bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۲۲۰۰۵

روایت پلیس از دلیل ۸۵ درصد تصادفات

روایت پلیس از دلیل ۸۵ درصد تصادفات

سردار هادیانفر درخصوص علل تصادف گفت: عامل بیش از ۸۵ درصد تصادفات، انسانی و بیشتر آن مربوط به عجله و شتاب، درآمدزایی رانندگان و کسب درآمد بیشتر است.

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۲۷ آذر ۱۴۰۰

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: ۸۰ درصد ناوگان عمومی فرسوده است، ۲۰ تا ۲۵ سال سن دارد و و در ۲۵ سال گذشته درخصوص نوسازی ناوگان اقدام جدی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سردار سرتیپ هادیانفر افزود: ۳۶ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد که ۷ میلیون مربوط به ناوگان بار و مسافر است.

وی گفت: میزان تردد‌ها در سال ۱۴۰۰ هفت درصد افزایش داشته یعنی حدود ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تردد در کشور اتفاق می‌افتد که ۶۱۶ میلیون تردد آن مربوط به ناوگان بار و مسافر بوده که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه دوره قبل از ان افزایش داشته است.

سردار هادیانفر افزود: بنابر آمار پزشکی قانونی ۱۰ هزار فوتی در سال جاری بوده که نتیجه ۳۶ هزار تصادف است. وی گفت: از این میزان تصادف ۲ هزار و ۱۰۵ فوتی مربوط به ناوگان بار و مسافر است و ۹۸ نفر از این فوتی‌ها مربوط به ناوگان اتوبوس می‌باشد.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: بیشتر تصادفات در حوزه بار است که در این بخش کامیون‌ها معمولا با خودرو‌های سواری و عابران تصادف می‌کنند.

سردار هادیانفر درخصوص علل تصادف گفت: عامل بیش از ۸۵ درصد تصادفات، انسانی و بیشتر آن مربوط به عجله و شتاب، درآمدزایی رانندگان و کسب درآمد بیشتر است.

وی افزود: در ۲۰ درصد تصادفات ما شاهد واژگونی ناوگان عمومی هستیم، زیرا بیشتر از ظرفیت موجود این رانندگان مشغول فعالیت هستند.

سردار هادیانفر گفت: برای کنترل ۳۸۰ هزار خودرو ناوگان بار سیستم و دستورالعملی نداریم و نمی‌توان آن‌ها را در جلوی پاسگاه‌ها کنترل کرد.

وی افزود: بیشتر عامل تصادف‌ها در بخش اتوبوس ها، خستگی و خواب آلودگی است و در برخی موارد شاهدیم رانندگان اتوبوس‌ها از راننده کمکی استفاده نمی‌کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در کنار اینگونه مشکلات بحث قطعات نامرغوب و گرانی قطعات و وجود نقاط حادثه خیز و خرابی راه هم بر آمار تصادف می‌افزاید. سردار هادیانفر افزود: لاستیک‌های نامرغوب نیز منجر به افزایش تصادفات شده است.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: دولت و به ویژه وزارت راه باید درخصوص نوسازی ناوگان و همچنین کارکرد رانندگان رسیدگی ویژه و تلاش مضاعف کند.

سردار هادیانفر در مصاحبه با خبرنگار ما افزود: ۳ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز داریم که هنوز فکری برای رفع اشکال آن نشده است و می‌توان با هزینه کمی این مشکلات را حل کرد. وی گفت: وزارت راه باید کمک هزینه‌هایی را نیز برای خرید قطعات مرغوب به رانندگان اختصاص دهد.

سردار هادیانفر افزود: ۶۴ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری جاده‌ها و شهر‌ها اتفاق می‌افتد و بایستی رانندگان بیشتر دقت کنند.
وی گفت: اخیرا راننده‌ای در فضای مجازی تصویری منتشر کرده بود که هر پنجاه شصت ثانیه فقط یکبار به جاده نگاه می‌کرد و بیشتر حواسش در فضای مجازی بود.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: این موضوع را پیگیر شدیم و راننده خاطی را با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی کردیم.
سردار هادیانفر گفت: بحث ماده ۱۰۸ تکلیف دولت را مشخص کرده است و بایستی در بحث ایمنی وارد کار شود و تکالیف خود را در این زمینه انجام دهد.

وی افزود: سیستم سامانه کنترل سپهتن که در اتوبوس‌ها فعال است به صورت آفلاین است و هر موقع که مشکلی پیش بیاید پلیس می‌تواند آن را کنترل کند و این کار به صورت دستی و غیرهوشمند است.

اما امیدواریم با سامانه جدیدی که در صاایران با تلاش وزارت دفاع و وزارت راه در حال راه اندازی است، ناوگان عمومی را هوشمندانه کنترل کنیم.

bato-adv
bato-adv
bato-adv