bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۸۱۲۲۹

دانش‌آموزان می‌توانند تلفن همراه به مدرسه ببرند؟

دانش‌آموزان می‌توانند تلفن همراه به مدرسه ببرند؟

این روز‌ها موضوع ورود تلفن همراه به مدارس توسط دانش‌آموزان باز هم مطرح شده است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد هنوز آموزش و پرورش به توافقی واحد برای آن نرسیده است.

تاریخ انتشار: ۱۸:۵۱ - ۱۷ آبان ۱۴۰۲

پیش از اینکه پای کرونا به مدارس کشور باز شود، ورود تلفن همراه به مدارس ممنوع بود و حتی اینکه دانش‌آموزان تلفن همراه برای خودشان داشتند، مورد نقد قرار می‌گرفت. اما کرونا معادلات را تغییر داد و کار به جایی رسید که هر دانش‌آموز حتی دبستانی‌ها هم موبایل‌دار شوند.

به گزارش فارس، در زمان کرونا، با توجه به اینکه دانش‌آموزان در مدرسه حضور نداشتند و کلاس‌های درس به صورت آنلاین و آفلاین برگزار می‌شد، تلفن همراه ابزار دست محصلان شد و البته عادت همراه داشتن تلفن همراه در هرجا نیز به وجود آمد.

حالا که مدارس کشور حضوری شده است و کلاس‌های فیزیکی نیز دایر است، باز هم دانش‌آموزان به سختی می‌توانند تلفن همراه را از خود دور کنند و همین موضوع باعث شد که بحث ممنوع بودن یا نبودن تلفن همراه در مدارس مطرح شود.

* ممنوعیت ورود موبایل به مدارس بر اساس آیین‌نامه انضباطی مدارس

در سال‌های گذشته ورود تلفن همراه به مدارس ممنوع بوده است و این مخالفت به صراحت نیز اعلام شده است.

در سال ۱۳۹۲ مهدی نوید ادهم دبیرکل وقت شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص ورود تلفن همراه به مدارس گفت: «یکی از وظایف آموزش و پرورش، فراهم آوردن محیط مناسب برای یادگیری توسط کودکان و نوجوانان است، لذا قوانین و مقررات تسهیل‌کننده یادگیری هستند و در آیین‌نامه انضباطی مدارس که موضوعات مختلف آموزشی، تربیتی و انضباطی مورد بررسی قرار گرفته، بندی تصویب و بر اساس آن به همراه داشتن هر وسیله‌ای که مانع یادگیری بهتر می‌شود را ممنوع کرده است».

وی با بیان اینکه به استناد این بند و با تحلیل کارشناسی، مسؤولان امر اعلام کردند ورود موبایل به مدارس ممنوع است، افزود: «البته در مورد همراه داشتن تلفن همراه دو نظر وجود دارد؛ عده‌ای هر چند اندک محاسن این کار را بیش از اشکالات و معایب آن می‌دانند، اما اکثر کارشناسان تعلیم و تربیت معتقدند به همراه داشتن موبایل مانع یادگیری دانش‌آموزان می‌شود».

نوید ادهم گفت: «از سوی دیگر کارشناسان عنوان می‌کنند خطوط موبایل و خواندن متن‌های آن، دانش آموزان را از خواندن خطوط کتاب بازمی‌دارد؛ ضمن آنکه متن و ادبیات و واژگان پیامک‌ها غیر از واژگان و ادبیات کتاب‌های درسی است که این موضوع به شکل گیری فرآیند ادبیات نسل جوان آسیب می‌زند، از این رو نه تنها کارشناسان مخالف ورود موبایل به مدارس هستند بلکه مدیران و معلمان که مسؤولیت ایجاد نظم و انضباط و امنیت در مدارس را برعهده دارند و همچنین تعدادی از والدین نیز با این موضوع به شدت مخالفند».

*ممنوعیت ورود موبایل به مدرسه بر اساس آیین‌نامه اجرایی مدارس

۱۷ مهر امسال رضا رضایی مدیرکل آموزش و پرورش کرمان گفت: «براساس آیین‌نامه اجرایی مدارس، ورود تلفن همراه به مدارس ممنوع است و با توجه به خطرات احتمالی، مدیر مدرسه باید این موضوع را با جدیت پیگیری کند».

چند روز بعد یعنی ۲۲ مهر وزیر آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از نسخه جدید شبکه «شاد»، اظهار کرد: «از همه همکارانم می‌خواهم که با بررسی زمان‌هایی که در سال‌های گذشته، به دلیل آلودگی هوا مجبور بودیم کلاس‌ها را تعطیل کنیم، از هم اکنون پیش‌بینی کرده و «شاد» را آماده آموزش کنند تا در آن روز‌هایی که کلاس‌ها به دلیل آلودگی هوا یا حوادث دیگر تعطیل می‌شود، «شاد» قابلیت جایگزینی سریع کلاس واقعی را هم پیدا کند».

این جمله وزیر آموزش و پرورش به معنای ورود موبایل به مدارس نیست، ولی کارکرد تلفن همراه دانش‌آموزان را در ایام تعطیلات نشان می‌دهد.

* «شاد» جدید در فضای پساکرونا یک مأموریت بزرگ دارد

البته وزیر آموزش و پرورش در همین برنامه نکاتی را گفت که اهمیت تلفن همراه برای دانش‌آموزان را نشان می‌داد؛ صحرایی گفت: ««شاد» جدید در فضای پساکرونا یک مأموریت بزرگ دارد و آن هم این است که کلاس واقعی ما را به محیط یادگیری تبدیل کند و آن را از محیط آموزش ارتقا دهد؛ کلاس جایی است که بچه‌ها باید یاد بگیرند نه اینکه صرفاً آموزش ببینند».

وی با بیان اینکه «شاد» می‌تواند مقدمه‌ساز اجرای آموزش‌های ترکیبی و تلفیقی در جهان پساکرونا و آموزش و پرورش متحول شده ما در دوران پسا کرونا باشد، ادامه داد: «بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت معتقدند بزرگترین یافته ما از کلاس‌های مجازی دوران کرونا، کوچ ما از آموزش‌های سنتی به آموزش‌های نوین مبتنی بر رویکرد‌های تلفیقی خصوصا آموزش معکوس و آموزش آمیخته است. در آموزش معکوس، کلاس محل یادگیری است و نه آموزش».

وی با تأکید بر اینکه بچه‌ها باید پیش از شروع کلاس، به کمک «شاد» درس‌ها را بخوانند و کلاس به جای محیط آموزش به محیط یادگیری تبدیل شود، گفت: «در کلاس محیط مذاکره و مباحثه باعث می‌شود که حل مسأله شکل بگیرد و راه آن هم این است که محتوای آموزشی قبل از کلاس، در «شاد» در دسترس بچه‌ها قرار گیرد و مسؤولان آموزش و پرورش کاری کنند که رجوع به «شاد» در ساعت غیر از ساعت رسمی، به عنوان بخشی از فعالیت آموزشی آن دانش‌آموز تعریف و مورد ارزشیابی تکوینی قرار گیرد».

* استفاده از موبایل در مدارس جزو اختیارات مدیر مدرسه است

این موارد در حالیست که روز گذشته محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران درباره ممنوعیت استفاده از موبایل در مدارس گفت: «این موضوع جزو اختیارات مدرسه است. سال گذشته بخشنامه‌ای از سوی آموزش و پرورش ابلاغ شده است که بر ممنوعیت استفاده از موبایل در مدارس تأکید دارد».

هنوز توافقی درباره حضور یا عدم حضور تلفن همراه در مدارس نشده است، ولی به اذعان کارشناسان اگر قرار است هر ابزاری در مدرسه حضور داشته باشد باید نحوه استفاده مناسب از آن نیز آموزش داده شود تا دارای کارایی مثبت باشد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv