bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۶۹۲۱۴

توسعه فناوری هیبرید در محصولات ایران خودرو دیزل

تاریخ انتشار: ۱۹:۲۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۸۹

 
ايران خودرو مي گويد با اتمام پروژه طراحی و تولید نخستين اتوبوس شهري 457 مجهز به قوای محرکه هیبرید، ایران خودرو دیزل قادر به توسعه فناوری هیبرید در محصولات خود شده است.

هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو دیزل با بیان این خبر به ايكوپرس گفت: آزمون های مربوط به این اتوبوس در زمینه تجهیزات و قطعات، یک پارچه سازی و کالیبراسیون، در کارگاه ها و آزمایشگاه های شرکت توسعه خودروکار با موفقیت به اتمام رسیده و به زودی رونمایی می شود.

وی پروژه اتوبوس هیبرید را حاصل کار مشترک شرکت توسعه خودروکار، مرکز تحقیقات خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران و گروه پژوهشی خودرو و وسایط ریلی دانشگاه صنعتي اصفهان عنوان کرد که با حمایت طرح خودروی وزارت صنایع و معادن و شرکت بهينه سازي مصرف سوخت به انجام رسیده است.

مدیر عامل ایران خودرو دیزل این اتوبوس را از نوع تمام هیبرید و سیستم سری ذکر کرد که در آن به جای موتور 260 کیلوواتی او.ام. 457 و گیربکس اتوماتیک، از موتور 130 کیلوواتی او.ام. 904 به همراه سیستم های برقی و الکترونیکی کنترلی استفاده شده است.

یکه زارع، افزود: موتور برقی و مجموعه باتری این اتوبوس از نوع آی. پی. 65 و از بالاترین سطح عایق بندی و استاندارد برخوردار است .

این مقام مسوول یادآور شد: این اتوبوس توسط موتور برقی شروع به حرکت می کند و در صورتی که سطح انرژی ذخیره شده در باتری ها پایین تر از حد تعریف شده باشد، موتور احتراقی توسط سیستم های الکترونیکی خودرو به صورت خودکار روشن شده و باتری ها را شارژ می کند. به دلیل هوشمند بودن این سیستم، عملکرد خودرو همانند سایر خودروها بوده و راننده هیچ تفاوت خاصی را احساس نمی کند.

مدیر عامل ایران خودرو دیزل خاطرنشان ساخت: از آن جا که نیروی محرک خودرو توسط موتورهای الکتریکی تامین می شود و در چرخه کاری اتوبوس، موتور احتراقی عمدتا خاموش است، مصرف سوخت و آلایندگی این خودرو به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

یکه زارع افزود: در این پروژه، تغییراتی در شاسی اتوبوس داده شده که باید در خط تولید به اجرا در آید. هم چنین موتورهای برقی، باتری ها و ژنراتور و دو سیستم خنک کاری جدید اضافه و نرم افزار، سخت افزار و سیستم های کمکی نیز با استفاده بهینه از فضا به گونه ای که ظرفیت مسافر تغییر نکند، جانمایی شده است.

مدیر عامل ایران خودرو دیزل با اشاره به اهمیت کنترل و کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، گفت: این اتوبوس برای استفاده شهری انتخاب شده، اما می توان با هدف کاهش مصرف سوخت از سیستم هیبرید در خودروهای جاده ای نیز استفاده کرد.

وی انجام پروژه طراحی و ساخت اتوبوس هیبرید را گامی بلند در تعمیق همکاری میان صنعت و دانشگاه دانست که عملیات طراحي و اجراي نرم افزار و سخت افزار كنترلي شامل درايور موتورها و ژنراتور، سيستم مديريت باتري و نرم افزار كنترل، ضمن ايجاد ارزش افزوده بالا، كسب دانش فني هيبريد را در پي آورده است.

وی، بهره‌گيري از سيستم هيبريد را رويكردي جهاني عنوان كرد و گفت: اتوبوس هاي اوريون در ناوگان حمل و نقل نيويورك، اتوبوس‌هاي الترا در ريودوژانيرو و اتوبوس های لندن هيبريد هستند و این فناوری به سرعت رو به توسعه است.

یکه زارع افزود: با كنترل بهینه موتور احتراقي در ناحیه بهینه عملکرد، بازدهی اتوبوس هیبرید نسبت به نمونه دیزلی به طور قابل ملاحظه افزایش یافته و در چرخه حركتي تهران، تا 30 درصد كاهش مصرف سوخت و آلودگي در پي دارد.

مدیر عامل ایران خودرودیزل همکاری دانشگاه در پروژه اتوبوس هيبريد را ستود و گفت: در اين پروژه سعي‌شده تا حد امکان از قطعات و سيستم‌هاي بومي استفاده شود.

وي با اشاره به وجود سه سيستم خنك كاري مستقل در اتوبوس هيبريد، گفت: سامانه خنك‌كاري اجزای برقی انتقال قدرت شامل موتورهاي الکتریکي، ژنراتور و اينورتور‌ها و سامانه خنك‌كاري باتري‌ها نيز در داخل کشور طراحي و ساخته شده است.

یکه زارع گفت: چرخ‌هاي اين اتوبوس توسط موتور الکتریکي به حركت در مي‌آيند و با توجه به جدا بودن موتور احتراقي از چرخ ها، دور آن در حالت بهينه كاملا قابل كنترل است. در ضمن انرژي ترمزي نیز بازياب شده و شارژ باتري‌ها از برق شهر نيز امكان‌پذير است. 

مدیر عامل ایران خودرو دیزل کاهش مصرف سوخت، پايين بودن هزينه تعمير و نگهداري و کاهش هزینه های اجتماعی ناشی از آلودگی هوا را عامل جبران افزایش قیمت محصول دانست و یادآور شد: کارهایی که در نمونه اول اتوبوس هیبرید در دو سال انجام شده در مورد نمونه های بعدی در مدتی کم تر از چهار ماه امکان پذیر است.

یکه زارع تولید اتوبوس هیبرید را بسته به نیاز بازار دانست و اظهار داشت: ایران خودرو دیزل توسعه این سیستم در سایر محصولات خود را نیز در برنامه دارد.