به گفته فرهاد بهشتی، مدیر بازاریابی جاباما از ابتدای سال جاری بخش زیادی از تمرکز این پلتفرم ایرانی رزرو آنلاین اقامتگاه روی دریافت نظر از تجربه رزرو و اقامت کاربران بوده و آنها موفق شدهاند میزان مشارکت در ثبت تجربیات کاربری از فرآیند رزرو، اقامت و میزبانی را ۳۰ درصد بهبود دهند.
این روزها، در اتوبانهای تهران، بیلبوردهایی جلب توجه میکنند که به نظرات و امتیازات کاربرانی که یک اقامتگاه رزرو کردهاند، اشاره میکنند.
از این بیلبوردها میتوان در یک نگاه، امتیازات متنوعی از ۳ تا ۵ برای اقامتگاهها مشاهده کرد و همچنین نظرات کاربرانی را که به مزایا و معایب آن اقامتگاه اشاره کردهاند، دید.
اقدام جالبی از جاباما که نشان از تمرکز و توجه ویژه این پلتفرم رزرو آنلاین اقامتگاه به اعتمادسازی از ایجاد امکان ثبت و مشاهده تجربیات کاربری دارد.
در واقع جاباما با برجسته کردن نظرات و امتیازات کاربران، یک رویکرد نوین را دنبال میکند که به افزایش اعتماد عمومی و آگاهیبخشی در صنعت گردشگری در فضای آنلاین کمک میکند.
به نظر میرسد این کسب و کار استارتاپی که حالا رهبر بازار رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران هم لقب گرفته، قصد دارد افراد بیشتری را به بررسی نقدهای بیطرف مسافران قبلی درباره اقامتگاهها تشویق کند، تا این طریق، افراد با آگاهی و اطمینان بیشتری، اقامتگاه موردنظرشان را رزرو کنند.
با اعلام جاباما در طول ۵ ماه گذشته، بیش از ۱۰۰ هزار نظر تازه از تجربه مسافران این پلتفرم ثبت شده و مجموع نظرات کاربران در یکی از کسب و کارهای آنلاین حوزه گردشگری و رزرو اقامتگاه به عدد کمنظیر ۶۰۰ هزار عدد رسیده است.
این تعداد نظرات کاربری از تجربیات مختلف مردم که در کسب و کارهای حوزه گردشگری ایران بینظیر است، رشد قابل توجهی از افزایش اعتماد مردم در زمینه رزرو آنلاین اقامتگاه را نشان میدهد.
چندی پیش خبر ثبت بیش از ۵۰۰ هزار نظر مردمی در جاباما اعلام شد و حالا پس از گذشت حدود ۵ ماه، مدیران این پلتفرم میگویند بیش از ۶۰۰ هزار نظر بیطرفانه و بدون سانسور در آن ثبت شده است.
فرهاد بهشتی، مدیر بازاریابی جاباما، درباره قدامات این پلتفرم برای دریافت نظر کاربران میگوید: «ما از ابتدای امسال بخش زیادی از تمرکز خود را روی دریافت نظر از تجربه رزرو و اقامت کاربرانمان گذاشتیم و موفق شدیم میزان مشارکت آنها در ثبت تجربیاتشان از فرآیند رزرو، اقامت و میزبانی را به صورت قابل توجهی افزایش دهیم.»
بازار گردشگری ایران پیش از این چندان به بحث اعتماد و اطمینان در دریافت خدمات سفر نپرداخته بود و تمرکز صرفا بر این بوده که میتوان خدمات سفر را بهصورت آنلاین رزرو کرد یا نه!
اما بهنظر میرسد جاباما وارد مرحله تازه و کلانتری شده است و قصد دارد به مردم نشان دهد که چگونه میتوان از بازار آنلاین با اعتماد و اطمینان خاطر خدمات سفر را دریافت کرد.
در این بیلبوردها اسامی افراد مختلف که تجربه رزرو اقامتگاهی را داشتهاند، امتیازی که آن فرد به تجربه اقامت در آن اقامتگاه داشته و نظر مستقیمش بدون سانسور نوشته شده است.
همه اینها را کنار هم که بگذاریم میتوانیم نتیجه بگیریم جاباما قصد دارد بگوید یکی مثل هر کدام از ما، اقامتگاهی را رزرو کرده و خوب یا بد تجربهاش را نوشته و با مسافران بعدی که قصد رزرو همان اقامتگاه را دارند، به اشتراک گذاشته است و مسافران را تشویق میکند پیش از انتخاب و رزرو اقامتگاه خود، نظرات و تجربیات کاربران قبلی که در صفحه رزرو هر اقامتگاه در این سایت در دسترسی عموم مردم است را مطالعه کنند تا انتخاب آگاهانهتر و مطمئنتری داشته باشند.
مدیر بازاریابی جاباما با تاکید بر اینکه اعتماد یکی از شروط و نیازمندیهای بقای پلتفرمهاست میگوید: «در پلتفرمهایی که دو طرف آن مردم با یکدیگر سر و کار دارند و خدماتی بین آنها رد و بدل میشود، کیفیت این ارتباط و خدمترسانی بسیار اهمیت دارد؛ اصلیترین فاکتور مورد نظر مسافران قبل از رزرو اقامتگاه، نظافت و بهداشت است و بر این اساس نظرات مسافران قبلی هر اقامتگاه را مطالعه میکنند، اما پس از ورود و در زمان ثبت تجربه اقامتشان، اصلیترین موضوعی که به آن میپردازند، کیفیت میزبانیست.»
او ادامه میدهد: «میزبان خوب میتواند تجربهای را در ذهن مسافر ایجاد کند که بهیادماندنی باشد.
اگر نظافت و بهداشت مورد رضایت مسافر نباشد آن را برطرف کند یا مثل یک راهنمای خوب محلی به مسافر راهنمایی و مشورت دهد و… از همینرو میزبانی خوب مهمترین فاکتوری میشود که در ذهن مسافر به یاد خواهد ماند و منجر به این میشود که یک اقامتگاه را قبل از هر چیز بهدلیل میزبانی خود به دیگران معرفی کند.»
جاباما در فعالیتهای اخیر خود قصد دارد پا را فراتر از تبلیغات بگذارد و مردم را به بررسی و مطالعه نظرات بیطرفانه یکدیگر در پلتفرمهای رزرو آنلاین اقامتگاه دعوت کند؛ درحالیکه ترویج فرهنگ مطالعه تجربیات و نظرات کاربرانی که قبلا یک محصول را خریدهاند یا اقامتگاهی را رزرو کردهاند، چندان بین کسبوکارها مرسوم نبوده است.
بهنظر میرسد این اقدام جاباما نه در راستای رقابت با سایر بازیگران کوچکتر این بازار، بلکه با هدف ایجاد اعتماد و آگاهی در میان مردم و بزرگتر کردن بازار آنلاین رزرو اقامتگاههای ایران طراحی شده است؛ رویکردی که از رهبر یک بازار انتظار میرود.
با جستوجو در میان اقامتگاههای این پلتفرم میتوان دید که بهطور متوسط بیش از ۲۵ نظر برای هر اقامتگاه ثبت شده است و با رویکردی که این کسبوکار در پیش گرفته، باید انتظار داشت اعتماد مردم به پلتفرمهای رزرو آنلاین اقامتگاه، بیش از پیش و رو به افزایش برود.
مدیر بازاریابی جاباما میگوید: «نتایج تجربیات و بررسیهای ما نشان میدهد که اعتماد، توصیهپذیری میآورد، توصیهپذیری باعث افزایش تعداد سفر میشود، تعداد سفر به افزایش میزان ثبت تعداد نظرات و تجربیات و در نهایت افزایش آگاهی مسافران بعدی منجر میشود. این چرخهی استاندارد و کارآمدیست که در جاباما به آن توجه ویژهای داریم.»