اطلاعات مرکز تحقیقات خودرو که سازمانی غیرانتفاعی مستقر در میشیگان است، نشان میدهد تا ماه نوامبر، حدود ۳۳ میلیارد دلار سرمایهگذاری جدید به کارخانههای خودروسازی آمریکایی اختصاص داده شده است، از جمله بودجه برای ساخت کارخانههای مونتاژ جدید و تاسیسات باتریسازی. طبق مطالعات صورتگرفته، این رقم در سال ۲۰۱۷ حدود ۹ میلیارد دلار بوده و اکنون بیش از هشتبرابر افزایش نسبت به دو دهه قبل را نشان میدهد.
صنعت خودرو میلیاردها دلار به پروژههای خودروهای برقی اختصاص داده که قسمت اعظم آن به سوی کارخانههای جنوبی آمریکا سرازیر شده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، صنعت خودروی آمریکا این روزها در مسیری قرار گرفته که انتهای آن میتواند سبب رونقی عظیم در عرصه کارخانهسازی باشد و در این بین، واحدهای تولید باتری سهم غالب را در اختیار دارند. طبق اطلاعات منتشره، افزایش بودجه موردنظر برای ساخت کارخانههای جدید، عمدتا ناشی از تغییر جهت بازار به سمت خودروهای برقی و یارانهها با هدف تقویت تولید باتری در آمریکاست.
براساس گزارشی از وال استریت ژورنال، اطلاعات مرکز تحقیقات خودرو که سازمانی غیرانتفاعی مستقر در میشیگان است، نشان میدهد تا ماه نوامبر، حدود ۳۳ میلیارد دلار سرمایهگذاری جدید به کارخانههای خودروسازی آمریکایی اختصاص داده شده است، از جمله بودجه برای ساخت کارخانههای مونتاژ جدید و تاسیسات باتریسازی. طبق مطالعات صورتگرفته، این رقم در سال ۲۰۱۷ حدود ۹ میلیارد دلار بوده و اکنون بیش از هشتبرابر افزایش نسبت به دو دهه قبل را نشان میدهد.
دادهها نشان میدهند حدود ۷۰ درصد از سرمایهگذاری جدید خودرویی که طی دو سال گذشته تامین مالی شده است، مربوط به مراکزی در ایالات جنوبی آمریکاست. امروزه خودروسازان از منطقهای که زمانی به سنگر صنعت خودرو طی قرن گذشته معروف بوده، فاصله زیادی گرفتهاند.
رقابت خودروسازان در جایگزینی خطوط تولید قدیمی خود با خودروهای برقی، بزرگترین عامل سر به فلک گذاشتن هزینههای کارخانهای است. انتظار میرود بسته حمایتی تحتتاثیر تغییرات اقلیمی فدرال که در سال ۲۰۲۲ تصویب شد، سرعت بیشتری به سرمایهگذاری در آمریکا ببخشد. این کمک میتواند شامل تخصیص دهها میلیارد دلار یارانه به پروژههای کارخانههای باتریسازی و همچنین تسهیلاتی برای پردازش مواد باتری مانند لیتیوم و گرافیت باشد. برخی از شرکتهای خودروسازی خارج از ایالات متحده نیز توسعه بازار آمریکا را برای جبران ضعف در سایر بازارهای جهانی هدف قرار دادهاند.
از سوی دیگر، استارتآپهای تازهنفس خودروهای برقی، از جمله ریویان، درحال توسعه قابلیتهای تولیدی خود هستند. ریویان که ساخت خودرو را در ۲۰۲۱ در ایالت ایلینویز آغاز کرد، متعهد به افتتاح کارخانه دوم در جورجیا شده است که در سال ۲۰۲۶ افتتاح میشود.
شرکت هیوندای موتورز نیز از برنامهای به ارزش ۵/ ۵ میلیارد دلار برای ساخت مجتمع کارخانهای در این ایالت خبر داده است. هزینه سرمایهگذاری به مثابه ریسک جمعی فعالان صنعت خودرو است که روی اشتیاق مشتریان برای خرید مدلهای باتریدار حساب باز کردهاند. به گفته شرکت مشاوره «الیکس پارتنرز»، صنعت خودروی جهان قصد دارد تا سال
۲۰۲۶ مجموعا حدود ۵۲۶ میلیارد دلار در حوزه خودروهای برقی هزینه کند. ریسک تغییر جهت بازار با نشانههایی از رکود اقتصادی احتمالی که میتواند بر تمایل مصرفکنندگان به خرید تاثیر بگذارد، چالشبرانگیزتر نیز میشود. بااینحال رهبران شرکتهای خودروسازی میگویند مطمئن هستند سرمایهگذاریهای تولیدی آنان، آیندهای بلندمدتتر از رکود بالقوه را در بر خواهد داشت. مقامات ایالتی نیز این سرمایهگذاری را بهعنوان فرصت نادری برای تقویت اقتصادهای محلی و امنیت شغلی میدانند.
ایالتهای جنوبی آمریکا، مانند جورجیا، تنسی و کنتاکی، اکنون در مقام بزرگترین برندگان نبرد برای دریافت و ساخت پروژههای جدید کارخانههای خودرو ظاهر شدهاند. تحلیلگران و خودروسازان در این مورد میگویند فرمانداران ایالتی در جنوب آمریکا مزایای هزینه انرژی کمتر و فراوانی زمین قابلتوسعه را بهخوبی برای خودروسازان مطرح کردهاند. شرکتهای خودروسازی همچنین بهدنبال سایتهای آماده استفاده هستند، مراکزی که زیرساختهای ابتدایی همچون جادهها و تاسیسات در آنها از قبل تعبیه شده است. سایتهای آماده بهرهبرداری کار آمادهسازی و ساخت کارخانه را سرعت میبخشند.
هزینه انرژی عامل مهمی در انتخاب سایت کارخانه باتری است، چه آنکه فعالان این حوزه از مصرفکنندگان بزرگ انرژی محسوب میشوند. برای مثال، بر اساس دادههای اداره اطلاعات انرژی آمریکا در اکتبر ۲۰۲۲، ایالت تنسی میانگین قیمت برق صنعتی ۸۹/ ۶ سنتی در هر کیلوواتساعت را در مقایسه با ۳۸/ ۸ سنت در میشیگان داشته است.
در سال گذشته انتقال زنجیره تامین باتریسازی به درون خاک آمریکا نیز منجر به آغاز پروژههای کارخانهای جدید زیادی شده است که انتظار میرود طی سالهای پیش رو افتتاح شوند. قسمت بزرگی از باتریهای مورد استفاده خودروهای برقی، امروزه در آسیا ساخته میشوند. از همین رو هزینه بالای حملونقل، همراه با ریسک وابستگی به تامینکنندگان خارجی، در گذر زمان شرکتهای خودروسازی بیشتری را بر آن داشته است تا تولید باتری در آمریکا را بومیسازی کنند.
در همین حال، سیاست کاهش تورم تلاشها برای افزایش تولید داخلی را تسریع کرده است. میلیاردها دلار به عنوان مشوق برای تولیدکنندگان در جهت تسهیل تولید باتری داخلی تخصیص یافته است. درحالحاضر نیز اعتبار مالیاتی فدرال برای خریداران خودروهای برقی محدود به منطقه آمریکای شمالی و همچنین شرکای تجاری فعال در این حوزه (ساخت خودروهای برقی) در نظر گرفته شده است.
در سال گذشته شرکت جنرال موتورز کارخانه تولید باتری جدیدی با همراهی الجی در اوهایو افتتاح کرد و دو طرف در حال توسعه دو کارخانه دیگر نیز در تنسی و میشیگان هستند. شرکت پاناسونیک هم در تابستان اعلام کرد یک کارخانه باتریسازی ۴ میلیارددلاری را در دستور کار خود قرار داده است. شرکتهای فورد، تویوتاموتورز و جیپ نیز پروژههای چندمیلیارددلاری را برای ساخت کارخانههای مخصوص تولید باتری در نظر گرفتهاند.
سرمایهگذاریهای صورتگرفته در خودروهای برقی، برخلاف حرکت بخشهای دیگر صنعت خودرو در ماههای اخیر است، زیرا مدیران خودرو در حال کسب آمادگی برای رکود احتمالی هستند. در همین راستا برخی از شرکتهای خودروسازی کارگران را اخراج کرده یا استخدام خود را محدود کردهاند.
جان لاولر، مدیر ارشد مالی شرکت فورد موتورز، در این مورد میگوید: با وجود نگرانیهای رکود قریبالوقوع، شرکتهای خودروسازی نمیتوانند در سرمایهگذاریهای مرتبط با خودروهای برقی کوتهبین باشند. فورد پروژههای کارخانهای متعددی را از جمله در تنسی و کنتاکی در دست اجرا دارد و میخواهد تا سال ۲۰۲۶ رقمی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار در خودروهای برقی سرمایهگذاری کند.