در شیوه نامه رتبه بندی معلمان که به منظور اجرای صحیح قانون مزبور و پس از اصلاحیه ابلاغی ۱۵ مرداد ماه جاری هیئت وزیران، منتشر شده است، امتیازاتی که معلمان کسب می کنند در چهار گروه شایستگیهای عمومی، تخصصی، حرفهای و تجربه تقسیم بندی شده است.
رتبهبندی معلمان به عنوان یکی از مطالبات جامعه فرهنگی، بعد از سالها کش و قوسهای فراوان از امروز با آغاز واریز علیالحساب بخشی از مطالبات معوق معلمان وارد فاز جدید اجرایی شد و سامانه آن جهت بارگذاری مدارک تا نهم شهریورماه فعال است تا بنابر وعدهای که وزیر آموزش و پرورش داده، از ماههای آینده و با صدور احکام جدید، نظام رتبهبندی تمام و کمال اجرایی شود.
به گزارش ایسنا، تصویب آیین نامه رتبهبندی با فراز و فرود و نقدهایی مواجه و ایراداتی به آن در هیئت تطبیق مجلس وارد و اصلاح شد تا بالاخره ۱۵ مرداد آیین نامه اصلاحی رتبه بندی ابلاغ شد. با آغاز به کار سامانه رتبهبندی، امید معلمان برای احقاق حقشان پر رنگتر شد تا آنکه اعلام شد برای جلوگیری از تاخیر پیش آمده و پاسخ به انتظارات فرهنگیان و تا زمان مشخص شدن رتبهها، بخشی از مطالبات تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ پرداخت میشود، وعدهای که دولت امروز آن را اجرایی کرد.
هرچند باید یادآور شد که تاریخ اجرای رتبهبندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است و بدین ترتیب دولت همزمان با یکساله شدن معوقات رتبهبندی، بخشی از آن را پرداخت کرد.
بر اساس ماده یک قانون، هدف رتبهبندی اول: ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت، دوم: ارتقای صلاحیت معلمی و بعد از آن اصلاح نظام پرداخت است اما اجرای آن به دلیل تنگنای مالی در ابتدای دولت سیزدهم امکانپذیر نبود که با در اولویت قرار گرفتن این امر، رتبهبندی به مرحله اجرایی رسید.
شایستگیهای عمومی، شایستگیهای تخصصی، شایستگیهای حرفهای و تجاربی که معلمان کسب میکنند در این فرآیند مد نظر است چرا که برآیند اینها در کیفیت آموزش و پرورش مؤثر هستند. این در حالیست که هیاتهای ممیزی تعیین میکنند که رتبه فرد کدام یک از رتبههای پنجگانه باشد و اگر اعتراضی باشد ثبت آن در سامانه طراحیشده، امکانپذیر است.
بر اساس اظهارات وزیر آموزش و پرورش تقریباً همه فرهنگیان شاغل در مدرسه و اداریهای بخشنامه ۲۳۰ که رسته معلمی دارند مشمول رتبهبندی هستند. همچنین آنها که کد استخدامی نداشتند و در آییننامه قبلی مشمول نبودند هم اصلاح شد و این طرح ۸۱۰ هزار نفر را دربرمیگیرد البته رتبهبندی شامل بازنشستهها نمیشود.
در سامانه رتبهبندی معلمان که از ۲۶ مردادماه به صورت رسمی آغازبه کار کرده، فرهنگیان بر اساس جدول زمانبندی و آخرین رقم کدملی تا نهم شهریورماه میتوانند نسبت به بارگذاری مدارک خواسته شده اقدام کنند که امتیازات لازم برای احراز هرکدام از رتبهها به تفکیک اعلام شده است.
در شیوه نامه رتبه بندی معلمان که به منظور اجرای صحیح قانون مزبور و پس از اصلاحیه ابلاغی ۱۵ مرداد ماه جاری هیئت وزیران، منتشر شده است، امتیازاتی که معلمان کسب می کنند در چهار گروه شایستگیهای عمومی، تخصصی، حرفهای و تجربه تقسیم بندی شده که به این شرح است:
در جدول ذیل حداقل امتیازات ضروری برای احراز رتبهها بر اساس هریک از شایستگیها قید شده است که ۴۶۰ کمترین و۹۰۰ بیشترین امتیاز است:
مشمولان میتوانند با نام کاربری و رمز عبوری که در سامانه پروفایل داشتند وارد سامانه شوند. اگر کلمه عبور را فراموش کرده باشند، دو قابلیت برای بازیابی رمز عبور پیش، بینی شده است. فرمها و موارد دیگر در سامانه طرح ریزی شده و سعی کردیم محیط کاربری سادهای داشته باشد.
به منظور حفظ عدالت در ورود اطلاعات و جلوگیری از افزایش بیش از حد بار سامانه، اینگونه برنامه ریزی شده که هر رقم کدملی از سمت راست (اولین رقم سمت راست کد ملی) ۲.۵ روز کاری برای ثبت نام فرصت داشته باشد. البته پس از اتمام این زمان نیز فرصت دوباره داده خواهد شد لذا جای استرس و نگرانی نیست.
بنابراین فرهنگیان با توجه به زمانبندی بر اساس رقم اول شماره ملی از سمت راست جدول ذیل در سامانه به آدرس؛ https://rtb.medu.ir/ ، ضمن خوداظهاری، در حال بارگذاری مدارک هستند:
فرهنگیان هنگام ورود به سامانه رتبهبندی سه دسته فعالیت عمده را باید انجام دهند:
١- تکمیل فرمهای خود اظهاری در شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای: نتایج این بخش در دسترس ارزیابان حرفهای قرارخواهد گرفت و تکمیل آن اجباری است. پیشنهاد می شود در قسمت «شرح»، شواهد ومصادیق رفتاری خود را در سوالات مطرح شده به صورت مختصر ذکر کنید.
٢- بارگذاری مدارک و مستندات: صرفا در صورت تمایل به دریافت امتیاز از این بخش باید انجام بگیرد و اختیاری است. ضمنا مدارکی بارگذاری شود که اصل آن قابل استناد در زمان ارزیابی باشد.
٣-تائید نهایی: پس از تکمیل تمامی فرمهای اظهارنامه و بارگذاری مدارک و مستندات باید در بخش تائید نهایی خلاصه وضعیت خود را رؤیت کرده و در صورت اطمینان از صحت اطلاعات ثبتشده آن را تائید نهایی کنید. در صورت تائید نهایی، امکان تغییر در اطلاعات وجود ندارد، اما در تمامی مراحل قبل از تائید، قابلیت اصلاح و تغییر امکانپذیر است.
به گزارش ایسنا، لایحه رتبهبندی معلمان پس از ۱۰ سال کشمکش در روز ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ از سوی دولت وقت به مجلس ارسال و کلیات آن هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید، اما به دلیل تغییرات قابل توجه لایحه از سوی نمایندگان مجلس و عدم تامین بار مالی آن، ماهها در مجلس معطل ماند و یک مرتبه نیز از سوی شورای نگهبان رد و دوباره به مجلس بازگشت.
با انجام اصلاحات واراده از سوی مجلس در ابتدای اسفندماه، رتبهبندی از سوی شورای نگهبان مورد موافقت قرار گرفت و در ۱۶ اسفندماه سال ۱۴۰۰ از سوی رئیس مجلس جهت اجرا به دولت و ۲۳ اسفندماه از سوی رئیس جمهور به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد.
دولت مکلف شده بود ظرف مدت یک ماه از ابلاغ قانون، آییننامه اجرایی را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند که به علت آنچه حسین عرب اسدی، معاون سرمایه انسانی سازمان امور اداری و استخدامی آن را دغدغه برای حفظ کیفیت آیین نامه اجرایی خوانده بود، تا ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ به طول انجامید و در نهایت از سوی محمد خبر، معاون اول رئیسجمهور جهت اجرا، ابلاغ شد.
بعد از ۱۸ سال خدمت و سعی و تلاش در کار هیئات علمی دانشگاه ،الان به علت نیاوردن نمرات لازم پژوهشی به خدمتم پایان دادند. در صورتی که واقعا زمینه پژوهش برای من و خیلی از اعضا هیئات علمی مربی فراهم نیست.