کاوازاکی ادعا میکند موتورسیکلتهای هیبریدی موردبحث علیرغم استفاده از پیشرانه دو سیلندر ۴۵۱ سیسی و موتوری برقی میتوانند عملکرد موتورسیکلتهای ۶۵۰ تا ۱۰۰۰ سیسی را ارائه کنند. پیشرانه ۲ سیلندر یاد شده ۴۵۱ سیسی حجم دارد، اما یک موتور کشش و استارتر-ژنراتور نیز به آن کمک میکنند.
کاوازاکی ژاپن از سری جدید موتورسیکلتهای هیبریدی خود با نامهای نینجا ۷ و Z۷ با پیشرانه ۴۵۱ سی سی رونمایی کرد.
به گزارش خبرآنلاین، این شرکت هماکنون یکی از جالبترین ترکیب قوای محرکه را در دنیای موتورسیکلتها ارائه میکند. در بالاترین سطح سبد محصولات کاوازاکی، موتورسیکلتهای ۴ سیلندر سوپرشارژردار سری H۲ قرار میگیرند. در رده میانی هم مدلهای برقی نینجا و Z E-۱ قابل انتخاب هستند و مدل ۴ سیلندر ۴۰۰ سیسی کوچک نینجا ZX-۴R نیز یکی دیگر از محصولات کاوازاکی است. ژاپنیها امسال هم اولین سری از موتورسیکلتهای هیبریدی خود با نامهای نینجا ۷ و Z۷ را رونمایی کردهاند.
کاوازاکی ادعا میکند موتورسیکلتهای هیبریدی موردبحث علیرغم استفاده از پیشرانه دو سیلندر ۴۵۱ سیسی و موتوری برقی میتوانند عملکرد موتورسیکلتهای ۶۵۰ تا ۱۰۰۰ سیسی را ارائه کنند. پیشرانه ۲ سیلندر یاد شده ۴۵۱ سیسی حجم دارد، اما یک موتور کشش و استارتر-ژنراتور نیز به آن کمک میکنند. خروجی موتور برقی به حدود ۹ اسب بخار میرسد، اما در زمان کوتاهی حداکثر خروجی آن به ۱۲ اسب بخار افزایش خواهد یافت. یک باتری لیتیوم یونی جدید نیز صندلی قرار دارد.
این باتری از طریق پیشرانه درونسوز شارژ میشود و نقش ترمز احیا شونده را نیز ایفا میکند. استارتر-ژنراتور یاد شده هم کمی از فضا را از آزاد کرده و تکنولوژی استارت/استاپ را در اختیار موتورسوار میگذارد. این موتورسیکلتها حالت تمام برقی هم دارند که باعث صرفهجویی در مصرف سوخت میشود. در حالت اکو هیبرید تعبیه شده بسته به نیاز از پیشرانههای درونسوز یا برقی استفاده خواهد شد و در حالت اسپرت هیبرید هر دو پیشرانه برای تولید حداکثر قدرت فعال میشوند. یک دکمه E بوست نیز وجود دارد که به مدت چند ثانیه حداکثر خروجی قوای محرکه را در اختیار موتورسوار قرار میدهد. هر دو پیشرانه کاوازاکی از نوع آبخنک هستند و خنککن روغن نیز وجود دارد.
کاوازاکی به قدرت مجموع قوای محرکه موتورسیکلتهای هیبریدی خود اشارهای نکرده، اما گفته که گشتاور آنها به ۶۰ نیوتون متر میرسد. گشتاور این مجموعه تنها ۵ نیوتون متر کمتر از مدل Z۶۵۰ است و البته ۲۰۰ سیسی حجم کمتری نسبت به مدل Z۶۵۰ دارد. ژاپنیها همچنین میگویند موتورسیکلتهای هیبریدی جدید در صورت فعال بودن ویژگی E بوست لانچی مشابه موتورهای ۱۰۰۰ سیسی خواهند داشت. البته این ویژگی E بوست به مدت طولانی فعال نمیماند هرچند کاوازاکی به زمان استفاده از آن اشارهای نکرده است.
موتورسیکلتهای کاوازاکی نینجا ۷ و Z۷ جدای از قوای محرکه یاد شده به گیربکس جالبی نیز مجهز شدهاند. این گیربکس از نوع ۶ سرعته دستی اتوماتیک شده است که میتواند بهصورت کاملاً اتوماتیک عمل کرده یا اینکه موتورسوار با دکمههای موجود دندهها را تعویض کند. موتور برقی نیز باعث میشود موتورسیکلتهای یاد شده حالتی موسوم به راه رفتن و دندهعقب داشته باشند تا مانور دادن با آنها در فضاهای تنگ و پارکینگها راحت شود. از نظر ساختاری باید گفت این موتورسیکلتهای جدید از فریم فولادی با دوشاخ سرراست سنتی در جلو و شوک تکی عقب سود میبرند. وزن مدل Z۷ به ۲۲۶ کیلوگرم و وزن مدل نینجا ۷ به ۲۲۸ کیلوگرم میرسد. هر دو محصول هیبریدی کاوازاکی دارای صندلیای به ارتفاع ۷۹.۵ سانتیمتر هستند هرچند دستههای کنترل نینجا در ارتفاع کمتری نسبت به مدل Z۷ نصب شده است. همچنین ترمزهای هر دو مدل از نوع دو دیسک در جلو و تک دیسک در عقب هستند.
موتورسیکلتهای هیبریدی کاوازاکی هماکنون با قیمت نسبتاً بالایی در دسترس هستند و میتوان هر دو را با قیمت حدود ۱۲۵۰۰ دلار خریداری کرد. برای مقایسه باید گفت مدل Z۹۰۰ مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر ۹۰۰ سیسی قیمتی زیر ۱۰ هزار دلار دارد و قطعاً به خاطر گشتاور بیشتر و وزن کمتر شتاب و پرفورمنس بهتری خواهد داشت. همچنین قیمت موتورسیکلت نینجا ۱۰۰۰ سیسی از حدود ۱۳ هزار دلار شروع میشود. به نظر میرسد بازار هدف این محصولات هیبریدی طیف محدودی از خریداران باشد که به دنبال پرفورمنس و مصرف سوخت کم هستند. شاید هم برخی افراد علاقهمند به تکنولوژی از کاوازاکی نینجا ۷ و Z۷ استقبال نمایند.