bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۷۱۷۰۹

(تصاویر) ۹ تا از گران‌ترین و لاکچری‌ترین موتورسیکلت‌های جهان

(تصاویر) ۹ تا از گران‌ترین و لاکچری‌ترین موتورسیکلت‌های جهان

در این مطلب گرانترین موتورسیکلت‌های موجود در بازار را مرور می‌کنیم؛ بالارده‌ترین موتور‌ها از معروف‌ترین برند‌ها مثل بی ام و، کاوازاکی و هوندا.

تاریخ انتشار: ۲۲:۰۵ - ۱۶ مهر ۱۴۰۲

افرادی که ساخته‌های برجسته دنیای خودرو، مثل سوپر اسپرت‌های شاهکار ایتالیایی را دنبال می‌کنند، شاید به موتورسیکلت‌ها به‌عنوان وسایل نقلیه مقرون به صرفه‌ی نه چندان هیجان‌انگیز نگاه کنند.

با این حال، معروف‌ترین برند‌های حوزه موتورسیکلت در دنیا محصولاتی بالارده ارائه می‌کنند که در کیفیت ساخت و امکانات دست کمی از اتومبیل‌های لوکس ندارند. در ادامه نگاهی به گرانترین موتورسیکلت‌های بازار از شرکت‌های مطرحی مثل کاوازاکی، بی ام و، ترایمف و هوندا خواهیم داشت.

ترایمف

ترایمف: راکت ۳

قیمت پایه: ۲۵ هزار و ۴۹۵ دلار
ساخت راکت ۳ با بیشترین حجم موتور، ایده‌ای بود که ریسک زیادی را برای برند بریتانیایی «ترایمف» (Triumph) به دنبال داشت. با این حال، دست آخر نتیجه محصولی با بهترین کیفیت ساخت و بالاترین سطح مشخصات و فناوری‌ها شد که در نوع خود بی‌نظیر است. اگر دقیق‌تر بگویم، راکت ۳ نه تنها جزو گرانترین موتورسیکلت‌های بازار است، بلکه بین قدرتمندترین و بزرگ‌ترین موتورسیکلت‌های موجود جا دارد.

در قلب Rocket ۳ یک موتور حجیم ۲۴۵۸ سی‌سی ۳ سیلندر خطی وجود دارد که می‌تواند ۱۶۵ اسب بخار قدرت تولید کند. سیستم تعلیق «شوا» (Showa) هم برای نواحی جلو و عقب این موتورسیکلت به کار رفته است که به‌طور خودکار از طریق نمایشگر تی‌اف‌تی در داشبورد تنظیم می‌شود. ترایمف این محصول را با قیمت پایه ۲۵ هزار و ۴۹۵ دلار عرضه می‌کند؛ قیمتی که برای یک موتورسیکلت ویژه از این برند بریتانیایی خوشنام شاید چندان گران به نظر نرسد.

هارلی

هارلی دیویدسون: سی‌وی‌او رود گلاید لیمیتید

قیمت پایه: ۵۱ هزار و ۹۹۹ دلار

هارلی دیویدسون، برند خوشنام آمریکایی موتورسیکلت که نام موتورسیکلت در فرهنگ عامه به آن گره خورده، «رود گلاید لیمیتید» (Road Glide Limited) از بخش سفارشی CVO او خود را به‌عنوان موتورسیکلت بالارده خود ارائه می‌دهد. به عبارتی دیگر، سی‌وی‌او رود گلاید لیمیتید نقطه اوج محصولاتی است که هارلی دیویدسون امروزه تولید می‌کند.

رود گلاید لیمیتید CVO همان ترکیب ایده‌آلی است که فرد از یک محصول امروزی هارلی دیویدسون می‌خواهد؛ المان‌های موتورسیکلت‌های کلاسیک، همانی که هارلی دیویدسون در آن سررشته دارد و امکانات به‌روز موتور‌های تورینگ کنونی. در نتیجه‌ی همین، آنچه در نگاه اول به این ساخته هارلی جلب توجه می‌کند، پنل‌های حجیم بدنه، فضای فراوان حمل بار، سیستم جامع اطلاعات و سرگرمی یا مولتی‌مدیا، جا پای گسترده و فضای چشمگیر برای سرنشین هستند.

البته بیراه نیست اگر برخی این موتورسیکلت را خصوصاً به‌خاطر پنل‌های بدنه آن از مد افتاده بدانند، اما در پس همین ظاهر امکانات ایمنی به‌روز متعددی نفهته است؛ سیستم ترمز C-ABS برای پیچ‌ها، حالت‌های مختلف کنترل کشش، سیستم رصد باد تایر و کنترل گشتاور جزو نمونه‌ها هستند. در کنار این‌ها هم پیشرانه V۲ به‌روز Milwaukee-Eight ۱۱۷ V هارلی دیویدسون قرار می‌گیرد.

سوزوکی

سوزوکی: GSX ۱۳۰۰ R هایابوسا

قیمت پایه: ۱۹ هزار و ۵۹۹ دلار

سوزوکی GSX۱۳۰۰R هایابوسا موتورسیکلت عملکردمحور این شرکت ژاپنی است که حتی زمانی به‌عنوان سریع‌ترین موتورسیکلت مجاز به تردد در خیابان شناخته می‌شد. هایابوسا اولین بار در سال ۱۹۹۹ پا به بازار گذاشت و زمان زیادی نبرد تا به‌عنوان موتورسیکلتی نوآور با حداکثر سرعت بیش از ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت شهرت پیدا کند. سوزوکی برای مدل ۲۰۲۴ هایابوسا که گرانترین موتورسیکلت آن لقب می‌گیرد، سنگ تمام گذاشته و با به‌کارگیری یک موتور ۱۳۴۰ سی‌سی در این محصول، آن را به قدرتمندترین عضو سری Hayabusa تبدیل کرده است.

به‌جز موتور پرتوان، هایابوسا GSX۱۳۰۰R ویژگی‌های مهم دیگری هم دارد؛ نظیر فناوری راید بای وایر (Ride By Wire) که موتور را از اتصال مکانیکی بی‌نیاز می‌کند، سیستم ABS خیلی پیشرفته با ترمزگیری هوشمند و کامپیوتر آنبورد ویژه‌ای که به ارزیابی و بهینه‌سازی عملکرد اختصاص دارد. در زمینه طراحی هم می‌توان جذابیت خاص این موتورسیکلت با ماهیت ژاپنی آن را دید؛ در واقع، در طراحی اجزای آیرودینامیکی آن از المان‌های بدن پرندگان الهام گرفته شده است. به هر حال، از آنجا که نام هایابوسا در زبان ژاپنی به معنای شاهین بحری است، این موضوع نباید جای تعجبی داشته باشد.

هایابوسای سوزوکی که با قیمت پایه نزدیک به ۲۰ هزار دلار عرضه می‌شود، حداقل در مقایسه با بقیه موتورسیکلت‌های عملکردمحور لیست گرانترین موتورسیکلت‌های بازار بیشترین ارزش خرید را دارد. با وجود این، آنچه آن را نسبت به خیلی از رقبا عقب می‌اندازد، عمر طولانی‌تر آن است؛ به حدی که نه تنها الان، بلکه از مدت‌ها قبل به یک تحول اساسی نیاز دارد.

آپریلیا

آپریلیا: RSV ۴ فکتوری ۱۱۰۰،

قیمت پایه: ۲۵ هزار و ۹۹۹ دلار

یکی از محصولات ویژه «آپریلیا» (Aprilia)، برند ایتالیایی معروفی که ریشه در مسابقات موتورسواری دارد، نسخه فکتوری ۱۱۰۰ موتورسیکلت عملکردمحور RSV۴ است. این محصول از آنجا که مبتنی بر تجربه طولانی این شرکت در پیست موتورسواری و با روش‌ها و مواد نوین توسعه پیدا کرده است، خود را نسبت به رقبا متمایز می‌کند.

یکی از ویژگی‌های فنی برجسته موتورسیکلت RSV۴ فکتوری ۱۱۰۰ که آن را یک پله بالاتر از نسخه معمولی می‌برد، سیستم تعلیق نیمه‌فعال ویژه ساخته شرکت سوئدی «اوهلینس» (Öhlins) است. این سیستم که جوانب مختلف آن به اقتضای این موتورسیکلت تنظیم شده، از طریق سوئیچ‌های موجود کنترل می‌شود. فکتوری ۱۱۰۰ هم اگرچه قوای محرکه خود را از همان نمونه ۱۰۹۹ سی‌سی ۲۱۷ اسب بخاری نسخه معمولی تامین می‌کند، با تنظیمات صورت گرفته روی آن توان تولید گشتاور بیشتری را دارد.

RSV۴ فکتوری ۱۱۰۰ با قیمت ۲۵ هزار و ۹۹۹ دلاری جزو گرانترین موتورسیکلت‌های بازار در نظر گرفته می‌شود. البته احتمالاً با همین توضیحات مختصر متوجه شده‌اید این ساخته برند ایتالیایی باقدمت آپریلیا نیازِ آن‌هایی نیست که به دنبال موتورسیکلتی برای رفت و آمد‌های روزانه‌اند.

کی تی ام

کی تی ام: ۱۲۹۰ سوپر ادونچر R

قیمت پایه: ۲۰ هزار و ۲۹۹ دلار

۱۲۹۰ سوپر ادونچر R، مدل پرچمدار مجموعه موتورسیکلت‌های ادونچر کی تی ام، حاصل تلاش این شرکت اتریشی برای کسب سهم در این بازار در رقابت با شرکت‌های آلمانی و ژاپنی است؛ تلاشی که می‌توان گفت همان‌طور که می‌خواستند، موفق ظاهر شده است.

این موتوررسیکلت همان ویژگی‌هایی را دارد که از موتورسیکلت‌های مشابه آن انتظار می‌رود. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به فاصله بالا نسبت به سطح زمین، تایر‌های دارای آج‌های برجسته و دسته‌های فرمان با ارتفاع بالا اشاره کرد.

گذشته از ویژگی‌های طراحی، امکاناتی مثل کروز کنترل، ترمز ABS، کنترل کشش، حالت‌های مختلف رانندگی و سیستم کنترل پایداری اختصاصی بوش لازم به ذکرند. برای استفاده از این امکانات، یک نمایشگر تی‌اف‌تی ۷ اینچی تنظیم‌پذیر در کنسول جلو در نظر گرفته شده است که امکان دسترسی به آن به‌واسطه کلید‌های سوئیچی ۶ جهته روی دسته‌های فرمان وجود دارد. همچنین سیستم اطلاعات و سرگرمی و مسیریابی کامل با پشتیبانی از بلوتوث در اختیار موتورسوار قرار می‌گیرد. مطابق استاندارد‌های همیشه بالای کی تی ام هم یک موتور ۱۳۰۱ سی‌سی ۲ سیلندر V۲ با گیربکس دستی ۶ سرعته برای تامین قوای محرکه در این موتورسیکلت ادونچر پیاده‌سازی شده است.

۱۲۹۰ سوپر ادونچر R، نماینده کی تی ام در لیست گرانترین موتورسیکلت‌های بازار از شرکت‌های معروف دنیا اگرچه با رقبای زیادی دست و پنجره نرم می‌کند، موفق به ارائه ترکیبی از طراحی جذاب و فناوری‌های پیشرفته شده است؛ ضمن اینکه طبق انتظار، عملاً می‌تواند از پس هر مسیری بر بیاید.

کاوازاکی

کاوازاکی: نینجا H ۲ کربن

قیمت پایه: ۳۵ هزار دلار

کاوازکی به‌عنوان شرکتی که در حوزه‌های انرژی، تجهیزات صنعتی، هوانوردی، راه آهن و کشتی‌رانی فعالیت می‌کند، نینجا H۲ کربن را با کوله‌باری از تجربه و منابع عظیم ساخته است. نینجا H۲ کربن که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، یک نسخه ویژه تحت عنوان H۲R هم دارد که لقب قدرتمندترین و سریع‌ترین موتورسیکلت دنیا را با خود به یدک می‌کشد. البته نباید به همین خاطر H۲ کربن را نادیده گرفت؛ از آنجا که دارای ویژگی‌هایی نظیر موتور ۹۹۸ سی‌سی ۴ سیلندر توربوشارژ با خروجی استثنائی ۲۰۰ اسب بخاری، مهندسی پیچیده و فریم ترلیس سَبُک با بدنه فیبر کربنی است.

علاوه بر این موتور پرقدرت، قابلیت‌هایی نظیر کنترل کشش، لانچ کنترل، ترمز ABS پیشرفته، کنترل ترمز موتور و کنترل خودرو در پیچ برای تسهیل تجربه موتورسواری در اچ ۲ پیاده‌سازی شده است. قیمت ۳۵ هزار دلاری اچ ۲ کربن با در نظر گرفتن کیفیت ساخت، قوای محرکه قدرتمند و امکانات پیشرفته فراوان آن نباید جای بحث داشته باشد؛ در حقیقت، افراد این مبلغ را برای موتورسیکلتی پرداخت می‌کنند که کمتر رقیبی در بازار امروز دارد.

یاماها

یاماها: YZF-R ۱ M

قیمت پایه: ۲۶ هزار و ۹۹۹ دلار

یاما‌ها در دوره رونق موتورسیکلت‌های سوپر اسپرت به یک موتور سیکلت اسپرت پرچمدار نیاز داشت و در همین راستا سری R را توسعه داد که پس از عرضه به بازار در سال ۱۹۹۸ توانست به جایگاه ویژه‌ای دست پیدا کند. حالا کماکان در سال ۲۰۲۳ یاما‌ها YZF-R۱M که نسخه حرفه‌ای‌تر YZF-R۱ است، عنوان یکی از بهترین موتورسیکلت‌های عمکلردمحور را در اختیار دارد.

این موتورسیکلت یاما‌ها با اتکا به موتور ۹۹۸ سی‌سی ۴ سیلندر خطی پرتوان و همچنین فناوری‌های پیشرفته خود، تجربه رانندگی درجه یکی چه در خیابان و چه در پیست ارائه می‌کند. امکانات کمک‌راننده متعدد آن از جمله سیستم راید بای وایر، ترمز ABS، کنترل کشش، کنترل لغزش، کنترل تک‌چرخ و دریچه گاز مبتنی بر تراشه هم به کمک این موتور قدرتمند می‌آیند و سیستم تعلیق الکترونیک به‌صورت پیوسته با ارزیابی شرایط جاده، عملکرد را تنظیم می‌کند. المان‌هایی مانند ترمز سوپر اسپرت، سیستم تعلیق اوهلینس و رینگ‌های منیزیمی در بهبود عملکرد مسابقه‌ای این سوپربایک تاثیرگذارند و نهایتاً تکمیل‌کننده این مجموعه نمایشگر تی‌اف‌تی تمام رنگ با چراغ‌های ال‌ای‌دی است.

موتورسیکلت‌های سوپر اسپرت میزان مشخصی از مهارت در موتورسواری را می‌طلبند و به همین دلیل، مناسب همه گروه‌ها نیستند. با وجود این، YZF-R۱M که حاصل تجربه این شرکت ژاپنی در مسابقات موتو جی‌پی است، می‌تواند آرزوی همان‌هایی را برآورده کند که نشستن پشت رکاب یک سوپربایک تمام‌عیار را در سر دارند.

بی ام و

بی ام و: M ۱۰۰۰ RR

قیمت پایه: ۳۸ هزار و ۷۴۰ هزار دلار

بی ام و موتوراد، بخش موتورسیکلت مونیخی‌ها همیشه با نوین‌ترین روش‌ها اقدام به تولید بهترین موتورسیکلت‌هایی می‌کند که می‌توان در کل دنیا پیدا کرد. سری‌های ادونچر GS، تورینگ K و کلاسیک R جزو ساخته‌های درجه یک این شرکت آلمانی‌اند، ولی در اینجا به موتورسیکلت اسپرت بی ام و M ۱۰۰۰ RR، نسخه ارتقایافته S۱۰۰۰ RR می‌پردازیم که یکی از گرانترین موتورسیکلت‌های بازار در مقطع کنونی است.

M ۱۰۰۰ RR دارای بدنه فیبر کربنی است که از لحاظ آیرودینامیکی تست‌های لازم را پشت سر گذاشته و بالچه‌های فیبر کربنی بزرگی هم در ناحیه جلو آن قابل مشاهده‌اند که نیرو رو به پایین یا داون‌فورس را افزایش می­‌دهند. این موتورسیکلت BMW با بهره‌گیری از یک موتور ۹۹۹ سی‌سی ۴ سیلندر قابلیت تولید قدرت ۲۱۲ اسب بخار را دارد و همچنین حداکثر سرعت آن به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. وجود امکانات عملکردمحور مثل کنترل لغزش، ABS پیشرفته، لانچ کنترل و کنترلش کشش در این محصول بی ام و هم کاملاً قابل انتظار است.

هوندا

هوندا: گولد وینگ تور

قیمت پایه: ۲۵ هزار و ۶۰۰ دلار

موتورسیکلت تورینگِ دیگر لیست گرانترین موتورسیکلت‌های بازار، «گولد وینگ تور» (Gold Wing Tour) از هوندا است که البته در سطح متفاوتی از بقیه هم‌رده‌های خود قرار دارد. این موتورسیکلت اولین بار در سال ۱۹۷۴ به بازار معرفی شد و در طول حدود ۵۰ سالی که از عرضه آن می‌گذرد، رفته‌رفته به تکامل رسیده است. در واقع، می‌توان این ساخته تورینگ هوندا را معادل یک سدان لوکس در دنیای خودرو‌ها در نظر گرفت.

گولد وینگ تور با ویژگی‌هایی مثل رکاب‌های بزرگ، فضای مجلل برای نشستن سرنشین و زین جادار، از لحاظ راحتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در توصیف همین راحتی همچنین باید به این نکته اشاره کرد به‌خاطر شیشه جلو بلند و داشبورد گسترده آن، بادی که اطراف موتور جریان دارد کمتر باعث مزاحمت برای سرنشین می‌شود. کروز کنترل قابل تنظیم، کنترل کشش، سیستم مسیریابی داخلی، سیستم صوتی چنداسپیکر و پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اوتو برخی دیگر از امکانات این محصول هوندا هستند.

این موتورسیکلت هوندا مجهز به یک موتور ۱۸۳۳ لیتری ۶ سیلندر به‌علاوه گیربکس دستی ۶ سرعته یا اتوماتیک ۷ سرعته است. کنترل دریچه گاز در سیستم محرکه آن هم به‌صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و ۴ حالت مختلف در اختیار موتورسوار قرار گرفته است تا دست بازی در انتخاب نوع سواری خود داشته باشد.

هوندا گولد وینگ تور با قیمت‌های پایه ۲۵ هزار و ۶۰۰ دلار و ۳۲ هزار و ۹۰۰ دلار به ترتیب برای نسخه‌های دستی و اتوماتیک، به‌عنوان یکی از گرانترین موتورسیکلت‌های بازار شناخته می‌شود. تاریخچه طولانی، امکانات فراوان، ارزش خرید بالا و ویژگی‌های جذاب همگی به ارزش این موتورسیکلت تورینگ ژاپنی اضافه می‌کنند.

منبع: گجت نیوز

bato-adv
bato-adv
bato-adv