پاندمی کووید به تغییرات اساسی منجر شد که در جریان آن، افرادی که از خانه کار میکردند، احساس کردند نیازی به تغییر مرتب گوشی ندارند. مصرف کنندگان به مدت طولانیتری یک گوشی را نگه میدارند و در فقدان فناوری جدید قابل توجهی، به جای قراردادهای ثابت، از قراردادهای منعطف استفاده میکنند.
شرکت تحقیقات فناوری اطلاعات گارتنر در گزارشی پیشبینی کرد فروش تلفن همراه از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۲، چهار درصد کاهش پیدا کرده و به یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ میرسد. فروش تلفن همراه در سال ۲۰۲۱، به یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون دستگاه رسیده بود.
به گزارش ایسنا، این رکورد، نزدیک به سطح فروش سال ۲۰۰۹ است که گوشیهای بلک بری و نوکیا، بازار را در اختیار داشتند و اپل تلاش کرد از نفوذ آنها کم کند. بازار تلفن همراه در سال ۲۰۱۵ با فروش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دستگاه، به اوج خود رسید.
رنجیت اتوال، مدیر تحقیقات گارتنر در مصاحبهای گفت: پاندمی کووید به تغییرات اساسی منجر شد که در جریان آن، افرادی که از خانه کار میکردند، احساس کردند نیازی به تغییر مرتب گوشی ندارند. مصرف کنندگان به مدت طولانیتری یک گوشی را نگه میدارند و در فقدان فناوری جدید قابل توجهی، به جای قراردادهای ثابت، از قراردادهای منعطف استفاده میکنند.
تقاضا برای تلفنهای هوشمند و رایانههای شخصی در دوران پاندمی کووید، در ابتدا افزایش چشمگیری پیدا کرد، اما اواسط سال گذشته، ضعیف شد.
افزایش نرخ بهره و هزینه زندگی در سراسر جهان، تقاضا برای تلفنهای هوشمند را کاهش داده و به شرکتهای مختلف از سامسونگ تا اپل آسیب زده است. پیش بینی میشود فروش رایانه شخصی پس از افت ۱۶ درصدی در سال ۲۰۲۲، امسال ۶.۸ درصد دیگر کاهش پیدا خواهد کرد. شرکتهای لنوو، هیولت پاکارد و دل، سه شرکت بزرگ سازنده رایانه شخصی هستند.
بر اساس گزارش رویترز، رکود بازار دستگاههای موبایل در سال ۲۰۲۳، تحت تاثیر دورنمای اقتصادی مثبتتر و رشد احتمالی هزینه مصرفی و شرکتها، آهسته خواهد شد.