وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: در حال حاضر ساخت خوابگاهها در بسیاری از دانشگاهها شروع شده است و البته سهم دانشگاههای بزرگ نسبت به دانشگاههای کوچک در ساخت خوابگاه به دلیل اینکه از اعتبار و درآمد اختصاصی بالاتری برخوردارند، بیشتر خواهد بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاهها از محل یک دهم درآمد اختصاصی و همچنین یک دهم اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای خود، موظف به ساخت خوابگاههای متاهلی برای دانشجویان هستند.
محمدعلی زلفی گل در گفتگو با ایرنا، در پاسخ به این سوال که وزارت علوم چه برنامههایی برای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارد، اظهار کرد: بر اساس برخی مواد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که مطابق با ماده ششم توسعه است، دانشگاهها باید ۱۰ درصد از اعتبارات اختصاصی و همچنین ۱۰ درصد از اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای سالانه خود را صرف ساخت خوابگاههای متاهلی، تکمیل، تعمیر و تجهیز برای دانشجویان کنند.
قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر اساس اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی، در یک کمیسیون مشترک بررسی شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت ۷ سال، در دهم آبان ۱۴۰۰ به تأیید شورای نگهبان رسید و توسط رییس جمهور ابلاغ شد.
در این قانون تمام وزارتخانهها و دستگاههای زیرمجموعه دولت موظف شدهاند تا دستورالعملها، برنامهها و منشورهای مرتبط با خانواده، فرزندآوری و جمعیت را در چهارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و در زمان مقرر ارائه کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در حال حاضر ساخت خوابگاهها در بسیاری از دانشگاهها شروع شده است و البته سهم دانشگاههای بزرگ نسبت به دانشگاههای کوچک در ساخت خوابگاه به دلیل اینکه از اعتبار و درآمد اختصاصی بالاتری برخوردارند، بیشتر خواهد بود.
وی در ادامه با بیان اینکه، بر اساس ماده ۲۶ و ۲۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تسهیلات آموزشی برای دانشجویان دارای فرزند در نظر گرفته شده و به دانشگاهها ابلاغ شده است، ارائه مرخصی یک نیمسال تحصیلی بدون احتساب در سنوات برای مادر باردار دانشجو، مرخصی یا میهمان شدن مادران دانشجو دارای فرزند زیر ۲ سال حداکثر تا ۴ نیمسال بدون احتساب در سنوات، آموزش غیرحضوری و مجازی مادران دانشجو دارای فرزند زیر سه سال را به عنوان تنها بخشی از این تسهیلات نام برد.
زلفی گل در بخش دیگری در پاسخ به سوالی درخصوص شیوه نامه تالیف کتب درسی دانشگاهها نیز اظهار کرد: نخستین کار بنده در وزارت علوم در بدو ورود واگذاری پروژه شیوه نامه تألیف کتاب درسی در دانشگاهها به مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی و آموزش عالی بود و از آنها خواستم در قالب یک طرح پژوهشی- مطالعاتی ملی و فراملی ویژگیهای برای کتب تألیفی بومی تعریف کنند که متشکل از بسته فرهنگی و همچنین بسته هویت ساز باشد.
زلفی گل ادامه داد: به طوریکه در این کتابها دانشمندانی که در آن موضوع خاص از ایران در ابعاد ملی و فراملی صاحب نظر هستند و همینطور بزرگان بین المللی در آن کتاب گنجانده شوند، همچنین در این کتاب، مهارت و کارهای پژوهشی و تیمی نیز لحاظ شود.
وی گفت: برای تهیه این شیوه نامه کار شده است و از این پس کتابهای تالیف شده توسط متخصصان برای برنامه درسی دانشگاهها باید از یک ویژگیهایی برای انتخاب به عنوان سرفصل دروس برخوردار باشد.
اما وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که اخیرا از پرداخت حقوق به استادان حق التدریس تا پایان شهریور خبر داده بود و معتقد است سازمان برنامه و بودجه باید اعتبارات را تامین کند و وزارت علوم در این زمینه کارهای نیست، در خصوص وضعیت پرداخت حقوق اساتید حق التدریسی توضیح داد: البته وزارت علوم به شکل وزارت آموزش و پرورش حق التدریسی ندارد، اما در همین حد نیز اساتید مدعو در اولویت پرداختی دانشگاهها قرار دارند.
دوم تیرماه جاری بود که علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پس از اعتراض برخی از اساتید حق التدریسی در دانشگاهها با بیان اینکه، در هر دانشگاهی بودجهای پیش بینی شده است که باید از آن طریق حقوق استادان حق التدریس پرداخت شود، تاکید کرد: دانشگاهها باید از بودجه سالانه خود حقوق استادان حق التدریس را پرداخت کنند.
وی در خصوص طرح استادمحوری به جای دانشگاه محوری که از سوی وزارت علوم دنبال میشود نیز با تاکید بر اینکه، این طرح در دست مطالعه و نیازمند ایجاد زیرساختهای لازم است، گفت: بر اساس این طرح دانشجویان میتوانند به جای انتخاب دانشگاه و بعد استاد راهنما مستقیما استاد راهنمای خود را در هر دانشگاهی انتخاب کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین درخصوص طرح ایجاد فرصت مطالعاتی فناورانه برای اساتید دانشگاهی نیز اظهار کرد: این طرح با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دست مطالعه است.
برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور (connect) قرار است با هدف انتقال دانش، تجربه و ایدههای فناورانه و با همکاری دانشگاهها، پژوهشگاهها، پارکهای علم و فناوری، شرکتهای فناور و مراکز رشد و نوآوری منتخب کشور انجام شود.
وی درخصوص طرح پذیرش دانشجو از طریق دانشگاهها نیز گفت: ما این طرح را برای استعدادهای درخشان داریم که هر دانشگاهی ۴۰ درصد پذیرش خود را میتواند از استعدادهای درخشان داشته باشد که از این ۴۰ درصد نیز ۴۰ درصد را میتواند از داخل دانشگاه خود جذب و ۶۰ درصد مابقی را از نیز از بیرون بگیرد.
هجدهم خردادماه امسال رجبعلی برزویی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده بود که وزارت علوم ۶ ماه فرصت دارد امکان این را که دانشگاهها بتوانند خودشان در مقطع کارشناسی پذیرش دانشجو داشته باشند، بررسی کند. یعنی پذیرش از طریق سازمان سنجش صورت نگیرد و این سازمان صرفا امر سنجش را انجام داده و کارنامهای را از عملکرد هر داوطلب ارائه دهد و بر اساس آن دانشگاهها بتوانند خودشان دانشجو را پذیرش کنند. این بحث صرفاً به عنوان یک طرح اعلام شد و وزیر علوم موظف است روی آن کار کارشناسی انجام دهد تا بر اساس آن برخی از دانشگاهها بتوانند خودشان اقدام به پذیرش دانشجو کنند.