با آشتی ایرج طهماسب و تلویزیون و باز شدن پای «مهمونی» به این رسانه، شکی نیست که این برنامه به خاطر خطقرمزها و چارچوبهای تلویزیون، عملا هویتش را از دست خواهد داد. ایرج طهماسب پس از مراسم آشتیکنان با سیما به دلیل اینکه نمیتواند حمید جبلی را برای بازگشت به تلویزیون و صداپیشگی کلاهقرمزی و پسرخاله مجاب کند، تصمیم گرفته است «مهمونی» را با عروسکهای دیگر «کلاه قرمزی» پیوند بزند و طبق الگوی تلویزیون، برنامهای جدید روی آنتن ببرد؛ برنامهای که نه مختصات «مهمونی» را دارد و نه «کلاهقرمزی».
محسن برمهانی، معاون سیما گفته امسال در شبکه نسیم برنامهای با نام «مهمانی» دارند که تولید ایرج طهماسب است و تلفیقی است از عروسکهای قبلی و جدید او که امیدواریم به نوروز برسد. آنطور که شنیده میشود این برنامه در ۹ قسمت تولید میشود و قرار است از ابتدای نوروز تا شبهای قدر روی آنتن باشد.
به گزارش فیلمنیوز، درباره خبر تولید «مهمونی» برای تلویزیون، اما و اگرهای زیادی وجود دارد. بهرحال «مهمونی» برای شبکه نمایش خانگی با قالبی جدید تولید شده که چندان همراستا با خط قرمزهای تلویزیون نیست. از نمایش ساز و بخش مرتبط با موسیقی ملل گرفته تا ویژگیهای خاص شخصیتهای بچه و شاباش و دیجی و حتی پشه و کته و … کدامیک از این شخصیتها با توجه به ویژگیهایی که دارند میتوانند بدون سانسور در تلویزیون حضور پیدا کنند؟ اگر فحشها و بدوبیراههای بچه را سانسور کنند، چی از این شخصیت میماند؟ اگر سازها را از شاباش و دیجی بگیرند، حضورشان چه فلسفهای خواهد داشت؟ یا اگر خاطرات و صحبتهای پشه را در تلویزیون سانسور کنند، کجای حرفهایش خندهدار خواهد بود؟
نکته مهم اینکه حتی خود ایرج طهماسب هم در «مهمونی» به شیوه دیگری وارد عمل میشد و به نحوی با پشه و بچه و سایر شخصیتها گپ میزد که اصلا قابل مقایسه با رویکرد او در تلویزیون نبود. طهماسب برخلاف «کلاهقرمزی» در «مهمونی»، روی مخاطبان نوجوان نسل جدید تمرکز کرده و هماهنگ با سلیقه آنها پیش میرفت. مثل گذشته سختگیر نبود و حتی در بدترین شرایط هم با بچه کنار میآمد و به رفتارهایش میخندید. این درحالی است که در «کلاه قرمزی»، شمایل یک مجری جدی را داشت که دغدغهاش قایم کردن شکلاتها و عیدی دادن به بچهها و نصیحت کردن آنها بود.
طهماسب با «مهمونی» موفق شد آن قالب همیشگی آقای مجری را بشکند و با روابط عاشقانه بچه و کته و ارواح عمه روحی کنار بیاید، به ساز شاباش و دیجی برقصد و پایش را از زیر لحاف بیرون بگذارد تا پشه ناکام نماند. چیزی که باعث شده بود «مهمونی» به اثری جذاب و شیرین تبدیل شود، همین نکاتی است که هیچکدام مرتبط با خط قرمزها و چارچوبهای تلویزیون نیستند.
حالا در این شرایط چطور ممکن است «مهمونی» با قالب فعلی سر از تلویزیون درآورد؟ این ماجرا تنها در صورتی امکانپذیر میشود که طهماسب به خطقرمزهای تلویزیون تن دهد و برنامه را به سمتوسویی دیگر ببرد؛ اتفاقی که قطعا باعث تغییرات جدی در این برنامه خواهد شد و این تغییرات هم هویت «مهمونی» را به خطر خواهد انداخت.
ایرج طهماسب چند سال پیش به خاطر اختلاف با تلویزیون، تولید «کلاه قرمزی» را متوقف کرد؛ مجموعهای محبوب و خاطرهانگیز که هنوز هم مخاطبان آن را نسبت به مهمونی ترجیح میدهند. درواقع ایرج طهماسب بعد از قطع همکاری با تلویزیون تصمیم به ساخت مجموعه «مهمونی» در شبکه نمایش خانگی گرفت. حالا هم در بازگشت به تلویزیون، مهمترین قطب کلاهقرمزی یعنی حمید جبلی را در کنار خود ندارد. طبیعتا کلاهقرمزی بدون حضور کلاهقرمزی و پسرخاله عملا هویتی ندارد و چارهای نمیماند جز ادغام عروسکهای کلاهقرمزی با مهمونی که با توجه به خاستگاه متفاوت آنها معلوم نیست به کجا برسد.
امیدواریم طهماسب قدر برندهایی با این زحمت تولید کرده را بداند و به بهای بازگشت به تلویزیون هویت آنها را زیر سوال نبرد.