سایت بینالمللی اسپیدتست هم در گزارش ماه ژوئن (تیر) خود که ۲۹ تیرماه منتشر شد، اعلام کرد که میانه سرعت دانلود اینترنت ثابت در ایران، ۲۳/ ۱۰ مگابیتبرثانیه و میانه سرعت آپلود آن ۶۱/ ۱مگابیتبرثانیه است و این اعداد اینترنت ثابت ایران را در رتبه ۱۴۵ از میان ۱۸۲ کشور جهان قرار داده؛ یعنی ۴ پله سقوط نسبت به ماه قبل آن و داشتن سرعتی کمتر از مالدیو، تانزانیا و آنگولا. درباره اینترنت همراه هم با سقوط یک پلهای در ماه گذشته میلادی مواجه بودیم و در رتبه ۷۲ بین ۱۳۹ کشور قرار گرفتیم.
کندی سرعت اینترنت که از هفتههای اخیر شروع شده، همچنان روان کاربران را میخراشد. گزارشهای تخصصی رسانهها این کندی را تایید میکند و سایت بینالمللی اسپیدتست نیز از ۴ پله سقوط اینترنت ایران در تیرماه خبر میدهد.
به گزارش خراسان، امروز نه با تصمیم وزارت ارتباطات برای اجباری کردن قفل کودک جستوجوی گوگل برای کاربران داخل کشور کار داریم، نه میخواهیم پروژه کلان وزارتخانه برای توسعه ۲۰ میلیون فیبر نوری را زیر سوال ببریم؛ تنها خواهش ما این است که لطفا یک نفر به مردم بگوید «چرا وضعیت اینترنت کشور طی هفتههای اخیر تا این اندازه افتضاح شده است؟»
در ماههای گذشته، این چندمینبار است که با افزایش گلایههای مردم از سرعت فاجعهبار اینترنت، تلاش میکنیم حرفهای آنها را به گوش مسئولان برسانیم. در چند روز اخیر هم مجدد با موجی از این گلایهها مواجه شدهایم و اگر متولیان وزارت ارتباطات هم کمی از وقت خود را برای مرور این حرفهای مردم بگذارند، احتمالا این نقدها را خواهند پذیرفت یا لااقل مدعی مناسب بودن سرعت اینترنت نمیشوند.
اینها فقط چند نمونه از گلایههای کاربران فضای مجازی در دو روز گذشته است:
چقدر سرعت اینترنت مزخرف شده. فقط من ِ نوعی نیستم که برای کارم نیاز به اینترنت دارم، همه نیاز داریم.
اینترنت را که به سیستم وصل میکنم دیگه جوابگو نیست، خطای آی. پی میده، دی. ان. اس هم تغییر دادم، اما بازم هیچی!
قیمت اینترنت برای طبقه متوسط خیلی زیاد شد. سرعتش هم که دیگه نیاز به تعریف نداره!
برخی هم این اختلالات را بدون مدرک و دلیل مستندی، به سفر اخیر وزیر ارتباطات به روسیه و رایزنی با برخی شرکتهای روسی مرتبط دانستند؛ اگرچه وزیر ارتباطات در گزارش سفر خود تاکید کرد که محوریت این سفر، توسعه صادرات فناوریمحور شرکتهای ایرانی بوده است.
دیجیاتو هم روز جمعه گزارش داد: «دادههای رادار ابر آروان نشان میدهد که اختلال در اینترنت از روز پنجشنبه آغاز شده و از بامداد جمعه افزایش داشته است، کاربران زیادی در شبکههای اجتماعی نیز از افت کیفیت و سرعت دسترسی خود خبر دادهاند».
دیروز هم روزنامه جهان صنعت گزارش تند و تیزی از وضعیت اینترنت منتشر کرد و با تیتر «فیلترنت ملی» به کنایه از اینترنت ملی، نوشت: سالهاست پایین بودن سرعت اینترنت در کشور، روح و روان کاربران را خراش میدهد و این معضل گاهی آنقدر شدت پیدا میکند که نگرانیها را بیشتر میکند.
این روزنامه در گفتوگویی هم به نقل از کیوان نقرهکار، مشاور اسبق پروژه شبکه ملی اطلاعات نوشت: با توجه به صحبتهایی که در فضای مجازی مشاهده میشود، یک اعتراض و سردرگمی دسته جمعی نسبت به عملکرد وزارت ارتباطات مشاهده میشود و بنابراین وزارت ارتباطات باید نسبت به این مشکلات منفعل نباشد.
در کنار این خبرها و گلایهها، سایت بینالمللی اسپیدتست هم در گزارش ماه ژوئن (تیر) خود که ۲۹ تیرماه منتشر شد، اعلام کرد که میانه سرعت دانلود اینترنت ثابت در ایران، ۲۳/ ۱۰ مگابیتبرثانیه و میانه سرعت آپلود آن ۶۱/ ۱مگابیتبرثانیه است و این اعداد اینترنت ثابت ایران را در رتبه ۱۴۵ از میان ۱۸۲ کشور جهان قرار داده؛ یعنی ۴ پله سقوط نسبت به ماه قبل آن و داشتن سرعتی کمتر از مالدیو، تانزانیا و آنگولا. درباره اینترنت همراه هم با سقوط یک پلهای در ماه گذشته میلادی مواجه بودیم و در رتبه ۷۲ بین ۱۳۹ کشور قرار گرفتیم.
دیروز در میان همه گلایههای کاربران، با این که احتمال داده میشد بخشی از اختلالات به دلیل سیلاب روزهای اخیر باشد، شرکت ارتباطات زیرساخت با انتشار اطلاعیهای تصریح کرد که «علیرغم شرایط نامساعد جوی در کشور، شبکه ارتباطات زیرساخت عادی و پایدار است»؛ این یعنی حال شبکه ارتباطاتی در کشور خوب است و سرعتی که هماکنون روی گوشیهای خود دریافت میکنید، همان چیزی است که باید باشد!
اما بررسی گزارش وضعیت اینترنت همراه اول و ایرانسل (مقایسه زمستان ۱۴۰۰ با بهار ۱۴۰۱)، که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آن را منتشر کرده، اگرچه از افزایش سرعت شبکه همزمان با افزایش میزان مصرف کاربران حکایت کرده، اما به یک موضوع بسیار مهم و کلان هم اشاره داشته است: «وابستگی تغییرات سرعت به تغییرات مصرف ترافیک در هر دو اپراتور نشان میدهد وضعیت پایداری در شبکه هر دو اپراتور وجود نداشته و این شرایط نیاز به توسعه و ارتقای شبکه را بیش از پیش به عنوان یک ضرورت نمایان ساخته است».
دیروز بیش از سه ساعت تلاش کردیم تا از طریق خطوط تلفن همراه و ثابت، با یکی از مسئولان وزارت ارتباطات گفتوگویی داشته باشیم و از آنها بپرسیم که بالاخره تکلیف مردم با این کیفیت پایین اینترنت چیست؟ اما از قضا، اختلالات چندساعته شبکه مخابرات در مشهد، که شرکت همراه اول علت آن را قطع فیبر استانی اعلام کرد، سبب شد تا امکان دریافت پاسخ مسئولان مربوطه را نداشته باشیم.
با این حال انتظار عموم کاربران این است که وزارتخانه موضعی روشن و شفاف با مردم داشته باشد و این تصور را در ذهن آنها ایجاد نکند که «اینترنت کشور، همین هست که هست، میخواهید بخواهید، نمیخواهید نخواهید!»