تجزیه و تحلیل رنگدانههای بهکاررفته در توندو، نشان میدهد ویژگیهای این نقاشی مطابق دوره رنسانس است و بنابراین بسیار بعید است که تابلو در سالهای بعد کپی شده باشد.
فناوری جدید تشخیص چهره نشان داده است یک نقاشی که قبلا به هنرمندی ناشناس نسبت داده شده بود، به احتمال زیاد شاهکار رافائل است.
به گزارش دنیای اقتصاد، تیمی از دانشگاه ناتینگهام و دانشگاه برادفورد از این فناوری برای بررسی این نقاشی استفاده کردند که به نام de Brécy Tondo شناخته میشود. آنها دریافتند چهرهها شبیه چهرههای محراب رافائل هستند و این بدان معناست که این نقاشیها به احتمال زیاد توسط همان هنرمند خلق شدهاند. این تیم تحقیقاتی تابلوی «دی برسی توندو» را که در مجموعهای متعلق به یک تاجر قرار دارد، با محراب مدونا سیستین مقایسه کردند.
شباهت بین مدوناها (بانوی من، لقب حضرت مریم (س)) در دو نقاشی ۹۷درصد بود، درحالیکه مقایسه کودک در هر دو اثر ۸۶درصد شباهت ایجاد کرد. با توجه به اینکه شباهت بالای ۷۵درصد در دو اثر باعث میشود آنها یکسان در نظر گرفته شوند، این آثار نیز میتوانند متعلق به یک هنرمند باشند.
همچنین تجزیه و تحلیل رنگدانههای بهکاررفته در توندو، نشان میدهد ویژگیهای این نقاشی مطابق دوره رنسانس است و بنابراین بسیار بعید است که تابلو در سالهای بعد کپی شده باشد.
سیستم تشخیص چهره هوش مصنوعی توسط حسن اوگیل، استاد محاسبات بصری در دانشگاه برادفورد، ساخته شده است. پروفسور اوگیل میگوید: «نگاه کردن به چهرهها با چشم انسان شباهتهای آشکار را نشان میدهد، اما رایانه میتواند بسیار عمیقتر از ما و تا سطح پیکسل را ببیند. براساس تحقیقات قبلی، من و همکارانم به این نتیجه رسیدهایم که برای هر دو نقاشی از مدلهای یکسانی استفاده شده است و بدون شک توسط یک هنرمند ساخته شدهاند.» این اتفاق نشاندهنده ارزش فزاینده شواهد علمی و فناوریهای جدید در انتساب یک نقاشی است و نویدهای زیادی برای بررسی آثار هنری در آینده میدهد.