نیسان در نمایشگاه خودروی توکیو از کانسپتی رونمایی کرد که با الهام از مدل GT-R کارخانه طراحی شده است. این ماشین که نامش هایپر فورس (Hyper Force) است قوای محرکه الکتریکی دارد و با همکاری یک تولیدکننده بازیهای ویدیویی طراحی شده است.
به گزارش بیبی سی، هایپفورس پنجمین کانسپتی است که نیسان برای نمایشگاه توکیو ساخته است. ماکوتو اوچیدا، مدیر نیسان میگوید این کانسپتها به طور مشخص به مدل خاصی اشاره نمیکنند. با این حال حضور هایپر فورس در جمع این کانسپتها احتمال ساخت یک مدل GT-R الکتریکی در آینده را افزایش داده است.
GT-R اسپرتترین مدل نیسان است. نیسان نسل اول GT-R را براساس یکی از مدلهای لوکسش به نام اسکایلاین در دهه شصت میلادی تولید کرد، اما تولید پس از بحران جهانی افزایش قیمت نفت در دهه هفتاد متوقف شد.
نسل جدید اسکایلاین GT-R پس از وقفهای طولانی در دهه ۹۰ به بازار آمد و پس از موفقیت در مسابقات به گودزیلا مشهور شد. نیسان در نسلهای بعدی با حذف اسکایلاین، نام این مدل را به GT-R تغییر داد و با تقویت ماشین آن را به سطحی رساند که اکنون با مدلهایی از لامبورگینی، پورشه و مکلارن مقایسه میشود.
بدنه کانسپت هایپر فورس با کمک زیرمجموعه اسپرت نیسان به نام نیزمو (Nismo) طراحی شده تا حداکثر توانایی را در پیست مسابقات داشته باشد. نیسان میگوید ماشین را همزمان طوری ساخته که هنگام رانندگی در شهر نرم و راحت باشد.
جزییات فنی زیادی از این کانسپت منتشر نشده است. نیسان تنها گفته که قدرتش ۱۰۰۰ کیلو وات معادل ۱۳۴۰ اسب بخار است و هر چهار چرخش به موتور الکتریکی وصل است.
نیسان برای طراحی اتاق ماشین با شرکت پولیفونی دیجیتال همکاری کرده که سازنده بازی ویدیویی اتوموبیلرانی گرن توریسمو است. داشبورد هایپر فورس مجموعهای از مکعبهایی متحرک است که روی هر کدام یک نمایشگر گذاشته شده است. نور این مکعبها هنگام رانندگی در شهر آبی است و در پیست این نور قرمز است. اطلاعاتی که نمایشگرها نشان میدهند هم بسته به انتخاب رانندگی در شهر یا پیست تغییر میکند.
مزدا کانسپتی هیبرید-الکتریکی در توکیو نمایش داد که با موتور درونسوز وانکل کار میکند. مزدا براساس این کانسپت که نامش «آیکونیک SP» است در سالهای آینده یک مدل اسپرت جدید تولید خواهد کرد.
موتورهای درونسوز وانکل با روشی متفاوت از موتورهای پیستونی کار میکنند. این موتور در دهه پنجاه میلادی توسط فلیکس وانکل، مهندس آلمانی اختراع شد و به خاطر کوچک و کارآمد بودنش طرفداران زیادی پیدا کرد.
خودروسازان قصد داشتند تا موتورهای وانکل را جایگزین موتورهای پیستونی کنند. اما پیچیدگی ساخت و مصرف بالای سوخت، مخصوصا بعد از بحران نفتی در دهه هفتاد میلادی باعث شد این موتور از رونق بیفتد و موتور دیزل جای آن را بگیرد.
مزدا در اواخر دهه شصت میلادی اولین خودروسازی بود که از موتور وانکل در یک مدل تولید انبوه استفاده کرد. مدلهایی که مزدا با این موتور ساخت در مسابقات موفق بودند و برای مزدا اعتباری جهانی به ارمغان آوردند. مشهورترین مدل مزدا با موتور وانکل RX-7 است که سه نسل از آن از دهه هفتاد تا سال ۲۰۰۲ تولید شد.
مزدا در حال حاضر تنها مدل الکتریکیاش را به موتور وانکل مجهز کرده و میگوید این موتور بهترین انتخاب برای قوای محرکه هیبرید-الکتریکی است. موتورهای وانکل مزدا در آینده میتواند علاوه بر بنزین از هیدروژن و سوختهای بیولوژیک هم استفاده کنند. قوای محرکهای که برای کانسپت آیکونیک SP ساخته ۳۶۵ اسب بخار نیرو تولید میکند.
ظاهر ماشین با استقبال بسیار زیادی روبرو شده است. درهای کانسپت رو به بالا باز میشود و بدنه در عین سادگی، اسپرت و عضلانی است. یو استینوییت، مدیر استودیوی طراحی مزدا در اروپا میگوید الکتریکیشدن ماشینها نباید باعث شود ظاهرشان یکنواخت و تکراری شود و هدف او و تیم طراحی مزدا طراحی ماشینهای زیبایی است که رانندگی با آنها لذتبخش باشد.
معلوم نیست کدام مدل مزدا قرار است براساس کانسپت آیکونیک SP ساخته شود. تنها مدل اسپرت مزدا در حال حاضر MX-5 است. درباره الکتریکی شدن این مدل که یکی از پرفروشترین ماشینهای اسپرت جهان است گمانهزنیهای زیادی شده است. همچنین گفته میشود که مزدا میخواهد پس از دو دهه نسل جدیدی از مدل RX-7 به بازار عرضه کند. ماساهی ناکایاما، مدیر طراحی مزدا میگوید مخصوصا ظاهر کانسپت را طوری طراحی کرده که شبیه به هر دو مدل باشد.
تویوتا در نمایشگاه توکیو کانسپتی به نام FT-Se نمایش داد که به گفته کارخانه قرار است براساس آن یک ماشین اسپرت الکتریکی ساخته شود. مدیر تویوتا میگوید این ماشین شبیه ماشینهای اسپرت بنزینی چابک بوده و رانندگی با آن لذتبخش خواهد بود.
به احتمال زیاد FT-Se مبنای ساخت اولین ماشین برای زیرمجموعه اسپرت تویوتا به نام گازو ریسینگ (Gazoo Racing) خواهد بود. گازو ریسینگ، که با نام GR هم شناخته میشود در حال حاضر مدلهای تویوتا را تقویت میکند، اما قرار است در آینده مدلهای ویژه خود را هم داشته باشد.
ظاهر کانسپت FT-Se هیچ شباهتی به مدلهای اسپرت مشهور تویوتا ندارد. خودروساز ژاپنی میگوید این کار عمدی بوده تا نشان دهد قرار است یک مدل کاملا جدید به بازار عرضه شود. هیدآکی ایدا، طراح کانسپت FT-Se در مصاحبه با نشریه اینترنتی اینساید ئیوی گفته که ماشین بعد از سال ۲۰۲۶ به بازار خواهد آمد و قرار است با ماشینهایی نظیر پورشه باکستر رقابت کند.
تویوتا پلتفرمی جدیدی برای ماشینهای الکتریکی ساخته که ارتفاع کمی از زمین دارد. همین باعث شده تا مرکز ثقل ماشین به زمین نزدیکتر شده و در نتیجه کیفیت رانندگی افزایش یابد.
تویوتا برای این که تجربه رانندگی با این ماشین را به ماشینهای بنزینی شبیهتر کند، آن را با دنده دستی خواهد ساخت. ماشینهای الکتریکی در حالت عادی دنده ندارند، اما تویوتا سیستمی ساخته که دنده دستی را شبیهسازی میکند.
تویوتا میخواهد فروش ماشینهای الکتریکیاش را تا سال ۲۰۲۶ به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال افزایش دهد.
قیمت خودرو داخلی و خارجی را در صفحه قیمت خودرو فرارو مشاهده کنید.