الان زمانی از سال فرا رسیده که به مراسم اسکار نزدیک میشویم. همه مراسم بزرگ اهدای جوایز یک سال گذشته به پایان رسیده و اکنون تنها مراسم و مهمترین آنها در حوزه سینما، روز یکشنبه۲۱ اسفند در سالن دالبی تئاتر برگزار خواهد شد. این روزها همه تحلیلگران، کارشناسان و طرفداران سینما در حال گمانه زنی در مورد برندگان اسکار ۲۰۲۳ هستند. در حالی که روز کاغذ، به نظر میرسد که اسکار امسال یکی از قابل پیش بینیترین اسکارهای تاریخ باشد، اما باید به یاد داشته باشید که همین سال گذشته فیلم CODA برخلاف انتظار همگان توانست جایزه اسکار بهترین فیلم را بدست آورد.
به گزارش روزیاتو، سال قبلتر نیز آنتونی هاپکینز نیز به شکل شوکه کنندهای جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول را از چنگ چادویک بوزمن درآورده بود. البته همیشه این امکان وجود دارد که یک رقیب غیرمنتظره از هیاهوی روزهای پایانی منتهی به اسکار سوده برده و همگان را غافلگیر کند، به ویژه در حوزه بهترین بازیگران. پس در شرایطی که بزودی فصل جوایز سینمایی به پایان خواهد رسید، میخواهیم در مورد برندگان احتمالی اسکار ۲۰۲۳ و آنهایی که در واقعیت جایزه اسکار را میبرند صحبت کنیم.
نامزدها:
آنجلا بست (Black Panther: Wakanda Forever)
هونگ چائو (The Whale)
کری کوندون (The Banshees of Inisherin)
جیمی لی کورتیس (Everything Everywhere All at Once)
استفانی هسو (Everything Everywhere All at Once)
چه کسی باید برنده شود:
کری کوندون (The Banshees of Inisherin)
بخش نامزدهای اسکار بهترین بازیگران زن نقش مکمل بسیار قوی و رقابت تنگاتنگ است، اما در میان بسیاری از بازیهای پرزرق و برق در میان فیلمهای بزرگ، این بازی زیرپوستی و عمیق کری کوندون است که جلب توجه میکند. او چند هفته پیش جایزه بفتا در این دسته را به دست آورد، هر چند بعید است که موفقیت مشابهی را در اسکار ۲۰۲۳ تکرار کند، علیرغم پشتیبانی عمیقی که از وی وجود دارد.
جیمی لی کورتیس (Everything Everywhere All at Once)
صنعت هالیوود همواره جیمی لی کورتیس را دوست داشته است و به وضوح فکر میکند که یک اسکار به این بازیگر بدهکار است، حتی اگر جایزه اسکار دادن به او به مثابه یک انتخاب کمتر قابل قبول باشد، به ویژه وقتی با بازیگران برجسته و بازیهای قوی در این دسته رقابت میکند. جایزه اخیر کورتیس در مراسم SAG نشان میدهد که پشتیبانی قوی نسبت به او وجود دارد و در حالی که بردن جایزه اسکار برای او قطعی نیست- بست و کوندون نیز ممکن است این جایزه را بدست آورند- کورتیس بیشترین شانس را دارد.
نامزدها:
All Quiet on the Western Front
Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths
Elvis
Empire of Light
Tár
All Quiet on the Western Front
آکادمی اسکار به معنای واقعی کلمه بخش بهترین فیلمبرداری امسال را خراب کرده است و برخی از بهترین کاندیداها مانند Avatar: The Way of Water, The Batman, و Top Gun: Maverick را نادیده گرفته است، اما فیلمبرداری بی نقس جیمز فرند در فیلم بازسازی All Quiet on the Western Front از سرویس نتفلیکس به نظر بی رقیب میرسد.
All Quiet on the Western Front
بار دیگر باید بگوییم که انتخابهای بخش بهترین فیلمبرداری اسکار ۲۰۲۳ چندان خوب نیستند، از این رو نباید انتظار داشت که راجر دیکینز یک بار دیگر برای یکی از فیلم هایش برنده این جایزه میشود. نظرات در مورد فیلم Bardo آنقدر متفاوت است که نمیتوان شانسی برای آن در این بخش قائل شد، Elvis هم همین که نامزد شده بسیار خوش شانس است و Tár تنها رقیب فیلم All Quiet on the Western Front در این زمینه است هر چند فاصله کیفیت فیلمبرداریشان بسیار زیاد است. بدین ترتیب به نظر میرسد که All Quiet on the Western Front به راحتی برنده جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری سال ۲۰۲۳ شود.
نامزدها:
All Quiet on the Western Front (آلمان)
Argentina, ۱۹۸۵ (آرژانتین)
Close (بلژیک)
EO (لهستان)
The Quiet Girl (ایرلند)
چه فیلمی باید برنده شود؟
All Quiet on the Western Front
هر کدام از این پنج فیلم شایستگی بردن جایزه اسکار بهترین فیلم بین المللی را دارند، اما دستاورد ادوارد برگر با فیلم All Quiet on the Western Front هم به عنوان یک بازسازی بی نقص و هم یک فیلم جنگی تاثیرگذار بهترین از فیلمهای دیگر این دسته است.
All Quiet on the Western Front
شاانس این فیلم برای بردن جایزه اسکار بهترین فیلم بین المللی ۲۰۲۳ صد در صد است. All Quiet on the Western Front تنها فیلم در میان این پنج فیلم است که در دستههای دیگر اسکار نیز نامزد شده است، از جمله در بخش بهترین فیلم سال که بسیار مهم است و بدین ترتیب شانس این که این فیلم آلمانی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بین المللی نشود تقریباً صفر است. علاوه بر این، این فیلم با فاصله زیادی بزرگترین و قویترین فیلم در میان پنج نامزد این دسته است، اینکه هم بازسازی یک فیلم جنگی کلاسیک است و هم انتشار باشکوه و پرسروصدای در سرویس نتفلیکس داشته است.
نامزدها:
برندن گلیسون (The Banshees of Inisherin)
برایان تایری هنری (Causeway)
جود هیرش (The Fabelmans)
بری کیوگان (The Banshees of Inisherin)
کی هوی کوآن (Everything Everywhere All at Once)
کی هوی کوآن (Everything Everywhere All at Once)
چه بازگشت باشکوهی برای کی هوی کوآن بوده است، تقریباً ۴ دهه پس از آنکه به عنون یک کودک در هالیوود شناخته شده و اکنون به عنوان نامزد اسکار به قله هالیوود بازگشته است. اما جدای از روایتهای اسکار، او یک بازی غیرمنتظره و به شدت بی نقص از خود ارائه کرده که بسیار باشکوه، هیجان انگیز و تاثیرگذار است. او شایسته بردن این جایزه در دستهای است که رقبای بسیار قدرتمند و شایستهای دارد.
کی هوی کوآن (Everything Everywhere All at Once)
کوآن تقریباً به درستی در فصل جوایز سینمایی دست بالا را داشته است و وقتی یک بازی بی نقص را با روایت بازگشتی غیرقابل مقاومت ترکیب میکنید، این تنها جایزه بخش بازیگری اسکار ۲۰۲۳ است که به نظر میرسد از همین حالا برنده آن مشخص است.
Guillermo del Toro’s Pinocchio
Marcel the Shell with Shoes On
Puss in Boots: The Last Wish
The Sea Beast
Turning Red
Guillermo del Toro’s Pinocchio
تمام انیمیشنهایی که نامزد اسکار ۲۰۲۳ شده اند همگی دستکم بسیار خوب هستند، اما Guillermo del Toro’s Pinocchio به سادگی در سطحی بالاتر قرار میگیرد، یک انیمیشن استاپ موشن بسیار تحسین برانگیز و نبوغ آمیز از لحاظ تکنیکی با داستانی احساسی که بسیار متفاوت از دیگر فیلمهای این بخش است. بدون شک این فیلم یکی از بهترین فیلمهای گیرمو دل تورو است.
Guillermo del Toro’s Pinocchio
اگر چه بخش داوران این دسته بر طبق سابقه تنبل بوده و عمدتاً به فیلمهای استودیو پیکسار رأی میدهند، پینوکیو در فصل اهدای جوایز سینمایی جذابیت خود را حفظ کرده و تمام جوایز این بخش در این مراسمات را دریافت کرده است، از جمله در Annies و PGAs. در حالی که پشتیبانی قابل توجهی از انیمیشن Puss in Boots: The Last Wish وجود دارد- تنها رقیبی که پینوکیو در این دسته با آن روبروست- به نظر میرسد که به احتمال فراوان جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال همچنان به فیلم دل تورو خواهد رسید.
نامزدها:
All Quiet on the Western Front
Avatar: The Way of Water
The Batman
Black Panther: Wakanda Forever
Top Gun: Maverick
Avatar: The Way of Water
دنباله بسیار مورد انتظار جیمز کامرون نشان میدهد که اگر پول وزمان کافی داشته باشید میتوانید به چه کیفیتی در دنیای سینما دست پیدا کنید. در امسال یا هر سال دیگری، فیلم Avatar: The Way of Water بیشترین شانس را در بخش بهترین جلوههای ویژه خواهد داشت.
Avatar: The Way of Water
فیلم Avatar: The Way of Water جایزه بهترین جلوههای ویژه در مراسم Visual Effects Society Awards را بدست آورد بعد از اینکه رکورد ۱۴ نامزدی را در این بخش به خود اختصاص دارد و با توجه به جلوههای ویژه فوق العاده زیبایش، به راحتی میتواند برنده جایزه این بخش باشد. به نظر میرسد جایزه آواتار: راه آب در این دسته نیز تضمین شده و قطعی است.
نامزدها:
The Banshees of Inisherin
Everything Everywhere All at Once
The Fabelmans
Tár
Triangle of Sadness
Everything Everywhere All at Once
اگر چه تمام فیلمهای این دسته بی نقص و فوق العاده هستند، سناریو Everything Everywhere All at Once بسیار منحصربفرد، خلاقانه، بامزه و تاثیرگذار است و به شکلی باورنکردنی، حال و هوای خود را در طول داستان حفظ میکند که دستاورد بسیار بزرگی است.
Everything Everywhere All at Once
در این دسته دستکم سه فیلم وجود دارند که شایستگی دریافت جایزه اسکار بهترین سناریو اورجینال را دارند، اما از آنجایی که Everything Everywhere All at Once در مراسم WGA Awards این جایزه را بدست آورده، به نظر میرسد که تکرار این موفقیت در اسکار نیز تضمین شده است. اگر چه پشتیبانی و حمایت خاصی از The Banshees of Inisherin در بخش سناریو وجود دارد، اما شرط بستن بر روی برنده شدن فیلم دانیلها بسیار ایمنتر به نظر میرسد.
نامزدها:
All Quiet on the Western Front
Glass Onion: A Knives Out Mystery
Living
Top Gun: Maverick
Women Talking
Glass Onion: A Knives Out Mystery
این دسته نیز دسته بسیار دشواری است و همه رقبا قوی هستند، اما میتوان به سرعت فیلم Top Gun: Maverick را از این رقابت خط زد، زیرا اگر چه سناریو خوش ساختی دارد، اما هرگز در سطح سناریو دیگر فیلمهای نامزد شده نیست. اگر چه حضور Glass Onion در این دسته تنها به خاطر قانون بحث برانگیز آکادمی اسکار در مورد دسته بندی دنبالهها در بخش اقتباس هاست، سناریو این فیلم که توسط رایان جانسون نوشته شده بسیار دقیق و کامل است و شایستگی دریافت جایزه این بخش را دارد، بعد از اینکه Knives Out در سال ۲۰۱۹ جایزه بهترین سناریو اورجینال را به سناریو فیلم Parasite باخت.
Women Talking
سارا پولی جایزه همین چند وقت پیش بود که جایزه بهترین سناریو اقتباسی در مراسم WGA را بدست آورد که او را در جایگاهی قوی برای تکرار این موفقیت در هفته جاری قرار میدهد، به ویژه با توجه به احترامی که آکادمی اسکار برای پولی قائل است و این واقعیت که این تنها شانس واقعی رأی دهندگان برای دادن جایزهای به فیلم Women Talking خواهد بود، زیرا این فیلم در بخشهای دیگر شانسی ندارد.
نامزدها:
All Quiet on the Western Front
Babylon
The Banshees of Inisherin
Everything Everywhere All at Once
The Fabelmans
All Quiet on the Western Front
موسیقی متن بی نقص وولکر برتلمن یک شاهکار تکنیکی است که جنبه احساسی داستان را افزایش میدهد و در حالی که شاید ماجراجویانهترین نامزد در این بخش نباشد، اما به نوبه خود بسیار به یاد ماندنی و اثرگذار است.
All Quiet on the Western Front
روایتهای فوق العادهای در این دسته وجود دارد- رأی دهندگان جان ویلیامز (The Fabelmans) و کارتر بورول (The Banshees of Inisherin) را دوست دارند و به نظر میرسد که فکر میکنند یک بدهی به این نابغهها برای جایزه اسکار دارند، اما موفقیت برتلمن در مراسم بفتا، مشخص میکند که وی در اسکار نیز جایزه بهترین موسیقی اورجینال را به خود اختصاص خواهد داد. اما اصلاً غافلگیر نشوید اگر Babylon یا Everything Everywhere All at Once این جایزه را بدست آورند، اگر رأی دهندگان بخواهند عشقشان به یک فیلم را کنار بگذارند، اما به نظر میرسد که همه داوران در این بخش روی All Quiet on the Western Front توافق دارند.
نامزدها:
آستین باتلر (Elvis)
کالین فارل (The Banshees of Inisherin)
برندن فریزر (The Whale)
پل مسکال (Aftersun)
بیل نای (Living)
برندن فریزر (The Whale)
فارغ از دیدگاهتان به کلیت فیلم، برندن فریزر یک بازی بسیار بی نقص و غیرمنتظره را در فیلم The Whale ارائه کرده است، بازی که بسیاری فکر نمیکنند او توانایی انجامش را داشته باشد. بازی فریزر در این نقش بسیار واقعی و درون نگرانه است و دیدن او روی صحنه اسکار میتواند منظره بسیار خوشایند و هیجان انگیزی باشد.
آستین باتلر (Elvis)
بخش بهترین بازیگر مرد نقش اول با فاصلهای زیاد غیرمنتظرهترین و دشوارترین بخش برای پیش بینی در اسکار ۲۰۲۳ است. برای مدتهای طولانی کالین فارل بیشترین شانس را برای کسب این جایزه داشت، اما برندن فریزر در هفتههای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، به ویژه وقتی روایتی از بازگشت به اوج هالیوود را پشت خود میبیند. اما از سال ۲۰۱۰ و فیلم Crazy Heart، تاکنون جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اول بهکسی داده نشده که فیلمش جایزه اسکار بهترین فیلم نشده باشد و با توجه به اینکه جایزه گلدن گلوب و بفتا به آستین باتلر رسیده است، میتوان گفت که شرط بندی روی برنده شده وی امنترین شرط بندی است. همه ما میدانیم که داوران اسکار چقدر بازی در فیلمهای زندگینامهای را دوست دارند و با توجه به علاقه آنها به فیلم Elvis، به نظر میرسد که طرفداران فریزر در شب اسکار ناامید خواهند شد.
نامزدها:
کیت بلانشت (Tár)
آنا دی آرماس (Blonde)
آندرآ رایزبورو (To Leslie)
میشل ویلیامز (The Fabelmans)
میشل یئو (Everything Everywhere All at Once)
میشل یئو (Everything Everywhere All at Once)
الان دوران میشل یئو است و او هرگز چنین نقش بزرگی نداشته که بتواند بازی خیره کننده و قابل باوری از خود ارائه کند. این فیلم مثالی از استعدادهای چندوجهی خیره کننده این بازیگر است و در مراسم اسکار نیز تاریخ ساز خواهد شد، زیرا یئو به اولین بازیگر آسیایی تبدیل میشود که جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول اسکار را بدست میآورد.
میشل یئو (Everything Everywhere All at Once)
رقابت در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول اسکار بین کیت بلانشت و میشل یئو است که گردن به گردن هم پیش رفته و رقابت نزدیکی است. بلانشت جایزه بفتا، گلدن گلوب و Critics Choice در این بخش را از آنِ خود کرده، اما یئو نیز اخیراَ جایزه SAG را در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول کسب کرده و فیلمش نیز با فاصلهای زیاد بسیار محبوبتر از فیلم بلانشت است. ممکن است جایزه به بلانشت برسد، اما به نظر میرسد که شانس و شایستگی یئو کمی بیشتر است.
نامزدها:
مارتین مک دونا (The Banshees of Inisherin)
دانیل کوان و دانیل شینرت (Everything Everywhere All at Once)
استیون اسپیلبرگ (The Fabelmans)
تاد فیلد (Tár)
روبن اوستلند (Triangle of Sadness)
دانیل کوان و دانیل شینرت (Everything Everywhere All at Once)
در این دسته کارهای فوق العادهای نامزد شده اند، اما دانیل کوان و دانیل شیرنت کار واقعاً بی سابقه و خلاقانهای با فیلم خود انجام داده اند که به هیچ وجه شبیه چهار فیلم دیگر دسته نامزدهای بهترین کارگردانی اسکار ۲۰۲۳ نیست. از ساختن فیلمی در مورد جسد متعفن دانیل ردکلیف تا بردن جایزه اسکار بهترین کارگردانی میتواند یک تغییر بزرگ برای این دو کارگردان باشد.
دانیل کوان و دانیل شینرت (Everything Everywhere All at Once)
در این بخش نیز رقابت بین دو کارگردان است. تقسیم کردن جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم اسکار در سالهای اخیر بسیار رایج بوده است و بسیاری از استیون اسپیلبرگ برای جایزه اسکار بهترین کارگردانی امسال حمایت خواهند کرد، اما آمار به نفغ دانیل هاست. دانیلها اخیراًجایزه بهترین کارگردانی DGA را به دست آورده اند که بر اساس آمار تاریخی، پیشگوی مناسبی برای برنده اسکار در این بخش بوده است، از این رو منطقی به نظر میرسد که دانیلها را برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی ۲۰۲۳ دانست.
نامزدها:
All Quiet on the Western Front
Avatar: The Way of Water
The Banshees of Inisherin
Elvis
Everything Everywhere All at Once
The Fabelmans
Tár
Top Gun: Maverick
Triangle of Sadness
Women Talking
Everything Everywhere All at Once
بار دیگر، فیلم دانیلها به سادگی ارائه کننده تجربهای است که در هیچ یک از فیلمهای دیگر نامزد این دسته دیده نمیشود، یک درام علمی تخیلی بسیار خوش ساخت و نبوغ آمیز با یک حس واقعی در مرکز آن و پیامی باشکوه و قوی. بدون شک Everything Everywhere All at Once یکی از بهترین برندگان اسکار بهترین فیلم سال در تاریخ این مراسم خواهد بود.
Everything Everywhere All at Once
در حالی که وقتی بخش بهترین فیلم سال اسکار رقابتی باشد همه چیز جذابتر میشود، به نظر میرسد که برنده این جایزه از قبل تعیین شده است. Everything Everywhere All at Once در اکثر مراسمات اهدای جوایز چند ماه اخیر مولق بوده و سخت است که دید فیلمی دیگر از این دسته بتواند جایزه بهترین فیلم اسکار را بدست آورد. البته قبلاً هم شاهد انتخابهای شوکه کننده و غیرمنتظره در بخش بهترین فیلم سال بوده ایم، اما هرگز فیلمی با چنین پشتیبانی و محبوبیتی نتوانسته به شکلی غافلگیر کننده ناکام بماند و به همین خاطر امسال انتظار غافلگیر شدن در این دسته را نداریم.
اگر این پیشگوییها را درست بدانیم که قطعاً چنین نخواهد بود، فیلم Everything Everywhere All at Once هفت جایزه اسکار بدست خواهد آورد که هم جایزه بهترین فیلم و هم دریافت کننده بیشترین جوایز در شب اسکار را تضمین خواهد کرد، ترکیبی که در سالهای اخیر بسیار نادر بوده است.