bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۵۶۸۸۴

واکنش خطیب جمعه شیراز به تجمع دهه نودی‌های در بلوار چمران

واکنش خطیب جمعه شیراز به تجمع دهه نودی‌های در بلوار چمران

دژکام با بیان اینکه برای این مسئله باید ابتدا بدانیم که مشکل چیست، گفت:، چون اگر مشکل شناخته نشود نمی‌توان درمان مناسبی برایش در نظر گرفت؛ باید جهات مختلف این امر تفکیک شود تا بتوان به درستی آن را حل کرد.

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۰۳ تير ۱۴۰۱

ایسنا نوشت: لطف‌الله دژکام با اشاره به وقوع رفتاری هنجارشکنانه طی روز‌های گذشته در این کلانشهر، لزوم شناخت دقیق منشاء مشکلات را متذکر شد و گفت: یک وجه این ماجرا فرهنگی است ... اگر در این ماجرا با یک مسئله سیاسی امنیتی روبه‌رو باشیم؛ نوع رفتار ما متفاوت از زمانی است که مسئله اخلاقی باشد.

لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه ۳ تیر شیراز، در ادامه مباحث هفته‌های گذشته، به اهمیت موضوع معنویت و پرداختن به آن در ابعاد مختلف اشاره و اضافه کرد: اگر جامعه‌ای بخواهد معنوی محسوب شود باید مراقبت از خود و اجتماع را انجام دهد که هر کدام از این مراقبت‌ها نکاتی دارد.

دژکام با بیان اینکه در مراقبت اجتماعی هر گروهی نقشی دارد که باید آن را به درستی ایفا کند، اهمیت نقش آفرینی گروه‌های مختلف به ویژه بانون در موضوع ترویج حجاب و عفاف را متذکر شد.

نماینده، ولی فقیه در فارس، با اشاره به آیه ۶ سوره مبارکه تحریم، گفت: قرآن فرموده خود را از آتش جهنم حفظ کنید یعنی اگر رفتار خلاف اخلاق و عفتی در جامعه رخ می‌دهد، این نزدیک شدن به جهنم است که باید برای مراقبت اجتماعی کمک کرد تا این رفتار برطرف شود و یک دغدغه شخصی نیست بلکه شفقت و دلسوزی است.

امام جمعه شیراز با تاکید براین نکته که برای جلوگیری از تبدیل خطا به رفتار دائمی باید تلاش و کمک کرد، زیرا در این صورت، فرد جهنمی می‌شود، اضافه کرد: نگرانی دلسوزانه را باید واضح و برجسته به نسل جوان و نوجوان منتقل کرد، امر به معروف و نهی از منکر شفقت است نه جبارانه؛ امر به معروف از روی دلسوزی و نگرانی است و باید این دلسوزی به طرف مقابل بیان شود.

این استاد حوزه، با بیان اینکه مدیران اجتماعی که می‌خواهند بر پایه اصول اسلامی مدیریت کنند باید این موارد را مدنظر داشته باشند، افزود: متاسفانه صحنه‌ای گزارش شده مبنی بر اینکه عده‌ای از نوجوانان چهارچوب عفاف و حجاب را رعایت نکردند، این واقعیتی است که در گوشه‌ای از شهر رخ داده، اما دقت برای شناخت درست این واقعیت مستلزم چند نکته است.

دژکام با بیان اینکه برای این مسئله باید ابتدا بدانیم که مشکل چیست، گفت:، چون اگر مشکل شناخته نشود نمی‌توان درمان مناسبی برایش در نظر گرفت؛ باید جهات مختلف این امر تفکیک شود تا بتوان به درستی آن را حل کرد.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه امروز با یک جنگ ترکیبی درگیر هستیم، افزود: باید جهات مختلف را مورد توجه قرار دهیم، چون در غیر اینصورت ممکن است با مسئله سنگینی روبه‌رو شویم؛ یک وجه این ماجرا فرهنگی است بر این اساس که عده‌ای از نوجوانان ما رفتار صحیح اجتماعی را نمی‌دانند که کار اخلاقی و تربیتی می‌طلبد و باید تدبیری اندیشه شود.

وی با بیان جهت دیگر این ماجرا افزود: ممکن است مسئله سیاسی در بین باشد البته بر اینکه دشمن بر جنگ نرم کار می‌کنند تردیدی نیست، اما اگر در این ماجرا با یک مسئله سیاسی امنیتی روبه‌رو باشیم؛ نوع رفتار ما متفاوت از زمانی است که مسئله اخلاقی باشد.

امام جمعه شیراز گفت: برخی از کسانی که مسئولیت اداری داشتند باید جواب بدهند و فراخوانده شدند، اما اینکه با نوجوانان چنین و چنان رفتار شده؛ درست نیست. یک قسمت کار وظیفه همگانی و همه مردم است که تکلیف شهروندی محسوب می‌شود و مردم مخالفت خود را در مقابل هر خلاف شرعی در هر سطحی باشد اعلام می‌کنند.

دژکام با بیان اینکه دیگر دستگاه‌ها نیز وظیفه خود را دارند، عنوان کرد: نهاد‌های تربیتی ما باید نقش قوی‌تری ایفا کنند؛ البته این نیست که نمونه این خلاف‌ها به صفر می‌رسد، اما یک نفر هم که هدایت شود، خوب است. نهاد‌های تربیتی باید آستین بالا بزنند و برای نوجوانان و جوانان برنامه‌های ارشادی و تربیتی داشته باشند.

او با بیان اینکه همه به ویژه خانواده‌ها نیز کمک کنند در انجام امور تربیتی، اضافه کرد: در این مسئله یک رویکرد ضد انقلاب نیز وجود دارد که از هر مسئله‌ای بر علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند، سیاسیون در این مسئله تقوا را رعایت کنند و این را ابزاری برای ضربه زدن به یک گروه و جریان قرار ندهند، چون تاثیر کار تربیتی کم می‌شود.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه برای حل مسئله باید همه پای کار باشند، خاطرنشان کرد که با کسانی که می‌خواهند یک مسئله اخلاقی و رفتاری را وسیله معاندت با نظام کنند، برخورد می‌شود.

دژکام با اشاره به اهمیت رعایت تقوا در حوزه رسانه، به دستگاه قضایی توصیه کرد که نیز روی این مسائل نظارت جدی داشته باشند و ادامه داد: در موضوع عفاف و حجاب دستگاه قضا مسئولیت سنگین‌تری دارند، قاضی باید کار خود را انجام دهد و پس از داوری اگر خلاف را تشخیص داد باید حکم دهد و ما نیز باید حمایت کنیم.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
مردم فقط در مورد مشکلات شرعی باید حساسیت بخرج بدن بیان تو خیابونها....اختلاس و دزدی رو فاکتور بگیری....خودتو هم فاکتور میگیرن بزودی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
این آینده هستش نمیشه جلوش رو گرفت
یه زمانی موبایل نبود الان هستش
فردا چی بیاد خدا میدونه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
حجاب برای شما اجباری است نه برای همه مردم، بسیاری اعتقادات متفاوت از شما دارند.
barfak
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
صحبت های بدی نکرده، تا حدود پذیرفته که فعلا این رویکرد نسل جدید هست. اما یک نکته مهم اینه که از بعد از انقلاب تا کنون اونقدر حذف معیارها و بزرگان فرهنگی ایرانی انجام شده که نسل جدید که نیاز به دست آویزی برای هویت خودش داره، دست به دامن غرب شده، چرا این همه مفاخر ایرانی باید حذف بشن، چرا این همه آئین های ایرانی شیرین و زیبا باید حذف بشن و روحانیت به وضوح باشون مخالفت کنه که کار به اینجا برسه؟
من نه منم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
خب گفتم قربه الی الله چند تا فحش بشنوم.
حجاب امر موکد دین هست.در کل قرآن یک آیه در مورد نحوه ادای نماز مثلا ظهر پیدا نمی کنید. اما در مورد کیفیت و جزییات حجاب بخاطر بعد اجتماعی اون آیه داریم.اینو برای دوستانی میگم گه ادعای دینداریشون میشه ولی با حجاب حال نمی کنن(البته از نظر فردی هر کسی حق داره چهارچوب عقیدتی خودش رو داشته باشه).در چهار دیواری اختیاری خودتون هر جور دوست داشته باشید زندگی کنید ولی پاتونو از فردیت خودت گذاشتین بیرون دیگه میشه عرصه قانون. تشخیص قانون یا قانونگذار هم به درست یا غلط این بوده که حجاب باید باشه.
اگه شما با استدلالهایی نظیر حجاب اجباری یا آزادی پوشش این قانون غلط یا درست رو رعایت نمیکنی منم با استدلالهای مشابه دیگری بندهای دیگری از قانون رو اجرا نمی کنم و این میشه اوضاع گل و بلبل کنونی.
ایرادی که میشه به جماعت ایرانی گرفت عدم تبعیت از قانون در شئون اجتماعی است و فقط شامل حجاب هم نیست.
اگر چه من به این جماعت دهنه نودی یا هشتادی به اینکه با شعائر دینی یا مصادیق حجب و حیا حال نکنن حق میدم.
انتشار یافته: ۲۹
سمیرا حکیمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
همین تیتر شما نشان از عمق کینه و دشمنی تان با این سرود امام زمانیست ... خدا لعنت تون کنه , به عذاب دنیا و آخرت و گرفتار بشید , مورد لعن و نفرین خود حضرت باشید که اینقدر با این سرود دشمنید ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
حالا دیگه سرود هم معیار دین شده برای ما؟؟اصلا شاید یکی هم به دین و هم به نظام معتقد باشه ولی از شعر و آهنگ این سرود خوشش نیاد ..حالا باید مورد لعن قرار بگیره؟
ناشناس
Singapore
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
الان بحث سرود است؟ چرا قيمه را روی ماست می ریزی یا بر عکس؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
حماقت مایه نمی خواهد
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
فقط ساکت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
همه چیز در نگاه شما سیاسی و امنیتی است !!
ناشناس
Austria
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
یک وجه این ماجرا فرهنگی است بر این اساس که عده‌ای از نوجوانان ما رفتار صحیح اجتماعی را نمی‌دانند که کار اخلاقی و تربیتی می‌طلبد و باید تدبیری اندیشه شود.!!!
از کی تا حالا حجاب اجباری رفتار صحیح اجتماعی شده؟ از این رفتارهای صحیح اجتماعی برای مسلمانان لبنانی و سوری و فلسطینی هم قائل هستید؟
ناشناس
Austria
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
خودتان با اجباری کردن حجاب، کار را به اینجا رساندید. طبیعی است که عده زیادی از مردم سبک زندگی تحمیلی شما را قبول ندارند و نخواهند داشت.
نسیم
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
بهترین جواب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
بابا مردم به چه زبانی بگن که از شماها ناراحتند ؟!!!!!!!!
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
زور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
ناراحت نه بیزارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
ناراحت نه، متنفر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
ما ازشون ناراحت نیستیم از این دروغگویان و دغل بازان متنفر هستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
ایران ملک پدری شما فعلا............ هر کاری دلتون میخواد بکنید....... یه روزی هم نوبت ما مردم فلاکت زده خواهد رسید.......
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
عزیزم دهه هشتادی هستند نه دهه نودی
ناشناس
Singapore
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت

به نظر من.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
مشکل که معلومه جناب! مشکل اجبار است. با اجبار تمام ارزش های دینی رو از بین بردین حتی انگلیس هم نمیتونست اینطوری دین رو توی دلهای مردم نابود کنه. مهم ترین دستاورد چند دهه اخیر شما همین است نابودی دین!
بیخبر
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
فرارو.
عنوان دهه ی نودی رو برا این خبر بحساب نادانی شما و حماقت نگارنده متن گذاشته شد .فعلا اینو داشته باش تا بعد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
نمیدونم چرا قدیم آخوندها و روحانیون همیشه پا به پای مردم در اعتراضات و منشا اعتراضات بودند. قند گرون میشد، شکر گرون میشد، تنباکو گروه میشد فوری ملت رو به اعتراض فرا میخوندن. الان که معلوم نیست سرشون کجا گرمه و چه سودی از فلاکت مردم میبرند حاضر نیستند به این همه گرانی و فساد در مسئولین اشاره ای کنند.حجاب اجباری هم شده مساله امنیتی و کل مشکلات مملکت رو بند اون کردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
چیه پشت چندتا بچه داستان راه انداختین که باز فکر مردم رو از چی منحرف کنید.
اها تیتر خبرها رو که دیدم فهمیدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
ای کاش این حساسیت آقای دژکام به معضل بیکاری و گرانی هم اینگونه بالا بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
مشکل خود شماها هستید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
مشکل این است که عده ای با لباس دین ، دزدی کرده اند و در زندگی و حقوق مردم بدون اجازه مردم وارد شده اند . و مردم را از دین متنفر کرده اند .
درمان هم رها کردن بیت المال و مفت خوری است
bato-adv
bato-adv
bato-adv