شبکههای اجتماعی، یکی از حوزههای بازاریابی دیجیتال هستند که همواره دستخوش تحولات بوده و پیشبینی میکنیم که در سال ۲۰۲۳ نیز، تغییرات چشمگیری را تجربه کنند. برندها باید با این تحولات همگام شوند تا بتوانند حضوری فعال در این شبکهها داشته و از پلتفرمها به شکلی موثر استفاده کنند.
شرکتها برای موفقیت در اقتصاد۲۰۲۳ بهعنوان «سال غیرقابل پیشبینی» میتوانند از پتانسیل «بازاریابی دیجیتال» بهعنوان پلعبور از سه ریسک جهانی پیش روی کسبوکارها استفاده کنند. در این مسیر، چارهای جز سازگاری با ترندهای این نوع بازاریابی نیست. مهمترین ترند۲۰۲۳ بازاریابی، «تولید محتوا» به جای تبلیغ مستقیم فروش است.
به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از Digital Marketing Institute، سال ۲۰۲۲ رو به پایان است؛ سالی که در آن، بسیاری از کسب وکارها خاک کرونا را از خود تکاندند و زندگی تا حدی به روال عادی بازگشت. در دنیایی که با سرعت در حال تغییر و تحول است، شرکتهایی موفقند که نه تنها قبل از سال نو بلکه در طول سال، ترندهای حوزه کسب وکار را با دقت زیرنظر داشته باشند.
هم بهطور کلی و هم به تفکیک. یکی از حوزههای مهم کسب وکار که طی سالهای اخیر، به واسطه تکنولوژی به کلی دگرگون شده، بازاریابی است. بازاریابی دیجیتال که مهمترین شاخه بازاریابی محسوب میشود، این روزها مهمترین کانال دسترسی به مشتریان و ارتباط با آنهاست.
از سوی دیگر، مشتریان این روزها نسبت به انتخاب کالاها و خدمات، دقت بیشتری به خرج میدهند؛ بنابراین لازم است که شما نیز به عنوان یک شرکت، در انتخاب روشهای بازاریابی دقت کنید و تحولات یا اصطلاحا، «ترندها» را زیرنظر داشته باشید.
این روزها بسیار مهم است که برندها با مشتریان شفاف باشند و درباره پیامی که به آنها انتقال میدهند، خوب فکر کنند. بازاریابان نیز بهتر است پیش از آغاز هر سال، ترندها را شناسایی کنند تا بتوانند از قبل، برنامه ریزی کرده و از هر گونه توسعه و تحولی به بهترین شکل، بهره ببرند.
بدینترتیب، کارشناسان این حوزه در پادکستی به گفتگو پرداخته و مهمترین ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۲۳ را شناسایی کرده اند که از این قرارند:
شبکههای اجتماعی، یکی از حوزههای بازاریابی دیجیتال هستند که همواره دستخوش تحولات بوده و پیشبینی میکنیم که در سال ۲۰۲۳ نیز، تغییرات چشمگیری را تجربه کنند. برندها باید با این تحولات همگام شوند تا بتوانند حضوری فعال در این شبکهها داشته و از پلتفرمها به شکلی موثر استفاده کنند.
تیک تاک به یکی از مهمترین پلتفرمهای بازاریابی دیجیتال تبدیل شده و در سال آینده نیز این روال ادامه خواهد داشت. این اپلیکیشن، فقط برای مشتریان و تولیدکنندگان محتوا نقش سرگرمی ندارد. تیک تاک اخیرا بر کسب وکارها تمرکز کرده و سعی دارد آپشنهای هدف گذاری تبلیغاتی را برای کسب وکارها توسعه دهد. بدینترتیب، این اپلیکیشن یکی از بهترین گزینهها برای بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.
پیش بینی میکنیم که استفاده از ابزارهای تجاری این پلتفرم در سال ۲۰۲۳، آسانتر شود و کسب وکارهای بیشتری به آن گرایش پیدا کنند.
تحولات توییتر نشان داد که شبکههای اجتماعی تا چه حد میتوانند آسیب پذیر باشند. مشتریان در حال رویگردانی از پلتفرمهایی هستند که توسط میلیاردرها اداره میشوند. آنها دوست دارند بر محتوا و دادههای خود کنترل داشته باشند.
طبق نظر یکی از کارشناسان، ما در حال حرکت به سوی یک نیاز جدید هستیم: نیاز به شبکههای اجتماعی تمرکززدایی شده. گرایش مردم به سمت این پلتفرمها بیشتر شده است.
یکی از آنها Mastodon است که برای مشتریان، جذاب شده و تعداد دانلودهایش طی هفتههای اخیر، بسیار بالا رفته است. علتش این است که توسط توده مردم ساخته شده و گردانده میشود.
طی سالهای اخیر، آگاهی از برندها تا حد زیادی به شبکههای اجتماعی گره خورده است. بدینترتیب، بازاریابان باید تولیدکنندگانی پیدا کنند که صدا و طرفدارانی داشته باشند (چه زیاد چه کم).
در دورانی که همه ما با کمبود زمان مواجهیم، تولید محتوایی که مشتریان را جذب کند برای برندها آسان نیست. اینجاست که تولیدکنندگان محتوا به کمک ما میآیند.
لازم نیست که حتما به سراغ اینفلوئنسرهای سطح بالا بروید. کارکنان و مشتریان یا حتی یک کارشناس بازارهای خاص میتوانند تولیدکننده محتوا باشند.
نیل شافر، نویسنده و یکی از کارشناسان شرکت کننده در پادکست، میگوید: «از زمان کرونا به بعد، شاهد تغییر فرهنگ شبکههای اجتماعی بودیم. در دورانی که نامش، «محتوای پیشنهادی» است، حالا تمرکز روی تعداد فالوورها نیست بلکه روی خود محتواست.
این موضوع، برندها را ترغیب میکند که بیش از پیش با اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا کار کنند.» برخی اپلیکیشنها از جمله تیک تاک، به تولیدکنندگان محتوا کمک مالی میکنند. این یک مشوق و انگیزه مالی برای تولیدکنندگان است تا برای تهیه یک محتوای مفید برای برندها، زمان بگذارند.
طبق گزارشها، ۳۰ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله و ۴۰ درصد از افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله، خود را تولیدکننده محتوا میدانند.
برای کسب وکارهایی که مشتریانشان، بنگاههای دیگر هستند، بازاریابی آنقدرها هم جذاب نیست. اما شما به عنوان یک کسب وکار B ۲ B باید در حوزه بازاریابی خلاق باشید و از کانالها و ابزارهای موجود استفاده کنید تا در یادها بمانید.
همه ما از قدرت کمپینهای ویدئویی برای ارتباط و اطلاع رسانی به مشتریان آگاهیم. تحقیقات نشان داده که ۸۶ درصد کسب وکارها از ویدئو به عنوان یک ابزار بازاریابی استفاده میکنند و ۹۲ درصد، آن را بخش مهمی از استراتژی خود قلمداد میکنند.
سه پلتفرم اصلی که برای تبلیغات ویدئویی استفاده میشوند عبارتند از یوتیوب، لینکدین و اینستاگرام. برای کسب وکارهای B ۲ B، ویدئو نقش مهمی در چرخه بازاریابی و فروش دارد. بهویژه در لینکدین که اخیرا ویدئو در آن، محبوبیت پیدا کرده و حالا روشهای جدیدی برای ارتباط و نفوذ بر مشتریان ارائه میکند.
استیون والش، یکی از شرکت کنندگان پادکست، میگوید: «لینکدین جایی است که مردم میتوانند به سرعت، دست به تولید «محتوای تولیدشده توسط کاربر» بزنند. محتوای تولیدی در این پلتفرم، حالا قابلیت هم رسانی بیشتری پیدا کرده است.»
برای برندها و تیمهای فروش، شبکههای اجتماعی یکی از راههای موثر برای ارتباط با مشتریان است. این بهویژه درباره شرکتهای B ۲ B صدق میکند که چرخه فروش وسیعتری دارند و برای ارائه اطلاعات مفید و مرتبط، متکی به کانالهای دیجیتال هستند.
اما تفاوت است میان پست کردن محتوایی که هدفش، فروش است و محتوایی که هدفش، ایجاد ارتباط و مشارکت با مشتری است. «جولی اترتون»، نویسنده و کارشناس دگرگونی اجتماعی معتقد است که مورد دوم، عامل موفقیت کسب وکارها در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.
از نظر او، برخی کسب وکارها، شبکههای اجتماعی را یک کانال برای ابلاغ پیام فروش میبینند. برخی دیگر سعی میکنند تیمهای خود را حمایت و توانمندسازی کنند تا از شبکههای اجتماعی به شکلی موثر و برای ایجاد ارتباط با مشتریان استفاده کنند. میان این دو، تفاوت بزرگی وجود دارد. بعضی از سازمانها میترسند که به کارکنان خود، آزادی عمل و اختیارات دهند.
گرچه سازمانها بر تولید محتوای خودشان یا همان محتوای اورجینال تمرکز دارند، اما هم رسانی محتوای گزینش شده یا محتوای تولیدشده توسط دیگران نیز یک ابزار موثر است.
اگر محتوا مرتبط باشد، میتواند گفتگو ایجاد کند و نشان میدهد که شرکت شما به حل مشکلات و ارائه اطلاعات، بیشتر اهمیت میدهد تا فروش. والش میگوید: «مادامی که برای ارتباط با مشتری، اطلاعات مفید و آگاهانه ارائه دهید، آنقدرها مهم نیست که حتما خودتان آن محتوا را تولید کرده باشید.
محتوای دیگران، میتواند راهی موثر برای دریافت اطلاعات و بینش باشد و نشان میدهد که شما مورد اعتماد هستید.» از جمله محتواهای گزینشی از این قرارند: اخبار صنایع، تحقیقات شخص ثالث، اخبار مطبوعاتی، مصاحبهها، تحلیلها و پادکست ها.
طبق تحقیقات موسسه بازاریابی محتوا، گرچه ۷۸ درصد بازاریابان، دارای یک رویکرد استراتژیک برای مدیریت محتوا هستند، اما تنها نیمی از آنها یک استراتژی مکتوب و قابل اجرا دارند. در دورانی که همه، تشنه محتوا هستند، این یک اشتباه بزرگ است.
همه ما بازاریابان میدانیم که محتوا میتواند در تمامی مراحل بازاریابی و فروش، برای ارائه اطلاعات و راهحلها استفاده شود. اما کاربرد محتوا، فراتر از اینهاست.
در سال ۲۰۲۳، میتوانید از محتوا برای ایجاد ارتباطات استفاده کنید. همزمان با گرایش بیشتر مشتریان به ارزش و اصول برندها، شرکتهایی موفق خواهند بود که به دنبال ارتباطات و تقویتشان باشند.
به باور کیت تون، یکی از کارشناسان حاضر در پادکست، گرچه شبکههای اجتماعی و ایمیل، هنوز هم جایگاه خاص خودشان را دارند، اما این جوامع هستند که بخش اعظمی از فروش را محقق میکنند. مردم به دنبال اجتماع هستند. دوست دارند سراغ مردم دیگر بروند و از آنها حمایت بگیرند. رهبران سازمانی در آن جوامع باید همسو با این نیاز باشند. مردم دوست دارند از شرکتهایی خرید کنند که ارزشهایشان با آنها، هم راستا باشد.
طبق تحقیقات، تقاضا برای محتوا بهشدت افزایش یافته، اما محتوای بیشتر، کافی نیست بلکه باید محتوایی منتشر کنید که به مشتریان فعلی و آینده، ارزش ارائه کند.
والش میگوید: «به نظرم باید محتوای خودت را تولید کنی و صدای خودت را داشته باشی. اما میتوانی بودجه بازاریابی محتوای خود را طوری تنظیم کنی که بیشتر محتوای گزینشی ارائه کنی، بدون آنکه مردم متوجه شوند.»
در فضای آنلاین، سر و صدا زیاد است. این سر و صدا از محتواهاست. بعضی از محتواها عالی هستند، اما بسیاری از آنها ایراداتی دارند، از جمله ارائه محتوا توسط اینفلوئنسرهای اشتباه یا هدف گیری مخاطب اشتباه. اینجاست که محتوای خوب و مشارکت خوب میتواند به کمک برندها بیاید. بسیاری از تولیدکنندگان میخواهند در سال ۲۰۲۱، رشد و گسترش یابند.
این یعنی به دنبال مشارکت هستند (نه رابطه اسپانسری، بلکه مشارکت). آنها دوست دارند با افرادی مشارکت کنند که با محتوایشان، همسو باشند تا مخاطب حس نکند که پستها مصنوعی هستند. شرکتها نیز باید رهنمونها و حمایت خود را در اختیار تولیدکننده محتوا بگذارند، نه اینکه او را به حال خود رها کنند.
برای بسیاری از تولیدکنندگان محتوا، فقط پول مهم نیست بلکه سایر جنبهها نیز حائز اهمیت است. این را تحقیقات شرکت دیلویت نشان میدهد.
همزمان که شرکتها دادههای بیشتری جمعآوری میکنند و برای اجرای موثر کمپینهای بازاریابی، ناچار به انجام وظایف بیشتری هستند، ابزارهای اتوماسیون یا خودکارسازی میتوانند به کمک بیایند؛ برای سپردن وظایف تکراری و روتین به کامپیوترها.
گارتنر پیش بینی کرده که تا سال ۲۰۲۴، سازمانهای دارای تیمهای IT که نیازهای مشتریان را درک میکنند از نظر تجربه مشتری، عملکرد بهتری نسبت به سایر سازمانها خواهند داشت.
درک نیازهای مشتری تا حد زیادی متکی به ابزارهای اتوماسیون برای فرآیندهای داخلی و بهبود تجربه مشتریان است. این شامل ابزارهای بازاریابی برای خدمات مشتری، شبکههای اجتماعی، تبلیغات، مدیریت لید و ایمیل است.
کن فیتزپاتریک میگوید: «یکی از ترندهای سال ۲۰۲۳، افزایش استفاده از ابزارهای اتوماسیون و شخصیسازی در مقیاس بالاست. انجامش سخت است مگر اینکه دادههایی که در دست دارید را درک کنید، آنها را در یک ابزار، به کار بگیرید و از آن برای اتوماتیک سازی ارتباط با مشتریان استفاده کنید. این میتواند اتوماتیک سازی چیزهایی از این قبیل باشد: بهترین قدم بعدی بر اساس رفتارهای سابق مشتری و رفتارهای احتمالی اش در آینده.»
سال ۲۰۲۳ برای بازاریابها سالی هیجان انگیز و چالشی خواهد بود. شرایط بیرونی به این معناست که برندها باید درباره پیامی که به مشتریان میدهند، خوب فکر کنند تا هم با ارزشهای تولیدکنندگان محتوا همسو باشد و هم برای مشتریان، جذاب.
مترجم: مریم مرادخانی