قسمت داشبورد و رودریها شباهتهایی با ال۹۰ دارد. بهطوری که کانالهای تهویه و فرم داشبورد، با این خودرو یکسان است. اما مالتی مدیا، کلیدهای جدید سیستم تهویه، غربیلک فرمان جدید و پشتآمپر متفاوت با ال۹۰، میتواند از مهمترین تغییرات این خودرو باشد که زیبایی بسیاری نسبت به خودروی ال۹۰ دارد.
کادیلا، محصول جدیدی از شرکت پارس خودرو است که امروز در ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۲ با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارخانه مگاموتور رونمایی شد. خودرویی که روی پلتفرم تندر ۹۰ تولید شده و لقب تندر ۹۰ ایرانی را از آن خود کرده است.
به گزارش تجارتنیوز، صبح امروز ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۲ شرکت سایپا در کارخانه مگاموتور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت از تندر ۹۰ ایرانی رونمایی کرد. در این مراسم علاوهبر کادیلا، شاهینهای جدید دنده اتوماتیک و دنده دستی و همچنین پیشرانه جدید ME۱۶ که محصول مگاموتور است، رونمایی شد.
به گفته تیموری مدیرعامل شرکت سایپا، تندر ۹۰ ایرانی یا همان P۹۰ حداکثر تا دی ماه امسال وارد بازار خواهد شد. قیمت قطعی این خودرو هنوز مشخص نیست، اما مطمئن هستم وقتی خودرو عرضه شود، قیمت آن ۵۰ درصد قیمت ساندوریی باشد که الان در بازار فروخته میشود.
طبق اخباری که اخیرا پخش شده بود، قرار بود که کادیلا از پیشرانه جدید سایپا بهره ببرد و اینطور هم شد. این خودرو از پیشرانه ME۱۶ بهره میبرد که شباهتهای زیادی با پیشرانه TU۵+ ایرانخودرو دارد و از لحاظ تکنولوژی در سطح بالاتری از پیشرانه قبلی این شرکت، یعنی M۱۵T قرار میگیرد.
پیشرانه P۹۰ یک موتور چهارسیلندر تنفس طبیعی با ۱۶ سوپاپ است که استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس میکند. دیگر مشخصات این پیشرانه در عکس پایین ذکر شده است.
این خودرو نسبت به دیگر محصولات داخلی از ظاهر بهروز و زیبایی برخوردار است. اما بخشی از خودرو که قبل از رونمایی بهطور قطع قابل توصیف و نقد نبود، داخل کابین این سدان ایرانی است.
در نمای جلویی، طراحی چراغها و سپر به کلی تغییر کرده. چراغها مجهز به دیلایت شده و از تکنولوژی LED بهره میبرد. همچنین طرح سپر نسبت به تندر ۹۰ بسیار اسپرتتر شده و از خطوط شکسته بسیاری استفاده میکند.
نمای جانبی تقریبا هیچ تفاوتی با این خودرو نداشته و تنها از رینگهای طرح جدید بهره میبرد.
اما نمای پشتی شاید زیباترین بخش کادیلا باشد. چراغهای طرح خطی بسیار زیبا در کنار دیفیوزر عقب، ظاهر اسپرتی به خودرو بخشیده است.
قسمت داشبورد و رودریها شباهتهایی با ال۹۰ دارد. بهطوری که کانالهای تهویه و فرم داشبورد، با این خودرو یکسان است. اما مالتی مدیا، کلیدهای جدید سیستم تهویه، غربیلک فرمان جدید و پشتآمپر متفاوت با ال۹۰، میتواند از مهمترین تغییرات این خودرو باشد که زیبایی بسیاری نسبت به خودروی ال۹۰ دارد.
همچنین روکش صندلیهای کادیلا از چرم کار شده است که در بین محصولات ایرانی، کمتر خودرویی با روکش فابریک چرم دیده میشود.
اما چیزی که توجه من را به خود جلب کرد، رنگ پریدگی دستگیره درب سمت راننده در مراسم رونمایی بود و این سوال را در ذهن ایجاد میکند که آیا کادیلا، به اندازه تندر۹۰ فرانسوی که تا چند سال قبل مونتاژ میشد از کیفیت کافی برخوردار نیست؟
این نکته را مدنظر داشته باشید که خودروی فوق تنها یک نمونه برای معرفی این خودرو بود و کیفیت قطعات داخل کابین تنها زمانی قابل سنجش است که خودرو وارد بازار شود و میزان عمر ادوات کابین پس از گذشت چند هزار کیلومتر بررسی شود.
اگر بخواهیم یک جمعبندی و مقایسه کلی نسبت به تندر ۹۰ فرانسوی با کادیلای ایرانی داشته باشیم، میتوان گفت طراحی ظاهری بهبود قابل توجهی داشته. چرا که خودروی تندر ۹۰ از ظاهر زیبایی برخوردار نیست.
قسمت داخل کابین نیز تغییراتی اعمال شده که بهبودی جزئی نسبت به تندر ۹۰ تجربه کرده است.
در بخش پیشرانه نیز این خودرو نسبت به تندر ۹۰ با موتور K۴M که توانایی تولید حداکثر ۱۰۵ اسببخار و ۱۴۰ نیوتنمتر گشتاور را داراست، از بهبود قابل توجهی برخوردار است.
هرچند که به باور بسیاری از افراد، پیشرانه K۴M که روی این خودروی فرانسوی نصب شده بسیار بادوامتر و کم استهلاکتر از سایر پیشرانههای خودروهای ایرانی است.