سرویس اعتباری اسنپ سطح ارتباط خود را براساس میزان پولی که مشتری در آن خرج کرده تنظیم میکند و تقریبا در هر بازاری آماده ایفای نقش رفیقی بامعرفت است، اما خرید اقساطی واقعا به نفع کاربران اسنپ تمام میشود؟
فرارو- سرویس اعتباری اسنپ پی ادعا دارد امکان خرید اقساطی را بهشکلی کاملا متفاوت فراهم کرده و با تمرکز روی شعار «الان بخر، بعدا پرداخت کن»، تبلیغات اغواکننده خود را پیش میبرد، اما آیا تمام ادعاهای مطرح شده در این مورد حقیقت دارند و خرید از سرویس اعتباری اسنپ پی واقعا به نفع کاربران است؟
به گزارش فرارو؛ سرویس اعتباری «الان بخر، بعدا پرداخت کن»، در اصطلاح تخصصی با نام BNPL شناخته میشود و دقیقا مخفف عبارت Buy Now, Pay Later است. کسی که اولین بار چنین ایدهای به ذهنش رسیده ظاهرا قصد و نیت خیر داشته، اما در باطن امر هدفی تجاری را دنبال میکرده و دنبال این بوده میزان فروش صاحبان کسبوکار بالا برود.
سرویس اعتباری اسنپ، در دسته سرویسهای BNPL قرار میگیرد. در سرویس «الان بخر، بعدا پرداخت کن»، یک شرکت مثل اسنپ بهعنوان طرف سوم، بین خریدار و فروشنده قرار میگیرد و معمولا تمام هزینه خرید را بهصورت نقدی به فروشنده پرداخت میکند.
اگر قصد دارید کالا یا خدماتی به ارزش ۱۰ میلیون تومان بخرید، اما کل رقم را در حساب بانکیتان ندارید، سرویس اعتباری اسنپپی، همان طرف سوم خواهد بود و از طرف شما ۱۰ میلیون تومان را به فروشگاه پرداخت کرده و خرید را نهایی میکند. سپس طبق قول و قراری که با شما دارد مبلغ خرید را در بازه مشخص شده یا در طول چند قسط پس میگیرد. گاهی هم حتی از سود و کارمزد خود صرفنظر میکند. این مهربانی از کجا سرچشمه میگیرد و چرا فعالان بازار BNPL از جمله اسنپ تا این اندازه معرفت خرج مشتریان خود میکنند؟
خرید اقساطی اسنپ پی واقعا به همان سادگی است که خودشان میگویند: الان بخر، بعدا پرداخت کن! فرقی نمیکند قصد گرفتن تاکسی اینترنتی برای انجام سفرهای داخل شهری را دارید، میخواهید غذا، میوه و محصولات سوپرمارکتی سفارش دهید یا باید کالاهایی مثل موبایل، لوازم خانگی، پوشاک، محصولات آرایشی، بهداشتی و... بخرید. حتی این اواخر اگر دنبال تمدید بیمهنامه خودرو و خرید دارو باشید سرویس اعتباری اسنپ، مثل رفیقی بامعرفت و بامرام پیشقدم میشود و راهکاری جلوی پایتان میگذارد.
سرویس اعتباری اسنپ بر اساس میزان وفاداری مشتری با او وارد مراوده میشود. اگر جزو افرادی هستید که زیاد تاکسی اینترنتی میگرفتند یا سفارش غذا و محصولات سوپرمارکتی خود را روی سوپراپلیکیشن اسنپ ثبت میکردند، سرویس اعتباری اسنپ همان اول کار برایتان فعال شده.
سرویس اعتباری اسنپ بهمرور زمان در دسترس عموم کاربران قرار گرفت، اما سقف اعتبار اختصاص پیدا کرده به هرکس دقیقا براساس میزان استفاده او از خدمات مختلف خواهد بود. اگر از اعتبار اولیه استفاده کنید، سروقت و به موقع اقساط را بپردازید و نشان دهید قابل اعتماد هستید، سقف اعتبار بهصورت پلکانی و خودکار افزایش پیدا میکند.
سقف اعتبار مشتریان در سرویس خرید اقساطی اسنپ پی بهصورت پلکانی افزایش پیدا میکند. همچنین یک میلیون تومان در قالب اعتبار ماهیانه به پرداخت هزینه تاکسی اینترنتی، سفارش غذا و محصولات سوپرمارکتی و... اختصاص پیدا میکند و اگر در طول ماه از آن استفاده کنید، تا پایان همان ماه برای تسویه کردن بدهیتان فرصت خواهید داشت.
خرید اقساطی برای پایهترین و وفادارترین مشتریان اسنپ در قالب اعتبار بهصورت پلکانی افزایش پیدا میکند و ممکن است به ۱۰ میلیون، ۱۵ میلیون و... برسد که برای خرید از فروشگاههای حاضر در سرویس Snapp Shop کاربرد دارد. سقف خرید اقساطی برای کاربران تازهوارد و جدید کمتر است، اما خودشان میتوانند با خرید بیشتر و پرداخت به موقع بدهیها، اعتبار خود را نزد اسنپ افزایش دهند.
خرید اقساطی اسنپ پی، با عنوان سرویس اعتباری در سوپر اپلیکیشن اسنپ گنجانده شده و اگر آن را انتخاب کنید، فهرست بلندبالایی از فروشگاهها در دستهبندیهای مد و پوشاک، زیبایی و سلامت، کالای دیجیتال، خانه و آشپزخانه، لوازم ورزش و سفر، ابزار و قطعات یدکی خودرو، خدمات و بیمه، فرهنگ و هنر، کودک و نوزاد، سوپرمارکت و... پیشرویتان باز میشود. هر چیزی انتخاب کنید بلافاصله به سبد خرید اضافه میشود و میتوانید آن را با پرداخت چهار قسط تصاحب کنید. وسوسه شدید نه؟ این داستان روی دیگری هم دارد...
فرض کنیم شما فقط مشتری تاکسی اینترنتی اسنپ هستید و چون فرآیند پرداخت هزینه سفر از طریق درگاه بانکی، با توجه به وضعیت اینترنت پرزحمت است، گزینه پرداخت اعتباری را دلفریب و اغواکننده میبینید. احتمال دارد همین موضوع در نهایت باعث شود از مقایسه قیمت سفر در اپلکیشنهای رقیب دست بکشید.
سرویس اعتباری اسنپ پی، در خوشبینانهترین حالت با شرطی کردن کاربران آنها را به دام میاندازد. کسی که معتاد استفاده از آن شده دنبال فرصتهای تازه احتمالی نمیرود. اعتیاد به سرویس اعتباری حتی قادر است قدرت شما بر مدیریت هزینهها و مخارج را کاهش دهد تا نفهمید در ماه دقیقا چه مقدار پول بابت تاکسی اینترنتی یا سفارش غذا پرداخت میکنید.
سرویس اعتباری ماهیانه اسنپ یک مشکل بزرگ دیگر دارد. همانطور که از اسمش مشخص است، باید آن را سر ماه تسویه کرد. فرقی نمیکند اول ماه با تکیه بر اعتبار خود از اسنپ خرید کرده باشید یا وسط ماه و آخر ماه. بههرحال وقتی برگههای تقویم پایان ماه را نشان داد، با فرصتی که تنفس یکی- دو روزه نامیده میشود، باید زحمت بکشید و آنچه بهعنوان اعتبار خرج کردهاید را یکجا تسویه کنید.
چنانچه بدهی شما ۲۰ هزار تومان باشد، حتی اگر یک هفته قبل از آن استفاده کرده باشید، باز هم باید دقیقا سر ماه برای تسویه اقدام کنید. برای افرادی که کارمند بخش دولتی نیستند و پرداخت حقوقشان معمولا تاریخ مشخص ندارد، این ویژگی سرویس اعتباری اسنپ اسباب زحمت و دردسر خواهد بود.
سرویس اعتباری اسنپ و امکان خرید اقساطی از آن وقتی برایتان گران تمام میشود که اصطلاحا آدم مرتب و منظمی نباشید یا مثلا بقیه شما را به بازیگوشی و حواسپرتی بشناسند. اگر به هر دلیلی سررسید پرداخت اقساط یادتان برود، بهشکل بیرحمانهای تنبیه خواهید شد.
سرویس اعتباری اسنپ با وجود مرام و معرفتی که نشان میدهد تقریبا مانند وام بانکی عمل میکند و سهلانگاری در پرداخت بدهی، میتواند تبعاتی مثل جریمه پرداخت اقساط و حتی به کاهش رتبه اعتباری شما در سیستم بانکی کشور منجر شود. تصور کنید بدهی شما بابت خرید یک کیلو سیبزمینی و دو کیلو پیاز بوده که سرجمع به ۱۰۰ هزار تومان نمیرسد، اما چون فراموش کردید، آن را سروقت با اسنپ تسویه کنید، رتبه اعتبارسنجیتان پایین میآید و شاید سیستم بانکی به همین دلیل با درخواست پرداخت وامتان موافقت نکند!
سرویس اعتباری اسنپ میتواند بیشتر از آنچه تصور میکنید، بیرحم باشد. شاید بگویید رتبه اعتباری یا مثلا وابستگی به اسنپ برایتان مهم نیست، اما وقتی درباره پول یا گرانفروشی حرف میزنیم مسئله فرق میکند. بیایید این قسمت ماجرا را با ذکر مثال توضیح بدهیم.
سرویس اعتباری اسنپ امکان خرید اقساطی از یکسری فروشگاه معروف و مطرح را فراهم میکند. یکی از آنها روژاشاپ است که بین فروشگاههای لوازم آرایشی- بهداشتی شهرت زیادی دارد. عطر ماژور از برند مهران مدیری در این فروشگاه یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان قیمتگذاری شده است، ولی رویش خط کشیدهاند که بگویند پس از اعمال ۱۰ درصد تخفیف مشتریان میتوانند این عطر را یک میلیون و ۱۵۲ هزار تومان خریداری کنند. اوضاع از این هم بهتر میشود...
خرید اقساطی اسنپ پی را از میان گزینههای پرداخت انتخاب کنید. این امکان فراهم شده تا همان عطر را در چهار قسط به مبلغ ۲۸۸ هزار تومانی بخرید. تازه سرمان منت گذاشتهاند که اقساط بدون کارمزد محاسبه شده و هزینه ارسال هم رایگان است. متاسفانه باید به اطلاعتان برسانیم دارید مرتکب اشتباه میشوید. بگذارید برای پیشگیری از وقوع هر نوع سوءتفاهم در همان سوپر اپلیکیشن اسنپ، از سرویس Snapp Shop کمک بگیریم و دنبال عطر ماژور مهران مدیری بگردیم. همانطور که تصویر زیر نشان میدهد، در یکی دیگر از سرویسهای اسنپ میتوان عطر را حدود ۳۶۰ هزار تومان ارزانتر خرید.
موبایل اکسپرس یکی دیگر از فروشگاههایی است که کاربران در سرویس فروش اقساطی اسنپ پی، پیشرو دارند. قیمت گوشی سامسونگ A13 با ظرفیت ۶۴ گیگابایت و حافظه ۶۴ گیگ روی این سایت هشت میلیون و دوباره با منت تخفیف، هفت میلیون و ۷۹۹ هزار تومان اعلام شده است.
در Snapp Shop میتوان مدل جدید این گوشی را با نام گلکسی A14، با همان مقدار حافظه موقت و ظرفیت ذخیرهسازی پنج میلیون و ۶۴۰ هزار تومان خریداری کرد. اگر واقعا اصرار دارید به خودتان ضرر بزنید، میتوانید در بازار A13 را بین هفت میلیون تا هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پیدا کنید. هنوز فکر میکنید خرید اقساطی از سرویس اعتباری اسنپ پی، همیشه به نفع مشتری تمام میشود؟