فرارو- مقایسه هایما S7 و S5 دوئل دوقلوهای مونتاژی و تقریبا تازهنفس ایرانخودرو در بازار است. در بخش فنی هایما S7 بهخاطر پیشرانه ۱.۸ لیتر نسبت به S5 دست بالاتر را دارد و موتور آن قدرت و گشتاور خروجی بیشتری تولید میکند. خود ایرانخودرو هم هایما S7 را با چندتا آپشن بیشتر روانه بازار کرده و آن را یک میلیارد و هفت میلیون تومان یعنی ۲۵ میلیون بیشتر از S5 میفروشد. البته همین تفاوت ۲۵ میلیونی قیمت هایما S7 و S5 در کارخانه، در خریدوفروشهای بازار آزاد به ۱۱۰ میلیون تومان تبدیل میشود.
به گزارش فرارو، قیمت هایما S7 توربو پلاس در کارخانه حدود ۲۵ میلیون تومان از هایما S5 بیشتر است. براساس جدولی که به عنوان قیمت کارخانه محصولات ایرانخودرو در سایت این شرکت بارگذاری شده، قیمت هایما S7 یک میلیارد و هفت میلیون و ۲۶ هزار تومان است و ایرانخودرو از خریداران هایما S5 دقیقا ۹۸۲ میلیون و ۶۸۹ هزار تومان دریافت میکند. البته همین تفاوت ۲۵ میلیونی قیمت هایما S7 و S5 در کارخانه، در خریدوفروشهای بازار آزاد به ۱۱۰ میلیون تومان میرسد.
قیمت هایما S7 در بازار آزاد الان که در نیمه مرداد قرار داریم، یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان است و خرید هایما S5 از بازار آزاد یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان خرج برمیدارد. هایما S7 درحالی الان در بازار آزاد یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان ارزش دارد، که در فروردین یعنی روزهای تاریخی بازار خودرو قیمت هایما S7 تا یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان بالا رفته بود و آن روزها خرید هایما S5 از بازار آزاد یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان هزینه داشت.
مقایسه هایما S7 و S5 در بخش فنی با برتری جزیی S7 به پایان میرسد. هایما S7 با پیشرانه چهارسیلندر توربوشارژ و حجم موتور ۱.۸ لیتر از سال ۱۴۰۰ در خط مونتاژ ایرانخودرو حضور دارد و از همان زمان ایرانخودرو هایما S5 را با همان پیشرانه، اما حجم موتور ۱.۵ لیتر روانه بازار کرده است. درنتیجه موتور هایما S7 میتواند هفت نیوتنمتر گشتاور خروجی بیشتر و ۹ اسببخار نیروی بیشتری از موتور هایما S5 تولید کند.
مقایسه هایما S7 و S5 البته در یکسری از آیتمهای فنی برتری هایما S5 را نشان میدهد. بهعنوان مثال مصرف سوخت ترکیبی هایما S5 بهازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۸.۶ لیتر است، اما این عدد برای هایما S5 هشت لیتر است و نشانهای برای کماشتها بودن هایما S5 نسبت به هایما S7 در مصرف سوخت است. راننده هر دو خودرو میتواند نهایتا با سرعتی معادل ۱۷۰ کیلومتربرساعت حرکن کند و تفاوتی زیادی در حجم باک بنزین هایما S7 و هایما S5 دیده نمیشود.
هایما S7 و S5 در بخش آپشنها تفاوتی زیادی ندارند. مثلا سیستم کروز کنترل را در هر دو مدل شاهد هستیم و سیستمهای کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و کنترل پایداری در فهرست آپشنها هایما S7 و S5 بهچشم میخورد.
سنسور عقب، سنسور فشار باد تایرها، دوربین عقب، دوربین ۳۶۰ درجه و مانیتورهای هفت اینچی هم جزو آپشنها مشترک هایما S7 و S5 است. از طرفی ایرانخودرو که از سال ۱۴۰۰ مونتاژ این دو مدل را استارت زده، برای آنها آپشنهایی مثل چراغ دیلایت، دکمههای کنترلی روی فرمان، ورود بدون کلید و استارت بدون دکمه را درنظر گرفته، اما چیزهایی مثل سنسور باران، چراغهای اتولایت و فرمان برقی فقط جزو آپشنهای هایما S7 است.
هایما S7 از نظر ظاهری طول و عرضش به ترتیب چهار متر و ۵۳۰ سانتیمتر و یک متر و ۸۳۰ سانتیمتر است و این دوتا عدد برای هایما S5 بهترتیب چهار متر و ۳۵۸ سانتیمتر و یک متر و ۸۲۳ سانتیمتر محاسبه میشود. از طرفی وزن هایما S7 حدود ۷۵ کیلوگرم بیشتر از برادرش هایما S5 است.
مقایسه هایما S7 و S5 در یک نگاه
مشخصات فنی |
هایما S7 |
هایما S5 |
پیشرانه |
چهار سیلندر توربوشارژ |
چهار سیلندر توربوشارژ |
حجم موتور |
1.8 لیتر |
1.5 لیتر |
حداکثر گشتاور خروجی |
230 نیوتنمتر |
223 نیوتنمتر |
حداکثر قدرت |
170 اسببخار |
161 اسببخار |
حداکثر سرعت |
170 کیلومتربرساعت |
170 کیلومتربرساعت |
مصرف سوخت |
8.6 لیتر بهازای 100 کیلومتر |
هشت لیتر بهازای 100 کیلومتر |
شتاب |
10.5 ثانیه |
9 ثانیه |
حجم باک |
61 لیتر |
60 لیتر |
قیمت کارخانه |
یک میلیارد و هفت میلیون |
982 میلیون |
قیمت بازار آزاد |
یک میلیارد و 340 میلیون |
یک میلیارد و 230 میلیون |