داچیا داستر، کراساور اقتصادی و آفرودی این برند رومانیایی، در حال پوستاندازی بوده و نسل سوم آن با پوشش استتاری در خیابان دیده شده است.
به گزارش خبرآنلاین، پس از موفقیتهای دو نسل قبلی، به نظر میرسد که داچیا قصد دارد این موفقیتها را با چاشنی مدرنیته و جذابیت ادامه دهد.
داچیا داستر یا همان رنو داستر ما ایرانیان، طراحی ساده و به دور از بهروز بودن داشت. البته نسل دوم آن کمی بهتر شد، ولی باز هم یک جای کار میلنگید.
اما طبق اسپایشاتهای بدست آمده، قرار است نسل جدید طراحیهای محصولات داچیا، که در کانسپت بیگستر این شرکت هم دیده میشد، روی این کراساور اجرا شود.
در بخش جلویی، دیلایتهای کشیده و افقی، برای اولینبار دیده میشود. دیگر با آن چراغهای مربعی معروف داستر روبهرو نیستیم. همان طراحی گرد و درشت نسلهای قبل با برخی عناصر تهاجمی ترکیب شده است.
در نمای کناری، رینگهای جدید ۵ پره و V شکل در کنار دستگیرههای در اهرمی، حضور دارند. احتمالا روی بدنه خودرو، شاهد خطوط طراحی و برجستگی و فرورفتگیهای سادهای باشیم.
در نمای پشتی، چیز جدیدی که خودنمایی میکند، چراغ پشتی است که شبیه به لوگوی داچیا شده است. هر چه به جلو میرویم، این چراغ کوچکتر میشود. اسپویلر اسپرت بالای شیشه هم در این قسمت خودنمایی میکند.
ما هنوز هیچ عکسی از کابین داستر جدید نداریم. در حالی که داچیا یک نام تجاری اقتصادی است، حتی مدل فعلی دارای ویژگیهای نسبتا مدرنی مانند نمایشگر لمسی اطلاعات سرگرمی است؛ بنابراین به احتمال زیاد با لیست بهتری از امکانات روبهرو خواهیم بود. داستر بر روی پلت فرم CMF-B که در رنو کپچر نیز قرار دارد، سوار میشود. طبق گزارشها، این مدل به ارائه موتورهای احتراقی ادامه خواهد داد، اما ممکن است در مرحلهای از تولید، یک مدل پلاگین هیبریدی هم ارائه شود. مشخص نیست که آیا پیشرانه دیزلی هم بخشی از خط تولید خواهد بود یا خیر.
داچیا، داستر را در Mioveni رومانی میسازد. ظاهراً این مدل در اواخر سال ۲۰۲۳ معرفی و مونتاژ آن در سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد. داستر یکی از مهمترین تولیدات داچیا است. این شرکت در سال ۲۰۲۲.۱۹۷٬۱۰۰ دستگاه را به اروپا منتقل کرد و از زمان عرضه این وسیله نقلیه در سال ۲۰۱۰، بیش از دو میلیون داستر تولید کرده است.
بیایید نگاهی به نسلهای این خودرو بیاندازیم.
نسل اول داستر سال ۲۰۰۹ معرفی و از سال ۲۰۱۰ وارد بازارها شد. مدلهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ در سه تیپ SE تک دیفرانسیل، SE و PE دو دیفرانسیل در ایران توسط نگینخودرو عرضه شد.
استقبال مردم از این خودرو در ایران هم جالب هم توجه است. قرار بود با همکاری شرکای مونتاژ کار رنوی فرانسه، یعنی سایپا و پارس خودرو، محصولاتی مثل داستر و سیمبل در ایران مونتاژ شوند که متاسفانه این امر با پایان برجام و اعمال مجدد تحریمها متوقف شد.
طراحی کلی داستر ساده و کمی کسلکننده بود. اما هر چقدر جلوتر رفت، به خصوص در مدلهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، وضع بهتر شد.
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر به کار رفته در این نسل، ۱۳۵ اسببخار قدرت و ۱۹۵ نیوتونمتر گشتاور تولید میکرد. شتاب صفر تا صد ۱۱.۵ ثانیهای یکی از نقاظ ضعفهای این خودرو به حساب میآمد.
سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل دارای قفل دیفرانسیل مرکزی در کنار وزن کم و ابعاد جمع و جور، این خودرو را آفرودی نشان میداد.
طراحی خارجی کسلکننده به داخل کابین خودرو هم نفوذ کرده بود و شباهت بسیاری به رنو لوگان یا همان L ۹۰ و رنو ساندرو داشت.
دو ایربگ برای سرنشینان جلو، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی مرکزی بهمراه دوربین دنده عقب و کروز کنترل از امکانات شاخص نسخه فول SE به حساب میآمدند.
به طور کلی، نسل اول داستر با همه کم و کاستیهایش، خودرویی با کیفیت محسوب میشود که در نهایت خروجی خوبی را با توجه به اقتصادی بودنش، به شما ارائه میکند.
اما به نسل دوم میرسیم. داچیا داستر در جدیدترین مدل، از طراحی کاملا اقتصادی خود کمی دور شده است. نمای جلویی داستر به صورت کلی، عضلانیتر از نسل قبل شده است.
پیشرانه ۱.۳ لیتری توربوشارژ و ۴ سیلندر، ۱۵۰ اسببخار قدرت و ۲۵۰ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند.
شکل و فرم کلی کابین همان چیزی است که در محصولات داچیا میدیدیم؛ انگار داچیا میخواهد از سطح محدودی که برای خود ترسیم کرده، عبور نکند.
دریچههای مستطیلی شکل کولر به همراه نمایشگر مرکزی و فرمان D کات، از عوامل زیبایی آفرین در فضای داخلی هستند.
نمایشگر ۸ اینچی مرکزی مجهز به اپل کارپلی و اندروید اتو است. تهویه مطبوع اتوماتیک، گرمکن صندلیهای جلو و ۶ بلندگو، از دیگر آپشنهای داستر ج نسل دوم هستند.
قیمت نسل فعلی داستر از ۱۷ هزار یورو شروع میشود.