فرارو- ناپلئون ساخته ریدلی اسکات با بازی واکین فینیکس نوید یک تصویر بصری خیره کننده و تاریخی دقیق از زندگی و سقوط خارق العاده آن ژنرال فرانسوی را میدهد. این فیلم به وقایع تاریخی کلیدی مانند نبرد آسترلیتز، انقلاب فرانسه و لشکرکشی ناپلئون به مصر میپردازد. آن فیلم به بررسی زندگی شخصی ناپلئون، از جمله رابطه او با «ژوزفین بوهارنه» همسرش میپردازد و تصویری ظریف از این شخصیت تاریخی ارائه میدهد.
به گزارش فرارو به نقل از اسکرین رنت، دو تریلر منتشر شده پیش از اکران فیلم مجموعه گیج کنندهای صحنههای نبردی عظیم و رویدادهای تاریخی را نشان میدهند. با این وجود، فیلم جنبههای شخصیتر زندگی ناپلئون از جمله رابطه او با ژوزفین همسرش با بازی «ونسا کربی» را نیز به تصویر کشیده است. علیرغم این اطلاعات هنوز پرسشهای بیپاسخ مانده زیادی در مورد آن که باید چه چیزی را از فیلم ناپلئون انتظار داشته باشیم باقی مانده اند. هم چنین، هنوز مشخص نیست که اسکات چگونه داستانی که به نظر میرسد از انقلاب فرانسه تا سقوط ناپلئون بیش از یک دهه در جریان بوده را فشرده کرده تا به بینندگان ارائه دهد.
پس از همکاری برای ساخت فیلم «گلادیاتور» این اولین باری است که اسکات و فینیکس این بار به سراغ موضوع تاریخی دیگری میروند و موفقیت گلادیاتور باعث فشار زیادی بر فیلم ناپلئون به منظور کسب موفقیت در گیشه شده است. خوشبختانه بازاریابی فیلم نشان میدهد که چیزهای زیادی برای هیجان زده شدن وجود دارد. اسکات کارگردانی فوقالعاده توانا با فهرستی طولانی از موفقیتها است و فینیکس خود را به عنوان یکی از بهترین بازیگران صنعت سینما تثبیت کرده است.
اسکات و فینیکس تیمی ایده آل برای ساخت ناپلئون بوده اند. آن ژنرال فرانسوی که خود را به عنوان امپراتور معرفی کرد موضوع اصلی این فیلم زندگی نامهای هالیوودی خواهد بود. مشخص نیست که دقیقا کدام بخشهای جذاب از زندگی او برای به نمایش گذاشته شدن در فیلم انتخاب شده اند.
در ادامه به صحنهها و رویدادهایی که میتوان از فیلم ناپلئون انتظار داشت خواهیم پرداخت:
یکی از چشم نوازترین تصاویر از تریلرهای ناپلئون صحنههای نبرد استرلیتز هستند که ناپلئون از آن تحت عنوان «شاهکار تاکتیکی» میکند. پیروزی فرانسه در آن نبرد باعث سقوط امپراتوری مقدس روم شد که به مدت ۱۰۰۰ سال پابرجا بود و مرزهای سیاسی اروپا را برای چندین نسل تغییر داد. اسکات اشاره کرده که برای بازسازی برخی از صحنههای آن نبرد از صدها مرد و سرباز استفاده کرده است.
این لحظه از تاریخ مطالب زیادی را ارائه میدهد. ناپلئون بناپارت برای اولین بار در پی هرج و مرج پس از انقلاب فرانسه به شهرت رسید. او از آرمانهای جمهوری خواهانه و آزادی مذهب دفاع میکرد بنابراین، مردم فرانسه او را شخصیتی قلمداد کردند که میتواند انقلابیون آشفته را متحد کند.
اولین تریلر فیلم ناپلئون گیوتینی را نشان میدهد که در حال سقوط است و زنی که لباسهای زیبای طبقات بالای اجتماعی را پوشیده که احتمالا «ماری آنتوانت» آخرین ملکه فرانسه میباشد را به تصویر کشیده است. اتحاد ناپلئون با ارزشهای انقلاب فرانسه با تصمیم نهایی او برای معرفی غیر دموکراتیک خود به عنوان امپراتور فرانسه در تضاد بود. مشخص نیست که انقلاب فرانسه در فیلم ناپلئون تا چه اندازه جایگاهی چشمگیر داشته باشد. در مورد این بخش جذاب از تاریخ بیش از حد کافی موضوع برای به تصویر کشیدن وجود دارد.
ریدلی اسکات مهارت خود را با فیلمهای دیگر به اثبات رسانده است. او پیشتر ثابت کرده که استاد کار احساسی با دوربین است و این کار را در فیلمهایی مانند «بیگانه» و «بلید رانر» به نمایش گذاشته و جزئیات ظریف طراحی شده در فیلم ناپلئون احتمالا این جنبه از قابلیتهای کار اسکات را به شکلی تقویت شده به نمایش خواهد گذاشت.
«جانتی یتس» طراح لباس بریتانیایی در مراسمی در لندن اشاره کرد که برای شخصیتهای ژنرالهای بسیار خاص از روسیه، پروس، بریتانیا، فرانسه و موارد دیگر دوخت لباسهای آنان به صورت سفارشی انجام شده است.
در روایت اسکات طبیعت بیرحم ناپلئون نشان داده خواهد شد. اولین تریلر ناپلئون او را به عنوان یک ژنرال روبروی ابوالهول بزرگ نشان میدهد که آینهای از نقاشی معروف اثر «ژان لئون ژروم» است. لشکرکشی ناپلئون به مصر بخشی از تلاش برای تصرف سرزمین از دست امپراتوری عثمانی و قطع راههای تجاری بریتانیا به هند بود.
هنگامی که کارزار در نهایت با شکست مواجه شد ناپلئون سعی کرد با مسموم کردن مردان خود که از طاعون خیارکی یا بوبونیک رنج میبردند عقب نشینی خود را سرعت بخشد. دقیقا مشخص نیست که چند مرد مسموم شدند اما ممکن است تعداد آنان در ابعاد صدها نفری بوده باشد. این جزئیات کلیدی بر بیرحمی ناپلئون در دستیابی به قدرت تاکید دارند. او به محض بازگشت به پاریس دست به کودتا زد.
این فیلم سقوط ناپلئون را به تصویر کشیده است. این فیلم علاوه بر نمایش قدرت بیرحمانه ناپلئون وعده سقوط او را نیز میدهد. مجله «انترتینمنت ویکلی» پیش نمایشی از ناپلئون را فاش ساخت که تهاجم ناموفق به روسیه را نشان میداد. ناپلئون گمان میکرد که تصرف مسکو نشان دهنده پیروزی او بر روسها خواهد بود اما «فئودور روستوپچین» شهردار مسکو دستور داد که شهر به جای تسلیم سوزانده شود. ناپلئون ۱۰۰۰۰ مرد را در عقب نشینی خود در زمستان مرگبار روسیه از دست داد و این یک اشتباه محاسباتی در کارنامه او بود. نمایش نبرد روسیه هم چنین به این احتمال اشاره میکند که فیلم ناپلئون نبرد قبلی یعنی بورودینو که یکی از خونینترین نبردهای تاریخ جهان در آن زمان بود را نیز به نمایش خواهد گذاشت.
شکست ناپلئون باعث از بین رفتن حمایت او در فرانسه شد. تریلرهای ناپلئون تاکنون لحظات کوتاهی از رهبران نظامی بریتانیا را نشان میدهند. در میان بسیاری از دشمنان ناپلئون در اروپا هیچ کدام به اندازه بریتانیاییها پیگیر و دردسرساز نبودند. ناپلئون احترامی شرمآور برای دوک ولینگتون از برجستهترین چهرههای نظامی قرن نوزدهم قائل بود چهرهای که در نهایت ناپلئون را در نبرد واترلو شکست داد تا دفتر جنگهای ناپلئونی بسته شود.
رقابت بین این مردان برای فیلم ناپلئون یک داستان فرعی جذاب خواهد بود اگرچه اسکان قطعا نتوانسته تمام ۶۶ نبرد اصلی را در یک فیلم با بازه زمانی محدود و مشخص نشان دهد. شکست ناپلئون در واترلو باعث شد او حمایت مردمی را در فرانسه از دست بدهد و مدت کوتاهی پس از آن مجبور شد تاج و تخت را رها کند.
هیچ داستانی درباره سقوط ناپلئون بدون تبعید نهایی او به سنت هلن جزیرهای دورافتاده در اقیانوس اطلس کامل نخواهد بود. ناپلئون پیشتر یک بار تبعید شده بود اما با گروهی از نظامیان ارتش به فرانسه گریخت و قدرت را در دست گرفت. او پنج سال پایانی عمرش را در تنهایی و هزاران مایل دورتر از همسر و فرزنداناش گذراند.
کار دشوار برای اسکات قطعا این بوده که توازن ظریفی را در به تصویر کشیدن زندگی شخصی ناپلئون و به موازت آن حرفه نظامیاش اعمال کرده باشد. تبعید نهایی او میتواند نقطه تضاد قابل توجهی با کنش سریع نبرد ایجاد کند و جنبه انسانیتری را برای یک شخصیت به شدت سیاسی نشان دهد.
جالب است که ببینیم اسکات چگونه این شخصیت تاریخی را به تصویر کشیده است. تا آنجا عوامل فیلم وعده دادهاند ناپلئون روایتگر وقایع تاریخی تا حد امکان به شکلی دقیق است. با این وجود، شخصیت به تصویر کشیده شده از ناپلئون برداشت اسکات از ناپلئون خواهد بود. واقعیت آن است که در دوره ناپلئون هر فردی در اروپا تفسیر خاص خود را در توصیف آن شخصیت تاریخی داشته و نمیتوان همه این دیدگاههای متضاد را در یک روایت منسجم ادغام کرد.
در این باره فینیکس در مصاحبهای با «امپایر» گفته بود: «اگر این فیلم را میبینید این تجربهای است که از چشمان ریدلی روایت میشود. این دنیای پیچیدهای است». در همان مصاحبه اسکات ناپلئون را با هیتلر، استالین و اسکندر مقدونی مقایسه کرد. بنابراین، تماشای این که او چگونه چنین شخصیت مخربی را به تصویر میکشد بسیار جذاب خواهد بود.
ژوزفین عشق بزرگ زندگی ناپلئون شخصیتی پیچیده بود. او مشاور سیاسی مورد اعتماد شوهرش بود و علیرغم خیانت هایشان ازدواجی پرشور را تحمل کردند. برجستگی حضور ونسا کربی در تریلرهای فیلم نشان میدهد که ژوزفین میتواند به اندازه ناپلئون در طرح اصلی فیلم نقش داشته باشد. ژوزفین اغلب بهعنوان یک فرصت طلب خودمحور به تصویر کشیده میشود که با جاه طلبی ناپلئون همراه شده اما عملکرد خصوصی رابطه آنان در هالهای از رمز و راز باقی مانده است. در حال حاضر مشخص نیست که اسکات چگونه پویایی این رابطه را به تصویر کشیده اما او در کربی بازیگری با طیف عاطفی گسترده را یافته که با ویژگیهای فینیکس مطابقت دارد.
ریدلی اسکات از بازی فینیکس در فیلم جوکر الهام گرفت و بازی او در نقش ناپلئون میتواند شانس بزرگی دیگری برای دریافت جایزه اسکار باشد. ناپلئون بناپارت یک رهبر ظالم بود که دیکتاتوری نظامی را از آغوش یک انقلاب مردمی برای کشورش تحمیل کرد. ماهیت پیچیده او شخصیتی جذاب را ایجاد میکند و تمام شواهد موجود حاکی از اجرای ظریف و مطمئن نقش ناپلئون از سوی فینیکس است. تماشاگران باید تا اکران فیلم در ۲۲ نوامبر منتظر بمانند اما فینیکس پیشتر نشان داده که نقشها را از عمق احساساش اجرا کرده است.