bato-adv
bato-adv
دوربین ها، میکروفون‌ها و الگوریتم ها: چگونه سرگرمی در حین پرواز شخصی می‌شود؟

کابین هواپیما «گوشی هوشمند پرنده» می‌شود!

کابین هواپیما «گوشی هوشمند پرنده» می‌شود!

در نمایشگاه اخیر هواپیما‌های داخلی در هامبورگ پاناسونیک اویونیکس از Astrova یک صفحه نمایش سرگرمی حین پرواز (IFE) نسل بعدی سرگرمی‌های هوایی با قابلیت میکروفون برای دستورات صوتی و یک دوربین داخلی اختیاری با پوشش حریم خصوصی کشویی رونمایی کرد.

تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۶ تير ۱۴۰۱

فرارو- سرگرمی‌های خانگی امروزه با تلویزیون‌های صفحه تخت با کیفیت بالا، بلندگو‌های کنترل شده با صدا و گوشی‌های هوشمند تلفن‌های همراه تعریف می‌شود که ما را بهتر از خویش می‌شناسند.

به گزارش فرارو به نقل از سی ان ان، مفاهیم تازه سرگرمی در یک پرواز با هدف ایجاد انقلابی در تجربه کنونی سفر هوایی ایجاد یک کابین شخصی‌سازی شده با فناوری پیشرفته در آینده است. اگر نام‌های بزرگی مانند شرکت فناوری «پاناسونیک اویونیکس» و شرکت هوا فضای «ایرباس» راه خود را داشته باشند به زودی می‌توانید از ویژگی‌های شخصی‌سازی شده مانند انتخاب فیلم سفارشی، بازی‌های تعاملی روی صندلی و چت ویدیویی با خدمه پرواز در ارتفاع ۳۰۰۰۰ پایی لذت ببرید.

در نمایشگاه اخیر هواپیما‌های داخلی Aircraft Interiors Expo (AIX) در هامبورگ در آلمان پاناسونیک اویونیکس از Astrova یک صفحه نمایش سرگرمی حین پرواز (IFE) نسل بعدی سرگرمی‌های هوایی با قابلیت میکروفون برای دستورات صوتی و یک دوربین داخلی اختیاری با پوشش حریم خصوصی کشویی رونمایی کرد.

تکنولوژی

کارگذاری کلید خاموش و روشن دستی تلاش پاناسونیک برای کاهش نگرانی‌ها در مورد دوربین‌های هواپیما‌ها است که در سال ۲۰۱۹ میلادی زمانی که مسافران لنز‌هایی را در صفحه نمایش‌های سرگرمی حین پرواز موجود پشتی صندلی طراحی شده توسط پاناسونیک کشف کردند به اوج خود رسید.

پاناسونیک از این دوربین‌ها دفاع کرد و توضیح داد که دوربین‌ها بدان خاطر قرار داده شده‌اند تا در صورت لزوم برای برگزاری کنفرانس ویدئویی مسافران بر روی هر صندلی به طور جداگانه قابل دسترسی باشند.

با این وجود، در آن زمان منتقدان گفتند که مسافران از وجود دوربین‌ها مطلع نشده بودند و امکان هک شدن دوربین‌ها توسط هکر‌ها نیز وجود داشته است. خطوط هوایی از جمله کانتاس، امارات و سنگاپور ایرلاینز بیانیه‌هایی منتشر کردند مبنی بر اینکه این دوربین‌ها خاموش هستند و هیچ برنامه‌ای برای روشن کردن آن ندارند. گزارش منتشر شده توسط شبکه خبری «سی ان ان» باعث شد تا سناتور‌های امریکایی نیز در این باره صحبت کنند.

تکنولوژی

«دیوید بارتلت» از پاناسونیک اویونیکس که در آن زمان مدیر ارشد فناوری آن شرکت بود در آن زمان به «سی ان ان» گفت که این واکنش‌های «بیش از حد» بوده‌اند. بارتلت که از آن زمان شرکت را ترک کرده می‌گوید: «من معتقدم که این موضوع حل خواهد شد، زیرا این موضوع برای مزایای مثبت حاصل از دوربین‌ها قوی‌تر از هرگونه نگرانی در مورد استفاده از آن برای اهداف پلید است».

سه سال پس از آن زمان، در حال حاضر صفحه نمایش «آسترووا» بار دیگر به بحث در مورد دوربین‌های روشن هواپیما دامن می‌زند، اما پاناسونیک امیدوار است کلید روشن و خاموش هر گونه نگرانی را برطرف کند. در واکنش به این نگرانی‌ها پاناسونیک اعلام کرده که دوربین آسترووا دارای یک کلید کشویی روشن و خاموش است.

هم چنین، آسترووا به شکل بدون دوربین نیز عرضه می‌شود و در نهایت شرکت‌های هواپیمایی تصمیم می‌گیرند که آیا می‌خواهند این ویژگی (دوربین) بر روی آن نصب شود یا خیر. پاناسونیک پیشنهاد می‌کند که گزینه دوربین می‌تواند امکان بازی‌های تعاملی را برای مسافران و ارتباط درون صندلی با خدمه کابین فراهم کند. پاناسونیک هدف خود را از عرضه این فناوری شخصی‌سازی سفر برای مسافران اعلام کرده و افزوده است: «بر اساس درک شما و خواسته های‌تان محتوایی که برای‌تان جالب شود عرضه می‌شود و یا بازی‌ها و اپلیکیشن‌هایی که ممکن است برای شما جالب باشند».

تکنولوژی

مسافران می‌توانند به صورت دستی دوربین‌ها را خاموش کنند و هم چنین می‌توانند از این مجموعه داده‌های صفحه نمایش سرگرمی حین پرواز انصراف دهند.

گزارش سال ۲۰۲۲ میلادی توسط شرکت ارتباطات هوانوردی بین المللی SITA که نقش فناوری در سفر‌های هوایی را بررسی می‌کند اشاره پاناسونیک به این موضوع که مسافران به دنبال استفاده از فناوری برای سرگرمی و برای تعامل با یکدیگر هستند را تایید کرده بود.

در آن گزارش آمده است: «هرچه فناوری در طول سفر بیش‌تر باشد مسافران شادتر هستند».

گزارش شرکت ارتباطات هوانوردی بین المللی از مسافرانی از ۲۷ کشور در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی پرسش مطرح کرده بود و نحوه استفاده آنان از فناوری در هر مرحله از سفر خود از جمله رزرواسیون، فرودگاه‌های ترانزیت و پرواز‌های درون هوایی را مورد ارزیابی قرار داده بود.

آسترووا پاناسونیک قرار است در هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ قطر ایرویز به نمایش درآید و این شرکت هواپیمایی نسخه‌های ۲۲ اینچی آن را در کابین‌های بیزینس کلس یا تجاری خود و صفحه نمایش ۱۳ اینچی را در بخش اکونومی کلس یا اقتصادی نصب خواهد کرد.

تکنولوژی

آسترووا که به صفحه نمایش‌های OLED ۴ K درجه سینما مجهز شده دارای فناوری بلوتوث است که به مسافران اجازه می‌دهد دستگاه‌های شخصی را به هم متصل کنند و درگاه‌های شارژ لپ تاپ، تبلت و تلفن همراه را نیز در بر می‌گیرد.

به گزارش «سی ان ان» خطوط هواپیمایی قطر نسخه بدون دوربین آسترووا را انتخاب کرده است. عملکرد میکروفون پاناسونیک هم چنین به مسافران اجازه می‌دهد تا از دستورات صوتی برای جستجوی محتوای صفحه نمایش سرگرمی حین پرواز استفاده کنند. هم چنین، دوربین موجود در آن می‌تواند ویدئو کنفرانس مسافر به خدمه هواپیما را فعال کند اگرچه در حال حاضر هیچ شرکت هواپیمایی‌ای علاقه‌ای به افزودن این گزینه را ندارد.

ساخت یک «گوشی هوشمند پرنده»

گزارش شرکت ارتباطات هوانوردی بین المللی نشان می‌دهد که اکثر مسافران از تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ در هنگام پرواز استفاده می‌کنند. با توجه به تلفن‌ها و سایر فناوری‌های شخصی که همواره در حال پیشرفت هستند برای شرکت‌های هواپیمایی دشوار است که به این روند ادامه دهند و برخی از شرکت‌های هواپیمایی اتکای مسافران به دستگاه‌های شخصی خود را به عنوان عاملی دلسرد کننده برای سرمایه‌گذاری در به روزرسانی صفحه نمایش سرگرمی حین پرواز می‌دانند. برای مثال، آمریکن ایرلاینز اخیرا صفحه‌های پشتی صندلی‌ها را به طور کلی حذف کرده است.

با این وجود، طراحان صفحه نمایش سرگرمی حین پرواز می‌دانند که می‌توانند از دستگاه‌های شخصی در کنار صفحه نمایش داخلی استفاده کنند. نتیجه چنین تلاش‌هایی تبدیل کابین هواپیما به یک گوشی هوشمند پرنده است. نتیجه آن کابینی است که در آن به طور بالقوه همه چیز دارای فناوری پیشرفته است از بخش بالای سر شما برای جای دادن وسایل‌تان که زمان پر شدن روشن می‌شود تا صندلی هواپیما متناسب با ترجیحات شخصی شما.

گزینه‌های شخصی‌سازی صفحه نمایش سرگرمی حین پرواز می‌توانند شامل فهرستی مناسب از گزینه‌های فیلم باشند شبیه به روشی که الگوریتم نتفلیکس فیلم‌ها را بر اساس عادات تماشای اخیر شما توصیه می‌کند. مسافران می‌توانند برنامه‌ای را روی تلفن همراه خود نصب کنند تا کار را انجام دهند یا از صفحه نمایش داخلی استفاده کنند.

خطوط هوایی سپس می‌توانند داده‌های مسافران را ردیابی کنند و بفهمند که چگونه وقت خود را در هواپیما می‌گذرانند. تحقیقات بازار ایرباس نشان می‌دهد که پرواز‌های جوان‌تر می‌توانند از داده‌های‌شان در این راه استفاده کنند، اما نسل‌های قدیمی‌تر ممکن است تردید بیشتری داشته باشند.

ایرباس می‌گوید برای کسب اطمینان از حریم خصوصی مسافران چهره‌ها همواره محو می‌شوند و مسافر می‌تواند در پایان گزینه «خیر» را انتخاب کند که شامل غیر فعال شدن دوربین‌هایی می‌شود که برای برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات نصب شده بودند.

به طور کلی ایده کابین هواپیمای شخصی شده‌تر از سوی مسافران امری پذیرفتنی است و شامل دوربین، میکروفون یا جمع‌آوری داده‌ها می‌شود به شرطی که نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی به طور کامل در نظر گرفته شوند.

bato-adv
bato-adv
bato-adv