بهروز شیخرودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم: بیش از یک سال از آغاز به کار شورای ششم شهر تهران میگذرد؛ اما این روزها شورانشینان به جای گزارش دستاوردها و اقدامات انجامشده در دوره ششم به نقد عملکرد شورای پیشین میپردازند و تلاش میکنند تا با انداختن توپ به زمین رقیبی که یک سال است زمین بازی را ترک کرده، برای ناکامی خود در عمل به وعدههای انتخاباتیشان توجیه دستوپا کنند؛ اما دراینمیان تکرار ادعای تحویلگرفتن «انبارهای خالی مترو» آنهم برای چندمین بار از سوی آقای چمران جالب توجه است.
به گزارش شرق، رئیس شورای شهر تهران برای اولین بار پس از حادثه خروج قطار خط ۵ مترو در دیماه ۱۴۰۰ از خالی تحویلگرفتن انبارهای مترو سخن گفت و در خلال این مدت به تکرار این ادعا پرداخت. آخرین بار هفته گذشته چمران در واکنش به نامه اعضای شورای پنجم برای چندمین بار از «انبارهای خالی مترو» سخن گفت و بر خالی تحویلگرفتن انبارهای مترو از مدیریت شهری دوره پنجم تأکید داشت.
او در جمع خبرنگاران ادعا کرد «تمام گفتههای ما براساس اسناد است»؛ اما با وجود ادعاهای آقای چمران تاکنون سند و گزارشی که این ادعا را تأیید کند، از سوی مدیریت شهری دوره ششم منتشر نشده است.
اعضای شورای ششم شهر تهران بعد از انتخاب شهردار و تعیین سرپرست شهرداری بلافاصله و بیهیچ تأخیری به سراغ راستیآزمایی گزارش عملکرد مدیریت شهری دوره پنجم رفتند و در ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۰ سومین مصوبه خود را با اکثریت آرا به الزام شهرداری برای بررسی و راستیآزمایی گزارشی اختصاص دادند که شهردار پیشین تهران در دوره پنجم با عنوان «سند تحویل و تحول شهر تهران» ارائه داده بود.
این راستیآزمایی و روکردن دست مدیریت شهری در دوره پنجم آنقدر برای اعضای دوره ششم مهم بود که مدیریت شهری جدید را موظف کردند در مدت حداکثر دو ماه از تاریخ تصویب مصوبه نسبت به تهیه سند دقیق و مطابق واقعیت اقدام کند و گزارش را برای راستیآزمایی و شفافسازی از عملکرد دوره پنجم و اطلاعرسانی به شهروندان به شورا ارائه دهد.
براساس این مصوبه شهرداری باید تا مهر ۱۴۰۰ گزارش راستیآزماییاش از سند تحویل و تحول دوره پنجم را ارائه میداد؛ اما براساس اظهارات برخی اعضای شورای شهر این گزارش بالاخره در تیرماه ۱۴۰۰ از سوی شهرداری به شورا ارائه شده است.
گزارشی در ۱۲ صفحه با عنوان «خلاصه گزارش مدیریتی تحویل و تحول شهرداری تهران در شهریور ۱۴۰۰» که به راستیآزمایی گزارش دوره پنجم پرداخته است؛ اما برخلاف مصوبه شورا تاکنون برای اطلاع شهروندان در صحن شورای شهر قرائت نشده است و حتی شورای ششم از انتشار آن خودداری کرده است.
گزارشی که مأخذ اطلاعات آقای چمران برای ارائه آمار اتوبوسهای فعال در سطح شهر است و با استناد به همان گزارش به خبرنگاران گفتند «تمام گفتههای ما براساس اسناد و دادههاست؛ ضمن آنکه در گزارش سال ۱۴۰۰ ابعاد فعالیتهای مدیریت شهری دوره قبل استخراج شد»؛ اما در گزارش ۱۲صفحهای اشارهشده هیچ اطلاعاتی دال بر خالی تحویلگرفتن انبارهای مترو وجود ندارد؛ همچنین در موارد متعددی اعداد عملکردی اشارهشده در سند تحویل و تحول شهر تهران دوره پنجم تأیید شده است.
برای روشنشدن واقعیتها در مسئله «انبارهای خالی مترو» در شرایطی که آقای چمران اسناد مورد ادعای خود را منتشر نمیکنند یا رسانهها خبر از معرفی مدیران خاطی در خالیکردن انبارها به دادگاه نمیدهند، چارهای نداریم جز آنکه به گزارشهای حسابرسی شرکت بهرهبرداری متروی تهران مراجعه کنیم. با بررسی گزارشهای حسابرسی این شرکت که در سامانه کدال منتشر شده، با این واقعیتها مواجه میشویم که:
۱. براساس بند ۵ موجودی مواد و کالا در صفحه ۱۵ گزارش حسابرسی شرکت بهرهبرداری مترو در سال ۱۳۹۵ که از سوی مؤسسه حسابرسی دایارهیافت تدوین شده است، درمییابیم که شورای چهارم متروی تهران را با موجودی قطعات و لوازم یدکی به ارزش ۱۷۹ میلیارد تومان تحویل مدیریت دوره بعدی داده است.
۲. براساس بند ۱۵ موجودی مواد و کالا در صفحه ۲۲ گزارش حسابرسی شرکت بهرهبرداری مترو در سال ۱۳۹۵ که از سوی مؤسسه حسابرسی شاخصاندیشان ارائه شده است، حسابرس رسمی گواهی کرده است که موجودی قطعات و لوازم یدکی انبارهای مترو بالغ بر ۳۰۹ میلیارد تومان بوده است؛ همچنین حسابرس در یادداشت بند ۱-۱۵ از در راه بودن سهمیلیاردو ۴۰۳ میلیون تومان قطعات و لوازم یدکی خبر داده است. علاوهبراین در بند ۱۴ پیشپرداختها حسابرس پیشپرداخت ۱۳میلیاردو ۹۱۶ میلیون تومانی برای خرید قطعات را تأیید کرده است و این یعنی شورای پنجم متروی تهران را نهتنها با انباری دارای موجودی قطعات و لوازم یدکی تحویل مدیریت بعدی داده؛ بلکه در حد توان با سفارش به تأمینکنندگان داخلی برای سال بعد هم قطعات و لوازم یدکی پیشخرید کرده است.
۳. مطابق بند ۱۷ موجودی کالا مواد و کالا در صفحه ۲۳ گزارش حسابرسی شرکت بهرهبرداری مترو در سال ۱۴۰۰ که از سوی مؤسسه حسابرسی شاخص اندیشان تهیه شده است، شاهد آن هستیم که موجودی قطعات و لوازم یدکی انبارهای مترو به ۳۴۱ میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی نسبت به سال ۱۳۹۹ نهتنها شاهد کاهش ارزش موجودی انبار نیستیم؛ بلکه ۳۲ میلیارد تومان به ارزش موجودی قطعات و لوازم یدکی افزوده شده است و رقم قطعات در راه نیز به صفر رسیده است.
۴. حسابرسان شرکت بهرهبرداری مترو در گزارشهای خود در سالهای اشارهشده با توجه به طبیعیبودن روند موجودی قطعات و لوازم یدکی در انبارهای مترو به موضوع خالیشدن انبارهای مترو یا خالیکردن انبارها برخورد نکردهاند و این موضوع را در یادداشتهای توضیحی و اظهار نظر خود مورد تأیید یا اشاره قرار ندادهاند.
بررسی گزارشهای حسابرسی شرکت بهرهبرداری مترو بهعنوان یک گزارش فنی و غیرسیاسی که از سوی حسابداران قسمخورده تهیه شده است و در سامانه کدال در دسترس عموم قرار دارد، بهترین محک برای ارزیابی ادعاهای آقای چمران و دیگران درباره خالی یا پربودن انبارهای مترو است.
هرچند براساس قاعده «لبینه علی المدعی و الیمین علی من انکر» مدعیان خالی تحویلگرفتن انبارهای مترو باید اسناد و مدارک اثبات ادعایشان را منتشر میکردند؛ اما حالا با اشاره به این گزارشهای غیرسیاسی و رسمی که از قضا تأیید مدیران وقت این شرکتها را علاوه بر مهر تأیید حسابرس دارد، میتوان درباره باطلبودن ادعای مدعی قضاوت کرد. شیخ اجل سعدی علیه الرحمه در گلستان برای درسآموختن ما چه نیکو گفت که:
باطل است آنچه مدعی گوید/ خفته را خفته کی کند بیدار
درحالیکه خفتگان خود را با انکار و اصرار برای مقاصد سیاسی از حق و حقیقت دور میکنند؛ اما مردم بیدار و آگاه هستند!
رسانهها اظهارات اعضای شورای ششم درباره خالیبودن انبارهای مترو را بازنشر میدهند؛ اما خبری از چگونگی برخورد با مدیران خاطی مسبب خالیشدن انبارهای مترو نیست. شهردار تهران حکم ریاست هیئتمدیره شرکت بهرهبرداری مترو را به نام آخرین معاون حملونقل و ترافیک دوره پنجم میزند، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو پس از ۹ ماه مدیریت تغییر میکند و گزارشهای حسابرسی هم گواهی میدهند که انبارها خالی نبودهاند و مدعیان هم برای اثبات ادعاهایشان سندی منتشر نمیکنند.
در این مدت که همه به دنبال انبارهای خالی مترو بودند؛ اما کمتر کسی به این مسئله توجه کرد که براساس گزارشهای حسابرسی شرکت بهرهبرداری مترو، رقم هزینه بابت پذیرایی و جشنها از ۸۹۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ به سهمیلیاردو ۲۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است و دراینبین مسافران مترو که به نام آنها کام دیگران شیرین شده است، همچنان ازدحام و تأخیر را تحمل میکنند و هزینه مدیریت ناکارآمد بر زیرساختهای شهری را میدهند.