bato-adv
bato-adv

چهار نکته که باید قبل از خرید شاهین در طرح فروش سایپا بدانید

چهار نکته که باید قبل از خرید شاهین در طرح فروش سایپا بدانید

قیمت شاهین در طرح فروش فوری سایپا با موعد تحویل ۳۰ روزه ۳۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار اعلام شده است. محصولی که در بازار آزاد کمترین حاشیه سود را بین تمام خودرو‌های داخلی دارد

تاریخ انتشار: ۲۲:۲۷ - ۱۰ آبان ۱۴۰۱

فرارو_ طرح فروش فوری سایپا روز چهارشنبه یازدهم آبان وارد مرحله جدیدی می‌شود. در این طرح که قرار است بدون قرعه‌کشی انجام شود، سایپا سراغ عرضه محصولاتی رفته که مثل شاهین متهم به کم‌تقاضا بودن در بازار هستند. وزارت صمت که تا همین یک ماه پیش متولی فروش محصولات داخلی در سامانه یکپارچه خودرو محسوب می‌شد، این موضوع را پذیرفته و سایپا هم برای جذب مشتری بیخیال برخی از محدودیت‌های فروش مثل داشتن پلاک انتظامی فعال شده است.

شاهین؛ کمترین حاشیه سود بین داخلیها

به گزارش فرارو، شاهین بین محصولات داخلی کمترین اختلاف قیمت را بین کارخانه و بازار آزاد دارد. در طرح فروش فوری سایپا، قیمت شاهین ۳۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و در بازار آزاد برخی از فروشند‌ها با رقمی نزدیک به نرخ کارخانه حاضر به رد کردن آن هستند. فروشنده شاهین مدل ۱۴۰۱ در سایت دیوار آن را با قیمت ۳۴۸ میلیون تومان آگهی کرده است و فروشنده دیگری رقم ۳۴۹ میلیون تومان را در کادر مربوط به قیمت آگهی قرار داده است. اگر ارزش شاهین را رقم ۳۶۵ میلیونی که الان سایت‌های اقتصادی به‌عنوان قیمت آن در بازار آزاد اعلام می‌کنند، ملاک قرار بدهیم، آنوقت حاشیه سود شاهین ۲۰ میلیون تومان – یعنی کمتر از شش درصد – محاسبه می‌شود درحالی که بین همین محصولات سایپا تیبا صندوقدار تقریبا حاشیه سود ۸۰ میلیونی دارد. تیبا ۲ یا همان تیبا هاچبک با همین اختلاف قیمت در کارخانه و بازار خرید و فروش می‌شود. ساینا دند‌ه‌ای را در بازار آزاد حدود ۸۵ میلیون تومان بیشتر از نرخ کارخانه معامله می‌کنند و بین محصولات ایرانخودور مدلی مثل ۲۰۶ تیپ ۲ و دنا تیپ یک با اختلاف دو برابری بین کارخانه و بازار آزاد دست به دست می‌شوند. از این لحاظ، شاهین برای آن‌هایی که قصد ثبت‌نام در طرح سایپا و فروش فوری آن را در بازار دارند، کمترین حاشیه سود را بین محصولات داخلی دارد.

مقایسه حاشیه سود شاهین با سایر خودرو‌های سایپا

خودرو

قیمت کارخانه

قیمت بازار آزاد

حاشیه سود

شاهین

۳۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان

۳۶۵ میلیون تومان

کمتر از شش درصد

تیبا صندوقدار

۱۱۹ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان

۱۹۸ میلیون تومان

۶۵ درصد

تیبا ۲

۱۲۶ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان

۲۰۷ میلیون تومان

۶۳ درصد

ساینا دنده‌ای

۱۲۴ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان

۲۱۰ میلیون تومان

۶۸ درصد

کوییک دنده‌ای

۱۶۸ میلیون و ۷۴ هزار تومان

۲۰۹ میلیون تومان

۲۵ درصد

شاهین؛ اولین حذفشده از فرآیند قرعهکشی

شاهین با انگ کم‌تقاضا بودن به‌عنوان اولین خودرو داخلی از گردونه قرعه‌کشی خارج شد. این اتفاق اولین بار اواخر فروردین امسال کلید خورد و الان هم شاهین را در طرح فروش فوری سایپا بدون قرعه‌کشی تحویل می‌دهند. وزارت صمت که امسال مجری طرح فروش در سامانه یکپارچه خودرو بود، رسما به کم‌تقاضا بودن محصولاتی مثل شاهین در بازار آزاد اشاره کرد. البته به جز شاهین درحال حاضر تمام محصولات سایپا از فرآیند قرعه‌کشی خارج شده‌اند و اخیرا صحبت‌هایی درباره خروج برخی محصولات ایرانخودرو از مرحله قرعه‌کشی مطرح شده است. امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت مرداد امسال گفته بود به زودی شاهد حذف تارا اتوماتیک، تارا دنده‌ای، دنا پلاس توربوشارژ دنده‌ای و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک از فرآیند خودرو خواهیم بود.

شاهین؛ حذف محدودیتهای فروش در کارخانه

طرح فروش فوری سایپا در آبان بدون محدودیت‌های قبلی انجام می‌شود. درحالی که قبلا متقاضیان دارای پلاک انتظامی فعال امکان ثبت‌نام در طرح‌های فروش کارخانه‌ای را نداشتند، حالا این محدودیت در طرح فروش فوری سایپا برداشته شده تا شاید از مدل‌هایی مثل شاهین استقبال شود. همچنین در این طرح خبری از محدودیت زمانی هم نیست و امکان ثبت‌نام تا زمان تکمیل ظرفیت وجود دارد. با این حال هنوز به هر کد ملی فقط یک دستگاه خودرو تعلق می‌گیرد و متقاضی باید حداقل ۱۸ سال سن و گواهی‌نامه داشته باشد.

شاهین؛ پیشرانه مشترک با تیبا

شاهین قرار بود به موتور ۱.۶ لیتری برلیانس  H۳۰۰ مجهز شود. موتوری با حداکثر گشتاور ۱۵۴ نیوتون‌متر و قدرتی معادل ۱۱۴ اسب بخار. با این حال ماجرا‌های مربوط به تحریم پروژه را کنسل کرد. در قدم بعدی سایپا بابت پیدا کردن موتور برای شاهین سراغ ایرانخودرو رفت و از آن‌ها موتور EF7 با گشتاور ۱۵۵ نیوتون‌متر و ۱۱۴ اسب بخار را درخواست کرد. پاسخ ایرانخودرو منفی بود. به‌همین دلیل نهایتا شاهین با همان موتور M۱۵ تیبا و حجم هزار و ۵۰۰ سی‌سی روانه بازار شد. البته در ماه‌های اخیر توافق ایرانخودرو و سایپا بالاخره نهایی شد و قرار است شاهین پلاس با موتور TU۵ روانه بازار شود. همان موتور‌ی که روی دنا پلاس و تارا استفاده می‌شود و می‌توانند قدرتی معادل ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر را تولید کنند.

bato-adv
bato-adv
bato-adv