كننده و يكي از كارگردان‌هاي اپيزودهاي اين فيلم در توضيحاتي اظهار داشت: «ملاقات» در سه اپيزود توسط سه كارگردان از سه نسل ساخته مي‌شود. شاپور قريب از نسل اول، من از نسل مياني و هادي مقدم‌دوست از نسل جديد كه كار اولش را تجربه مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد:هادي مقدم‌دوست طرح فيلمنامه كوتاهي را به نام «چسب زخم» نوشته بود كه آن را براي ساخت يك فيلم كوتاه به من داد و با توجه به شرايط فيلم كوتاه در كشورمان ديدم اگر ساخته شود، جايي جز آرشيو ندارد و تصميم گرفتم با دو طرح ديگر در قالب يك فيلم واحد ساخته شود.

رافعي اظهار داشت: زماني‌كه جرقه اين فيلم زده شد، احساس كردم نگاهي كه يك جوان به مرگ دارد با نگاه يك ميانسال و پيشكسوت متفاوت است و من اپيزود وسط را مي‌سازم كه به نوعي نخ بين‌ كار شاپور قريب و هادي مقدم‌دوست هست.

وي افزود: اپيزود هادي مقدم‌دوست به نام «چسب زخم» به معناي اين است كه بايد به جوانان اعتماد كرد و

«ملاقات» كه توسط خود من ساخته مي‌شود يك جور وفاق ملي بين نسل‌هاي مختلف است و آقاي قريب هم كه اپيزود «ايستگاه آخر» را مي‌سازند، نماينده نسلي هستند كه فيلم‌هاي متفاوتي را ساختند و ژانرهاي متفاوتي را تجربه كردند.

رافعي درباره حضور شاپور قريب در اين پروژه گفت: در سال‌هاي گذشته ديده‌ايم كه از پيشكسوتان با يك لوح و هديه قدرداني مي‌كنند اما به نظر من بهترين راه تجليل از پيشكسوتان اين است كه شرايط كاركردن را برايشان فراهم كنيم. با بررسي فيلم‌هاي اين كارگردان مي‌بينيم كه مخاطب برايش ارزش ويژه‌اي داشته است و سعي نمي‌كرده تا فيلم‌هاي خاص را تنها براي خودش يا منتقدان بسازد.

وي افزود: اگر بخواهيم كمي در مورد پيشكسوت و نسل گذشته سينما فكر كنيم، نام‌هاي مختلفي به ذهن مي‌آيد. اما تعجب مي‌كنم چرا كسي سراغ آدم‌هاي مهجور اين عرصه نرفته است و شاپور قريب هم جزو كارگردان‌هاي مهجور سينماي ايران است.

رافعي با اشاره به مراسم افتتاحيه فيلم «ملاقات» گفت: براي اولين‌بار خواستيم تا مدير دولتي در اين مراسم حضور نداشته باشد، مديران مي‌آيند و مي‌روند. اما اين هنرمند است كه مي‌ماند و امثال شاپور قريب ماندگار هستند.

اين كارگردان خاطرنشان كرد: متأسفانه يك فاصله‌اي به وجود آمده كه ما از تجربه‌هاي ديگران استفاده نمي‌كنيم و نسل گذشته و جوان ما ارتباط‌شان با هم كم شده و مانند جزيره‌هاي جداافتاده از هم هستيم كه مي‌خواهيم دوباره سينما را اختراع كنيم.

با ذبح گوسفند، شاپور قريب رسما فيلمبرداري «ملاقات» را آغاز كرد و در اولين صحنه ستاره اسكندري بازيگري كه در هر سه اپيزود اين فيلم حضور دارد، مقابل دوربين رفت.

در اين مراسم هنرمنداني چون افسانه بايگان كه سابقه همكاري با قريب را در فيلم «بگذار زندگي كنم» دارد، جمشيد جهانزاد، محمدحسين فرح‌بخش، محمد متوسلاني، نازنين مفخم، رابعه اسكويي، بيوك ميرزايي، رضا بنفشه‌خواه، منوچهر صادق‌پور و عبدالله عليخاني حضور داشتند.

اكثر صحنه‌هاي اين فيلم سه اپيزودي كه درباره مرگ و زندگي است در بهشت‌زهرا (س) فيلمبرداري مي‌شود.

شاپور قريب متولد 15 آذر 1311 در تهران است و در كارنامه فيلمسازيش ساخت آثاري چون «كاكو»،«غريبه»، «خروس»، «بت شكن»، «سه ماه تعطيلي»، «بگذار زندگي كنم»،«سايه‌هاي غم»،«بازگشت قهرمان»، «اشك ‌و لبخند»، «كفش‌هاي جيرجيرك دار من» و فيلم موفق «هفت‌تيرهاي چوبي» به چشم مي‌خورد.

برچسب ها: ملاقات قریب
bato-adv
bato-adv
bato-adv